Superb2 2.0 TDI standaard bijverwarming die aan te passen in naar standkachel?

Renkie

Forumguru
Bij een groot aantal VAG auto's kun je bij de recentere modellen zoals onder andere 2.0 TDI de standaard bijverwarming vrij eenvoudig ombouwen naar een volwaardige standkachel. Je moet dan onder andere het kachel bedieningspaneel vervangen.

Heeft een Superb2 ook een dergelijke bijverwarming die op brandstof van de auto werkt welke om te bouwen is naar standkachel?
 

Noord26

Forumguru
Weet je dat wel zeker?

Want volgens mij werkt een standkachel op basis van verbranding van de brandstof en een bijverwarming op stroom (via een gloeispiraal). Totaal andere systemen in mijn optiek.
 

Renkie

Forumguru
Die bijverwarming verschil dus per merk/model VAG auto. Naar mijn weten zijn er dus ook VAG modellen met een 2.0 TDI motor waar de bijverwarming een simpele standkachel zonder bediening is welke wel degelijk op de motor brandstof werkt. Dan kan die ombouwtruc dus wel.

Ik vraag me dus alleen af hoe dit geregeld is bij een Superb2... Is dat electronisch of met brandstof?
 

hemi24

Forumguru
@Renkie: ik betwijfel je bewering ten zeerste... De standaard aanwezige bijverwarming waar jij het over hebt is volgens mij niet meer en niet minder als de electrische bijverwerming op stroom en voor zover ik weet zit deze standaard bij de TDI's in de interieurventilatie.

Grotere busjes willen nog wel eens een extra (brandstofgestookte) bijverwarming hebben.
 

Renkie

Forumguru
Nogmaals: Het verschil per model en merk auto. Bij de VW Passat en Touran is dit bv wel mogelijk, Webasto heeft hier zelfs upgrade kits voor op de markt. Het klopt ook dat bij andere type auto's zoals bv een A3 weer een electrische bijverwarming op stroom gebruikt wordt.

Ik heb alleen geen flauw idee hoe dit bij Skoda en dan met met name de Superb2 zit, vandaar dit topic
 

Ronnie

Forumguru
Elsawin heeft het wel over een extra bijverwarming van Webasto, zit links achter de voorbumper.
Je zou aan de onderkant v.d. auto dan de uitlaat moeten kunnen zien zitten. (geribbeld pijpje met een diameter van plm 3 cm)
Het typeplaatje is dan voor onder de motorkap geplakt.
Bijns lopen een aantal T5 transporters 2,5 TDI (P.D's) Deze hebben alle een Webasto welke aanslaat onder de 5 gr.C,
Dit om het koelwater sneller op temp. te krijgen en dus aan de emissieeisen te voldoen.

N82-10493.png
 
Denk niet dat dit op een Superb Combi II standaard aanwezig is. Ikzelf heb de standverwarming als optie bijgenomen (een 1000€), dus het zou me sterk lijken dat ze me zoveel zouden laten bijbetalen voor een optie die eigenlijk toch al aanwezig is, zij het eventueel een eenvoudigere uitvoering.
 

vincefra

Actief lid
heren, (dames),

Een bijverwarming in superb zou op stroom zijn ... dus een gloeidraad.

Ik zou niet aanraden om een gloeidraad als standkachel om te bouwen, daar het systeem wel een goede tijd nodig heeft om op temperatuur te komen (versta als het -5°c is duur het wel een 20 a 25 minuten om op 20°c in de wagen te krijgen. tegen dan is op gloeidraad uw baterij al lang dood.
Nu, de bijverwarming op gloeidraad verwarmt enkel de lucht, en niet de wagen (en radiator) ... dus enkel nut om binnenruimte warm te hebben. De standverwarming (op brandstof) verwarmt wel degelijk de radiatorvloeistof en dus ook de motor, wat dan ook voor een warme start zorgt van de wagen ... mooi meegenomen.
 

jalex_h

Forumguru
Er zijn diverse bedrijven die de Webasto om kunnen bouwen naar een standkachel. Ze gebruiken ook gewoon diesel, niks niet electrisch. Dat een optie af-fabriek duurder is dan naderhand inbouwen, is niet vreemd en zegt niets over een eventueel kwaliteitsverschil.
 

vincefra

Actief lid
Nu het antwoord op de eerste vraag:
- skoda optie bijverwarming (e.g. bijstandverwarming) moet je niet meer ombouwen. het doet wat je wilt:
- bijverwarmen terwijl je in de wagen bent
- voorverwarmen bvb. 's ochends alvorens de wagen te betreden
- door op de afstandsbediening het ding aan te zetten
- door het op voorhand te programeren in de maxidot

