Superdunne olie 1.2 TDI / 1.6 TDI

laagvlieger

Forumguru
Bij het nakijken van facturen viel me iets op. Iets wat me bezig houdt...

Bij de eerste onderhoudsbeurt van mijn Fabia 1.2 TDI is er een halve liter olie 0W30 bijgevuld. Dit is een zeer dunne olie, allemaal goed en wel voor een laag verbruik. Ook bij een kennis, met een Octavia 1.6 TDI zag hetzelfde op zijn factuur, een halve liter 0W30. Beide auto's zijn onderhouden door een andere garage.

Maar als ik in het instructieboekje kijk, zie ik dat de 1.2 TDI en 1.6 TDI alleen maar 5W30 mag hebben. Als uitzondering mag er slechts éénmalig maximaal een halve liter 5W40 toegevoegd worden. Voor de rest staan er in het boekje heel veel waarschuwingen voor motorschade als er niet de juiste olie gebruikt wordt. Ik kan natuurlijk naar Skoda bellen om te vragen hoe het zit, maar zijn er anderen die hetzelfde opgemerkt hebben bij de beurt of zijn er die er meer over weten?

Of voegen ze gewoon 5W30 toe en rekenen ze de duurdere 0W30 aan?
 
Iets snap ik niet. Bij een onderhoudsbeurt wordt de olie ververst, en het filter vervangen. De totale hoeveelheid motorolie bedraagd dan 4,5 liter.
0,5 liter bijvullen lijkt mij dan onwaarschijnlijk. Misschien ben je in de war met een vloeistofcontrole i.p.v. een beurt?

0W30 ligt buiten de specificaties van de Skoda norm. Eigenlijk mag er niets anders in dan 5W30.
Er mag inderdaad eenmalig een halve liter 5W40 of 10W40 bijgevuld worden als je niets anders bij de hand hebt, om evt. motorschade (door een gebrek aan olie) te voorkomen. Wordt er meer bijgevuld van deze viscositeit, moet de olie z.s.m. ververst worden (bij een Octavia vooral omdat deze VOI heeft waarbij de olie gemiddeld 30.000 km mee gaat, en de 10W40 daar niet geschikt voor is).

Over deze 0,5 liter zou ik mij niet druk maken, maar de volgende keer wel even aangeven dat bij het verversen 5W30 gebruikt moet worden.
 

laagvlieger

Forumguru
Iets snap ik niet. Bij een onderhoudsbeurt wordt de olie ververst, en het filter vervangen. De totale hoeveelheid motorolie bedraagd dan 4,5 liter.
0,5 liter bijvullen lijkt mij dan onwaarschijnlijk. Misschien ben je in de war met een vloeistofcontrole i.p.v. een beurt?

Ik bedoel de beurt bij 15.000 km, een kleine beurt dus. Het oliefilter is wel vervangen. Maar de olie is niet ververst. Bij olie staat er: ESSO 0W30 en bij hoeveelheid: 0,5 liter. Dus volgens mij bijgevuld wat er in de eerste 15.000 km verbruikt is.
 

Cordoba

Forumguru
De specificaties van de juiste motorolie hangt ook samen met de gebruiksomstandigheden. Als je bijvoorbeeld tijdens de winter op reis gaat Moskou terwijl het daar 40 graden vriest, is een dunne olie niet verkeerd. In veel instructieboekjes staan ook staafgrafiekjes met welke olie bij welke omgevingstemperaturen hoort.
 
Mee eens. Ik gebruik zelf ook het liefst de dunst mogelijke olie die in de fabrieksopgaven genoemd worden. 5W30 vind ik al aardig dun, en tevens de enigste olie die in de fabrieksopgave genoemd wordt.
Hoe dunner de olie, hoe sneller het in de cilinderkop etc. is gepompt.

Maargoed, dan liever bijvullen met de 0W30 (alleen dunner in koude toestand) dan de 10W40 olie die in zowel koude als warme toestand dik is.
 

