Superb II gekocht hoog olieverbruik en verbranden klep

mr.b

Nieuw lid
Ben net de de eigenaar van een Superb combi uit 2010 (1.8 TSI (motorcode CDAA)
benzine, automaat) met 122000km op de teller bij aanschaf.
Echter na 500 km was de olie op en onderweg naar de garage, na olie bijgevuld te hebben hielden 2 cilinders er mee op dus stond ik met pech vlak bij de garage.
Het scheen een verbrande uitlaatklep te zijn.
Hij is nu in handen van de Skoda dealer waar hij gekocht is.
Zijn er dingen die perse vervangen moeten worden nu de motor toch open ligt? Dus wat ik zelf kan aangeven.
Of zal de dealer het juiste repareren wat nodig is ondanks dat het garantie is?
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
@mr.b Hallo,

Je bent vergeten te melden om welk type en motor het gaat. Benzine, diesel, LPG? Motorcode. Dan kunnen de technici hier brood van bakken.
Joop.
 

mr.b

Nieuw lid
bedankt, het is de 1.8 tsi benzine motorcode CDAA en het is een automaat mocht dat nog uitmaken....
 
Laatst bewerkt:

Edwin83

Senior Member
Pfff wat een zuur verhaal. Ik hoop dat ze je problemen netjes oplossen. Ik neem aan dat dat binnen de garantie valt. Hou ons op de hoogte van de afwikkeling.
 

Cordoba

Forumguru
Als je verder vertrouwen hebt in de auto, en dus niet de koop ongedaan wil maken, zou ik in elk geval vragen of ze de distributie vernieuwen (aangenomen dat jouw motor een riem en geen ketting heeft), en gelijk de waterpomp laten vervangen. (tenzij die zaken kort geleden vervangen zijn, of vervangen worden bij de reparatie)
Betaal gewoon de materiaalkosten voor de distributieriem (incl. rollen en spanrol) en de waterpomp: dat kost je niet de kop, maar zorgt er wel voor dat die zaken voorlopig niet vernieuwd moeten worden, zodat je dus jaren vooruit kunt.

(qua arbeid kost de waterpomp misschien een kwartiertje, voor de rest is het niet meer werk, omdat de distributie toch al los zal liggen, dus vandaar dat ik het over materiaalkosten heb, voor normale vervanging van distributie ben je afhankelijk van het motortype bij de de dealer toch al snel 700 euro kwijt, nu kost het je naar schatting 100-150 euro)
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Denk dat ze niet meer als het hoog nodige vervangen. Hier heb je niks bij in te brengen..

Of je moet zelf bij willen betalen voor dingen die jij extra wilt laten vervangen..
 

mr.b

Nieuw lid
Net iets gehoord dat verbranden kleppen kunnen komen door de ASG automaat. Door lage toeren vervuilt de motor... iemand daar ervaring mee?
 

Jewepe

Forumguru
Lijkt me onzin. Een verbrande klep kan volgens mij alleen ontstaan als de klep niet goed sluit tijdens de arbeidsslag/de verbranding van de benzine. Wat dat met de versnellingsbak te maken heeft ontgaat me.
 

ertromp

Forumguru
@Jewepe +1
Een verbrande uitlaatklep heeft geen moer met de DSG versnellingsbak te maken.
Verbranding kan komen door vervuiling of oververhitting van de motor.
Dat inderdaad de standaard VAG software bijdraagt aan motor vervuiling door lage toeren is een feit helaas
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

mr.b

Nieuw lid
Dar bedoelde ik ja door de lage toeren dat de boel vervuild.
Dus tegen vervuiling af en toe ff wat meer gas met hogere toeren om de motor schoner te houden?
 

CDK

Forumguru
@mr.b niet af en toe maar regelmatig bij warme motor iets hoogtoeriger rijden draagt bij aan een gezondere motor idd :jaja: Wat je ook kan doen is (preventief) elke 60k km een motorreiniging laten uitvoeren, dit kan overigens niet bij je dealer.
 

mr.b

Nieuw lid
Update: Super service van de Skoda Dealer.
Er komt een gereviceerde motor in. Dan kan hij voorlopig weer lekker draaien. Over 2 weken dan...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

peperskoda

Forumguru
Het is inmiddels een bekend fenomeen bij de 1.8 tsi. Hoog olieverbruik en kapot lopen. Ook de andere merken van VW hebben er veel last van. Volgens de techneuten zou dat inherent zijn aan het ontwerp van de motor. Bij onze oosterburen, waar dergelijke voertuigen toch nog al eens de sporen krijgen, is het schering en inslag dus kan ik me niet voorstellen dat het alleen te maken zou hebben met het vervuilen van de motor en daardoor lijkt mij de verklaring dat het aan het ontwerp zou liggen best plausibel.......
 

Octavia32

Forumguru
Nou de meeste tips zijn al gegeven.
Maar zorg ervoor dat de kettingspanner vernieuwd (nieuwe type) wordt ook met een gereviseerde motor.

Lees mijn handtekening even staat heel wat in over de 1.8 tsi
 
Bovenaan Onderaan