Superb I 2.8 V6 stotteren bij starten

Odin

Senior Member
Geachte heren en dames,

Zojuist voorgesteld, nu direct een vraag natuurlijk.
Ik ben in het bezit van een Superb I uit 2004 met de 2.8L V6 en automaat (ca 92.000km).
Sinds een paar dagen een vreemd verschijnsel bij het starten.
1e keer starten: kuchje -> niks
2e keer starten: slaat aan maar met een plofje (alsof er een Harly aan de onsteking draait, je kent het wel), stottert iets, gaat dan lopen zoals het hoort.
Slaat dus wel aan bij 2de keer starten, maar klinkt verkouden. Zodra de auto eenmaal loopt, geen enkel probleem. Loopt dan wel soepel, geen vermogensverlies, geen rare bijgeluiden.

Iemand hier ervaring mee of een idee wat het kan zijn?
Misschien iets waar we zelf even naar kunnen kijken voordat we naar de specialist gaan.

Bedankt alvast!
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@Odin, toevallig ergens anders getankt als normaal? Ik begrijp dat de auto wel start maar later aanslaat..., wanneer zijn de bougies voor het laatst vervangen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin

Odin

Senior Member
@Odin, toevallig ergens anders getankt als normaal? Ik begrijp dat de auto wel start maar later aanslaat..., wanneer zijn de bougies voor het laatst vervangen?
@Corné de Kluijver
Bedankt voor je reactie.
Zelfde tankstation, tank altijd 98. Het stotteren is wel begonnen na de laatste tankbeurt.
Overigens net gereden. Het is vooral als de auto een nacht heeft gestaan en dan wordt gestart. Net boodschappen gedaan en bij starten om naar huis te gaan geen problemen. Koud vs warme start maakt dus verschil.
Misschien benzine niet 100%?

Bougies zijn vervangen op 87k afgelopen december. Dus die zijn vrij nieuw en hebben ook geen schokkend aantal km's gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Bougies zijn dan eigenlijk uit te sluiten, als je zeker wil zijn moet je laten uitlezen uiteraard, maar het zou kunnen dat je de laatste keer wat mindere kwaliteit benzine getankt hebt en er wellicht wat condenswater mee gekomen is. Wellicht heeft @Monteurtje nog een tip voor je?
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin

Odin

Senior Member
Het lijkt vervuilde benzine te zijn. Geen verdere problemen, alleen wat verkouden bij eerste koude start. Slaat dan ook af. Tweede keer starten geen probleem, tijdens rijden ook niet. Als het eenmaal even gelopen heeft, afzetten, starten, geen problemen.

Is het verstandig om een fuel injection cleaner toe te voegen? Zo ja, aanraders voor specifiek type of merk?
 

milanseegers

Forumguru
Hallo @Odin jouw probleem kan denk ik allerlei oorzaken hebben.
Heb je je wagen al uitgelezen / uitlaten lezen? Op deze wijze voorzien je je zelf snel van veel informatie over de werking of niet werking van je motor.
Op dit forum is er al veel geschreven over hoe en waar je dit kan laten doen..

Injectorreiniger kan denk ik geen kwaad. Misschien een luxe benzine als Vpower er in? Proberen kan geen kwaad..
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin

Odin

Senior Member
@milanseegers
Bedankt voor je reactie. Uitlezen doe ik liever niet zelf. Waar je dit kan laten doen, is voor mij wellicht iets anders aangezien ik niet in NL woon. Er is wel een specialist in de buurt (ca 40km) maar voordat ik daar heen ga, leek mij Injectorreiniger geen slecht plan. Vandaar mijn vraag over tips / ervaringen met bepaalde merken cleaner. Zit ook verschil in.

Er is "luxe" merkbenzine ingegaan, hier is dat Repsol 98, tank alleen maar 98 in het monster. Dus dat is het punt niet.

Ik wil eerst even injectorreiniger proberen. Werkt dat niet laat ik hem alnog uitlezen.
 

CDK

Forumguru
Injector reiniger kan sowieso geen kwaad, maar als er echt vuile brandstof ingegaan is waardoor jouw probleem ontstaan is, dan is het filter waarschijnlijk ook vervuild en aan vervanging toe.

ImageUploadedByTapatalk1433931648.641572.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin

Odin

Senior Member
Skoda heeft stilgestaan tot vandaag, dus nog geen injectorreiniger gebruikt en niet verder gereden met het probleem.

Vandaag eerst maar even verder gekeken:
- Zekeringen zijn goed en de juiste waarden
- Probleem doet zich alleen voor bij koude start, warme start is direct lopen
- Bij compleet koude motor contact aan -> temp meter direct op 90 graden
- Airco blaast warme lucht

Dus lijkt op een sensor of thermostaat die niet werkt zoals het moet. Ik ga vanmiddag nog naar de Express Service van de Skoda om het beest na te laten kijken.