Tonno

Actief lid
Ik bedoel de beurt bij 15.000 km, een kleine beurt dus. Het oliefilter is wel vervangen. Maar de olie is niet ververst. Bij olie staat er: ESSO 0W30 en bij hoeveelheid: 0,5 liter. Dus volgens mij bijgevuld wat er in de eerste 15.000 km verbruikt is.

Ik denk dat er alleen maar een oliefilter op de rekening staat, en de olie bijgevuld is.
Misschien is er een halve liter in zijn schoenen gelopen, toe hij het filter verwisselde zonder eerst de oude olie af te tappen :grin: . . . .

Olie verversen zonder nieuw filter hoor je wel vaker, maar dit is wel een beetje vreemd.
Hoe ziet je 'nieuwe' oliefilter eruit ?
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26: ik weet niet wanneer die olie precies is bijgevuld, en of de TS op dat moment plannen had, om naar een koud gebied te rijden, vandaar mijn opmerking, waarbij Moskou gewoon een willekeurig voorbeeld is.

@Tonno: dat is inderdaad heel opmerkelijk, wel filter wisselen maar geen olie verversen. :1884: Daar heb ik dus compleet over heen gelezen.
 

Br3cht

Actief lid
is bij zo'n 1.2 en 1.6tdi de oliefilter geen patroon zonder omhulsel?
Want als deze wordt open gedaan valt alle oude olie in het patroon recht naar het carter.
Deze hoeveelheid is bij een oude 1.9tdi 0.5liter, misschien bij de nieuwe tdi ook en daarom is er een halve liter bijgevuld.

Echter dan zou nu de olie te hoog staan (indien de wagen geen olie verbruikt)
 

Chatslet

Forumguru
Of je nu 0W30 of 5W30 gebruikt maakt echt niet uit. Om het even heel simpel uit te leggen: Het eerste getal staat voor hoe dun de olie is bij lage temperaturen en het 2e getal staat voor de dikte bij hoge temperaturen. Hoe lager het getal voor de W hoe dunner de olie is bij lagere temperaturen. Het getal na de W geeft aan hoe dik de olie blijft bij hoge temperaturen. In de regel geldt dat als er in het instructie boekje een bepaalde olie wordt aangegeven je altijd lager mag gaan met het getal voor de W en dat het getal achter de W altijd gelijk moet blijven. In skandinavische landen zie je vaak ook olie's met een lagere waarde voor de W in het boekje staan omdat daar de winters kouder zijn. Het voordeel is dan dat het starten met koude motor beter gaat en een koude motor beter loopt. Het nadeel is dat de olie duurder is.
 

Noord26

Forumguru
In de regel geldt dat als er in het instructie boekje een bepaalde olie wordt aangegeven je altijd lager mag gaan met het getal voor de W

Welke regel is dat? In het instructieboekje staat niet voor niets vermeld wat de viscositeit van de olie moet zijn. Een lagere viscositeit bij koude motor kan namelijk ook zorgen voor overmatige slijtage. Dit omdat de olie te dun is bij koude omstandigheden en teveel terug loopt onder in het blok?
 

Chatslet

Forumguru
Ik begrijp je redenatie maar het is dus niet dat een olie met een lagere W waarde automatisch dunner is. Het geeft eigenlijk meer een grenswaarde aan. 0W30 en 5W30 zijn tot een bepaalde ondertemperatuur ongeveer even dik waarna 5W30 iets eerder dikker begint te worden. Daarom hebben bepaalde merken zoals bijvoorbeeld Volvo en Ford, in verschillende landen verschillende olievoorschriften in de instructieboekjes staan. Uiteindelijk zal de olie in koude toestand nooit dunner zijn dan in warme toestand.
Wat in dit geval wel belangrijk is: 0W30 of 5W30 geeft niet aan of de olie wel of geen longlife is dus het is wel handig om dat even na te vragen omdat bepaalde roetfilters en katalysators het niet zo grappig vinden als er geen longlife olie in gaat. Heeft me schoonvader een keertje gehad met een Volvo XC70, grote beurt gehad en na ongeveer 1000 KM legde hij dikke rookwolken op de dijk en begon de motor in noodloop te lopen. Roetfilter kapotstuk door verkeerde olie en 2000 euro af tikken bij de dealert.
 
