Superb station 2012 met olielekkage, ketting mee vervangen?

zenman

Actief lid
Onze Superb 1.4 tsi uit 2012 (motorcode CAX) lekt steeds meer olie. Garage heeft het blok van buiten schoongemaakt en de plaat onder de motor ook en na 200km lag er weer een plasje olie op de bodemplaat en konden we zien wat de oorsprong van de lekkage was. Het is de pakking tussen het huis van de distr.ketting en het blok. Vervangen van de pakking schijnt erg veel werk te zijn en komt door het arbeidsloon op €1000,-. (1 dag werk)
De motor heeft 128.000 gelopen. Voor €500 extra kan de distr.ketting met alle geleiders/spanners meteen mee vervangen worden. Op zich lijkt me dat dan wel efficiënt maar is dat zinvol bij deze km-stand? En als ze er dan toch mee bezig gaan, zijn er nog meer onderdelen die je dan ook maar beter meteen mee kan pakken?

We zijn van plan de auto nog heel lang te gebruiken en hebben in de afgelopen 10 jaren geen noemenswaardige problemen of kosten gehad.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou het dan mee laten nemen inderdaad, maar ik zou ook even informeren bij een andere garage wat de kosten zijn voor deze reparatie.
(bijvoorbeeld bij vagtechniek in Neunen)
 

Tees

Donateur
Sowieso de ketting en spanners ook meenemen bij die km-stand, die moeten wel zo'n beetje aan hun eind zijn. Hoor je de befaamde kettingrammel niet bij koude start?

Ik vind €500 extra overigens vrij veel daarvoor, want het gaat vrijwel alleen om extra onderdelen, de pakking moet sowieso eraf en vervangen worden als ze daar al zijn, de ketting en spanners zelf vervangen zijn dan zeer beperkt extra werk.
 

zenman

Actief lid
Ik zou het dan mee laten nemen inderdaad, maar ik zou ook even informeren bij een andere garage wat de kosten zijn voor deze reparatie.
(bijvoorbeeld bij vagtechniek in Neunen)
Dankje, maar Nuenen is me wat te ver weg (omgeving Apeldoorn kan wel)
 

VAG-man

Forumguru
Sowieso de ketting en spanners ook meenemen bij die km-stand, die moeten wel zo'n beetje aan hun eind zijn. Hoor je de befaamde kettingrammel niet bij koude start?

Ketting bij 128k aan de in eind?
Wat is de vervangings termijn dan?
 

Tees

Donateur
LOL @VAG-man. Je kent toch wel het verhaal van de distributiekettingen in de EA111?
Deze kettingen waren lifetime volgens VAG. Ware het niet dat ze dat niet bleken te zijn. De praktijk leert uit dat ze ergens tussen de 100k en 150k km aan vervanging toe zijn.
 

zenman

Actief lid
@ertromp : nee heb ik nog niet eerder van gehoord. Ik ga altijd naar Ab Mulder (voormalig Skoda-dealer) en vind hun service en prijs/kwaliteit altijd netjes. Is Huisman ook een VAG-specialist?
 

hemi24

Forumguru
Al geïnformeerd wat een “losse” distributie vervanging kost, dan heb je misschien een beter vergelijk v.w.b. je keus om nu 500 euro neer te leggen of om dit niet te doen…

Ik zou het zelf nu doen, zeker als de spanners ook bij die 500 inbegrepen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ertromp

Forumguru
@ertromp : nee heb ik nog niet eerder van gehoord. Ik ga altijd naar Ab Mulder (voormalig Skoda-dealer) en vind hun service en prijs/kwaliteit altijd netjes. Is Huisman ook een VAG-specialist?
Huisman is inderdaad een VAG specialist. Veel kennis van reparaties / wijzigingen blok en bak
 
Bovenaan Onderaan