Ik zal ook de uitkomst / oplossing posten zodra ik meer weet. Niets irritanter dan mensen die vragen stellen en niks laten horen als het is opgelost. Probleem + oplossing hebben andere mensen ook nog wat aan.

Wordt vervolgt...
 

oco1979

Forumguru
lijk me temperatuursensor defect.
Als wagen denkt dat die warm sta bij koude motor ga die niet op choke draaien bij het starten.
Wat draaid die van toeren bij koude motor?
 

oco1979

Forumguru
airco blaast warme lucht !!!! toch nog genoeg koelvloeistof in ?
De temperatuursensor koelvloeistof zit als je voor de motor sta aan de linkerkant achteraan.
Onder de luchtfilterbuis naar de motor.
Volgens de beschrijving/foto positie van deze.
 

Highway

Forumguru
Bij koude motor temp op 90 -> dat is niet zoals het hoort. Met uitlezen zou je de exacte waarden kunnen achterhalen, en zo weten of het probleem in de temp. sensor zit of in het tellerhuis.

Airco die warm blaast. Is dit met draaiende motor, of alleen het contact aan? Als de motor draait, hoort je airco binnen ene paar seconden koud te blazen. Draait de motor niet, dan gaan de ventilatoren wel aan, maar kan die idd niet koelen.
 

Odin

Senior Member
Zijn we weer, terug van de Skoda.
Temperatuursensor blijkt defect. Auto was al even uit, gaf op tellerhuis 90 graden aan, met uitlezen nog 126 graden.

Dat verklaart ook problemen bij koude start, sensor geeft door dat de boel warm is en dus komt de jonge dame niet in de koude start modus, geen choke etc.

Auto laten staan bij de Skoda, dit soort dingen werkt nou eenmaal beter als het helemaal koud is. Dan spuit er geen hete vloeistof in de rondte en draai je een koude sensor in een koud blok, vervangen met een warm blok geeft alleen maar risico op lekkages. Dus morgen ochtend gaan ze vervangen en testen, begin van de middag ophalen.

@oco1979
Vloeistoffen allemaal gecheckt en die waren prima. Is inderdaad de temperatuursensor.

@Highway
Airco blaast warme lucht met draaiende motor. Af en toe koelt het wel, dan gaat de narrige jonge dame ineens warme lucht blazen.
Lijkt een beetje op een nood dump van warme lucht. Sensor geeft als het een heel eind is afgekoeld nog 126 graden aan, bij alleen contact al 90, als de motor draait en de koeling dan vollebak aan gaat en temperatuur gaat volgens de sensor niet omlaag, dan lijkt dit op een soort nooddump van warme lucht. Geen idee of dit in de auto zit, maar ik verwacht dat dit probleem verdwenen is na vervanging van de sensor.
Beetje zoals je ouderwets met een oververhittende motor het laatste stukje uitloopt tot een tankstation of veilige stopplaats: ventilator vol aan, kachel op de hoogste stand (ramen open anders kook je zelf ook), dan geef je de warmte een extra ontsnappingsroute.
 

oco1979

Forumguru
kan zo al een vermoeden,bij deze toch juist temperatuursensor.
ik merk dat het veel voorkomt die temperatuursensoren die defect zijn(bij verschillende merken)
is iets kleins die toch veel ellende kan bezorgen.

je airco kan nog ander probleem zijn.
zijn gevoelig aan kleppen in de kachel(interieur) die blijven staan.
heb je koude en warme lucht als je airco uitschakeld ?
 

Odin

Senior Member
Opgelost!
Auto opgehaald, werkt weer zoals het hoort. Koude start, koeling etc.
Sensor vervangen, systeem opnieuw afgevuld en het loop weer als een zonnetje.

@oco1979
Airco werk ook weer naar behoren. Interieur kleppen werken naar behoren, Eco mode werkte wel en de extra fan onder de motorkap ging ook gewoon aan bij inschakelen van de airco. Nu met de nieuwe sensor hebben weer volop koude lucht.
 

oco1979

Forumguru
Opgelost!
Auto opgehaald, werkt weer zoals het hoort. Koude start, koeling etc.
Sensor vervangen, systeem opnieuw afgevuld en het loop weer als een zonnetje.

@oco1979
Airco werk ook weer naar behoren. Interieur kleppen werken naar behoren, Eco mode werkte wel en de extra fan onder de motorkap ging ook gewoon aan bij inschakelen van de airco. Nu met de nieuwe sensor hebben weer volop koude lucht.

:yeah:

Wat een stom koelvloeistoftemperatuursensor voor problemen kan zorgen.

meegemaakt met een mercedes automaat,buitentemperatuursensor die in spiegel zat defect.

automaat begon dus wel raar te doen.

ecu automaat heeft dus ook de buitentemperatuur nodig om te schakelen.

zo zie je dat alles met elkaar goed moet functioneren

bij vw al eens rempedaalcontact defect:wagen wilde niet starten.

ik verschiet in niets meer.
 
Bovenaan Onderaan