Superb II - Distributieriem vervangen.

Doggi

Nieuw lid
Na recent een tweedehands Škoda Suberb II Greenline Combi, 1,6L, 105pk van het jaar 2013 aan te kopen, met 140d op de teller, vroeg ik aan verschillende mensen en kennissen (ook verschillende werken in garages) wanneer de distributieriem moet vervangen worden.

Aangezien de reacties van deze mensen variëren tussen de 50d en 250d km, en de zoekfunctie op het forum ook niets uithaalde, besloot ik deze vraag toch maar eens hier te stellen.

Dus bij deze, wanneer/om de hoeveel kilometer moet de distributieriem nu eigenlijk worden vervangen.

Alvast bedankt :)
 

Raats4

Nieuw lid
Beste,

Onze Superb 1.8 TSI heeft nu 93.000 kilometer op de teller.
Wanneer zou er een nieuwe distributieriem in moeten?
Ook pas bij de 210.000??
 

andrehj

Forumguru
Niet. De 1.8 en 2.0 TSI blokken hebben altijd een ketting. De vraag is overigens wel of dat nu zo'n verbetering was...
 

CDO

Forumguru
@Raats mijn oude is bij 160.000 gereviseerd. De kettingspanner stond toen bijna maximaal. Schatting is dat ie er dus wel aan toe zou zijn na de 160.000.
 

JeSko

Forumguru
En wat als de auto al 8 jaar oud is, maar nu net (gisteren gehaald) 80.000 gelopen heeft? Gaan ze dan gewoon de riem controleren op slijtage? Of kan deze zowieo mee tot 200.000?
 

Tees

Donateur
Volgens mij zeggen ze soms max 10 jaar oud, maar of dat nou echt cruciaal is...?
Distributieriemen zijn van een rubber/kunststof gemaakt, en die droger langzaam uit onder invloed van externe factoren. Dat is heel anders dan de slijtage t.g.v. gebruik, maar beiden heeft z'n effect op de veroudering van het materiaal.

Maar met 8 jaar en 80k zou ik me geen zorgen maken hoor, hij kan nog minstens 2 jaar mee, en waarschijnlijk langer. Want laten we wel wezen, er komt hier van alles en nog wat voorbij aan problemen met auto's, maar gebroken distributieriemen horen we vrijwel nooit.
 
Bovenaan Onderaan