Klopt, versnellingsbakolie kan een viscositeit van 75W90 hebben (vaak bij handgeschakelde versnellingsbakken), en even dik (of dun) zijn als motorolie. Aan de hoogte van deze getallen kun je zien dat het niet om een motorolie gaat.
Maar toch adviseer ik geen 0W30 in een 1,2 greenline motor te gebruiken, want het is wel degelijk iets dunner als de 5W30, met kans op geringe olieverbruik als gevolg ;) Een gebrek aan smering zal het echt niet zo snel zijn, dus schadelijk is het niet. Dat zou wel het geval zijn in bijv. een Golf 2 waar al jaren lang 15W40 in heeft gezeten, en er wordt ineens 5W30 (of nog dunner) in gedaan. De olie zal nu makkelijker langs keerringen en pakkingen (en zuigerveren etc) kunnen, waar bij de 15W40 geen sprake was van lekkage.
 

Chatslet

Forumguru
Sowieso wordt bij oudere motoren met veel slijtage of in geval van hoge belasting aangeraden om een afwijkend type olie te gebruiken. Niet alleen om olieverbruik tegen te gaan maar ook om compressieverlies tegen te gaan. Ik zit zelf in de racerij en daar wordt vrijwel altijd 0W60 of 5W60 gebruikt omdat met de normale olie uit het boekje je blok onder dergelijke belastingen gewoon in no time de soep in draait. Overigens hoef je je dan ook geen zorgen te maken over een katalysator of roetfilter want die mag er op het circuit gewoon tussen uit :smirk: Is vooral leuk als ze bezig zijn met race opleidingen en met die TDI Ibiza's het circuit op gaan, dikke zwarte roetwolken!
 

floyd2

Forumguru
Ik herinner me dat wat jaartjes geleden er vanwege overdadige slijtage er aangeraden werd om in de TDItjes ondanks dat er volgens boekje 0W30 in moest toch 5W30 in te gooien.
Ook in motoren die wat veel olie verbruiken kunnen met wat dikkere olie verbetering geven.
Aan de andere kant,je kan met dunnere olie ook aardig wat pk's mee winnen(of een lager verbruik)
(hier nog een(wat ouder)vergelijk dat olie niet olie is)
http://www.animegame.com/cars/Oil Tests.pdf
 

Cordoba

Forumguru
Nog even een korte toevoeging: juist bij een koude start is het van belang dat de olie dun genoeg is, als de olie te dik is, zal ie niet overal tussen de 'spleten' komen, en draait het blok feitelijk zonder smering. Dat is ook precies de reden dat je niet blijf hoeft te zijn met een motorblok dat weinig km's heeft gelopen voor zijn leeftijd: dat betekent in de praktijk vaak dat een auto veel korte stukje heeft gereden en veel koude starts gemaakt, waardoor ie onevenredig veel slijtage heeft opgelopen.

Ook het verhaal over motoren die redelijk wat slijtage hebben, te voorzien van iets dikkere olie, komt hiermee overeen: door de slijtage is de speling (=ruimte voor oliesmering) wat groter.
 

Jochie

Lid
Staat er geen ander getal achter die 0,5l olie? Bij ons en andere garages gebruiken ze de 0,5l eenheden. Als het goed is zou er dan op dezelfde regel 9 staan. Dit wil dan zeggen 4,5 olie.
 

laagvlieger

Forumguru
Nee dat staat nergens. Maar ok, ik ga er niet wakker van liggen. Veel berichten hebben me hier enigzins gerust gesteld. Bij de volgende beurt over 11.000 km zal ik wel even vragen hoe het zit. Ik mag hopen dat ze weten wat ze doen, het is immers de grootste Skoda-dealer in België.

En dan nog die Octavia 1.6 TDI waar ze hetzelfde gedaan hebben bij de eerste beurt bij een andere garage. Ook 0W30 en maar een halve liter (volgens de factuur, zonder andere getalletjes die eenheden moeten voorstellen).
 
Bovenaan Onderaan