Werkt fantastisch( heb dit).
De optie 1000 uero is omdat dit zeer goed geintegreerd is in het hersencentrum van de wagen ... zo kan je deze niet aanzetten als baterij te laag is (heeft dit nodig om ventilatie aan te sturen, temp te meten, ... ) of de brandstof in het rood zit, alsook de bediening is via maxidot of knop op middenconsole mooi ingewerkt ...
 

miel

Actief lid
Nu het antwoord op de eerste vraag:
- skoda optie bijverwarming (e.g. bijstandverwarming) moet je niet meer ombouwen. het doet wat je wilt:
- bijverwarmen terwijl je in de wagen bent
- voorverwarmen bvb. 's ochends alvorens de wagen te betreden
- door op de afstandsbediening het ding aan te zetten
- door het op voorhand te programeren in de maxidot

Werkt fantastisch( heb dit).
De optie 1000 uero is omdat dit zeer goed geintegreerd is in het hersencentrum van de wagen ... zo kan je deze niet aanzetten als baterij te laag is (heeft dit nodig om ventilatie aan te sturen, temp te meten, ... ) of de brandstof in het rood zit, alsook de bediening is via maxidot of knop op middenconsole mooi ingewerkt ...

Bijverwarming voor 1000 euro? Ontdooit die ook de auto als die bevroren is? Ik laat namelijk in mijn Superb combi die ik besteld heb een Webasto inbouwen... dat geintje kost bijna 2800 euro!

Dus als het goedkoper kan en via de maxidot, dan hoor ik het graag!!
 

vincefra

Actief lid
@miel
inderdaad, dat ontdooid de wagen (gezien de binnentemp. naar de ingestelde temp. gaat van de airco).
Vorig jaar bij -15° duurde dat een 45 minuten ... Als er veel sneeuw op ligt iets langer ...

Dit wilt zeggen of aanzetten en duur van "aan" staan 's avonds instellen voor 's ochtends opdat je tegen het moment van vertrek een warme wagen hebt ... of gewoon als je wakker wordt aan zetten en je rustig klaar maken ...

Spijtig genoeg in dergelijke situaties ontdooid het niet de oprit, de wegen, ...
 

miel

Actief lid
@miel
inderdaad, dat ontdooid de wagen (gezien de binnentemp. naar de ingestelde temp. gaat van de airco).
Vorig jaar bij -15° duurde dat een 45 minuten ... Als er veel sneeuw op ligt iets langer ...

Dit wilt zeggen of aanzetten en duur van "aan" staan 's avonds instellen voor 's ochtends opdat je tegen het moment van vertrek een warme wagen hebt ... of gewoon als je wakker wordt aan zetten en je rustig klaar maken ...

Spijtig genoeg in dergelijke situaties ontdooid het niet de oprit, de wegen, ...

en dat was een standaard optie? In NL kende de dealer het iig niet......dus daarom een webasto van 2800 euro genomen...(maar dat kan ik eventueel nog wijzigen)
 
Is in B een optie van 1020€. Niet verkrijgbaar op de greenline. Is volledig geïntegreerd in maxidot.
Werkt bij mij ook bij lage temperaturen zelfstandig om de motor sneller op temperatuur te krijgen. Ik vind dat een mooie optie want die 2.0 CRTDI wordt erg traag warm (door z'n hoge rendement).
 

miel

Actief lid
Is in B een optie van 1020€. Niet verkrijgbaar op de greenline. Is volledig geïntegreerd in maxidot.
Werkt bij mij ook bij lage temperaturen zelfstandig om de motor sneller op temperatuur te krijgen. Ik vind dat een mooie optie want die 2.0 CRTDI wordt erg traag warm (door z'n hoge rendement).

ok, ik heb een greenline, dus dan is het geen optie... dan maar de 2800 euro uitgeven.....
 
Kan je voor die 2800 euro niet beter een 2 liter TDI nemen? Heb je altijd plezier van meer power.

Is dat niet redelijk off topic? Die 2L TDI zal alleszins niet sneller opwarmen dan de 1.6TDI.
Ik vind het voor z'n geld (dik 1000€) een superoptie en zal het bij een volgende wagen graag weer bijbestellen.
 

miel

Actief lid
Kan je voor die 2800 euro niet beter een 2 liter TDI nemen? Heb je altijd plezier van meer power.

had gekund, maar dan was alles weer duurder geworden.. is een leasehok namelijk. Vorige week vrijdag mijn Superb mogen ontvangen en er nu al 1350 km mee gereden.... Heerlijke wagen! daarnaast is de standkachel erg erg fijn! (temp. van 25 graden als je wegrijdt, waardoor de airco aan springt... altijd leuk!)
 
Bovenaan Onderaan