symbool "kapotte gloeilamp" gaat/blijft branden

skodaboy

Forumguru
ik heb sinds vandaag een nieuwe aanhangwagen met 7 polise stekker thuis...
maar het vreemde is als je de stekker insteekt,het symbool van 'kapotte' of defecte lamp op het dashbord gaat branden en blijft branden....:crazy:

echter vind ik vreemd dat het alleen maar met deze remork gebeurd...
ik heb al vanalles geprobeerd/getest...dus bv;
de 02 alleen = géén melding van kapot licht.
met fietsendrager = idem
met plateauwagen = ook idem.

ik heb ook al alle lichten van de nieuwe remork nagekeken en alles werkt,
dus daar kan het niet aanliggen..dus iemand een idee of dit al mee gemaakt?....:smiley29:

Ronnie

Forumguru
Het kan zijn dat de "normale" achterlichten ergens in de aanhanger doorverbonden zijn, dan kloppen de waardes L+R niet......
Hieronder zoals het hoort:

1 Richtingaanwijzer links Geel 1.0 L
2 Constante stroom / Mistlamp Blauw 2.5 54G
3 Massa Wit 2.5 31
4 Richtingaanwijzer rechts Groen 1.0 R
5 Achterlicht rechts/breedtelicht Bruin 1.0 58R
6 Remlichten Rood 1.0 54​
7 Achterlicht links / breedtelicht Zwart 1.0 58L

skodaboy

Forumguru
thnx Ronnie...

ik zal de lampen en de stekker van de aanhangwagen eens nakijken of deze wel aangesloten zoals hier beschreven....
en anders breng ik de remork gewoon terug van waar hij komt,en dat die verdeler het dan maar oplost,tenslotte heeft die remork ook geld genoeg gekost en mag het wel normaal en fatsoenlijk werken....

Br3cht

Actief lid
ik zou er gewoon mee terug gaan, je zegt zelf dat het geld genoeg gekost heeft!
Het is natuurlijk makkelijker/goedkoper als je de draden gewoon doorverbind L-R
maar dan krijg je dus zulke meldingen, mocht dat het probleem zijn natuurlijk

skodaboy

Forumguru
Het is natuurlijk makkelijker/goedkoper als je de draden gewoon doorverbind L-R
maar dan krijg je dus zulke meldingen, mocht dat het probleem zijn natuurlijk

ik heb de stekker van de aanhangwagen eens open gedaan en tot mijn verbazing zijn er maar 6 van de 7 kabels aangesloten...
de verlichting van R is gewoon door verbonden op L,vandaar ook dat de 02 aangeeft dat er iets niet juist....:smiley29:

ik heb toen met de aanhangwagen terug gereden naar de dealer/verdeler en daar mijn probleem uitgelegd,die man vraagt aan mij 'hebt u een 13 polige stekker op uw wagen'?
"ik zeg ja idd 13 polige",de dealer zegt 'ja dat is dan normaal'
ik zeg "normaal",wel ik denk het niet..volgens mij is die stekker nie te goei aangesloten,en toen natuurlijk een hele discustie... :disc:
op laatste heeft de dealer toen ook de stekker geopend en idd 6 van de 7 draden maar aangesloten,"ik zeg kijk" 'ja zegt hij dat wordt altijd zo aangesloten'
"ik zeg ah zo en ik wil dat zo niet,links en rechts dienen apart aangesloten te zijn"...'de dealer zegt: als u het dan toch zo goed weet he dan sluit u het zelf maar zo aan' :shocked:
"ik zeg nee,u gaat dat doen,da remork heeft 1500 euro gekost en ik wil dat het aangesloten word zoals dat hoort te zijn,zo niet geeft u mij maar mijn centen terug"
de remork staat nu bij de dealer,ik ben eens benieuwd of het nu inorde geraakt...:D

hemi24

Forumguru
ha, zo te lezen had ik dus toch gelijk met het verhaal dat achterlichten links en rechts via één pin waren aangesloten.

Op zich geen probleem, totdat de auto check-control heeft: dan verwacht deze bij de weerstandsmeting voor rechts (pin 58R) en links (pin 58L) een overeenkomstige waarde. Een niet aangesloten pin heeft een niet gesloten circuit tot gevolg, wat wordt gedetecteerd als 'doorgebrande' lamp, vandaar de melding in het Maxidot!

De reden van de aanhangwagenbouwer erachter: er kan een kabel gebruikt worden met minder aders...

cvegreen

Forumguru
Konden ze dan niet meteen die zevende draad ff aansluiten dan terwijl je stond te wachten ? Ze zouden toch moeten weten dat dit in de toekomst nog vaker gaat voorvallen dat dit foutmeldingen in de computer gaat geven . Ze zouden daar dan beter hun standaard aansluitingen beter correct beginnen uit voeren of ze zullen nog vaak in discutie vallen met ontevreden klanten lijkt mij .

skodaboy

Forumguru
Konden ze dan niet meteen die zevende draad ff aansluiten dan terwijl je stond te wachten ?

onder de aanhangwagen zit een blokje waar de twee kabels van de achterlichten toekomen,dus links en rechts komt daar toe...
aan de andere kant van het blokje vertrek één kabel(met de 7 draden binnenin) naar voor toe en daar word de stekker dan op aangesloten...
dus nu hebben ze in dat blokje dus de lichten L-R met elkaar verbonden om in de stekker maar één kabel te moeten aansluiten..:crazy:

dus als je alleen in de stekker de 7e draad aansluit,blijf je met de 'melding' zitten omdat die draad in het blokje onderbroken is,dus je moet die ene kabel in het blokje en in de stekker aansluiten om de melding weg te krijgen....:smiley29:

skodaboy

Forumguru
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn fietsaanhangwagen. /( /-/

dan moet je ff de draden nakijken en eventueel (zelf) de draden heraansluiten...je kan natuurlijk ook 'leren mee leven' dat het lampje brand bij gebruik van de aanhangwagen...

btw: met m'n plateauwagen of fietsrek heb ik géén probleem.
ook met diverse huuraanhangwagens heb ik géén problemen of meldingen een bewijs dat het wel degelijk kan he....:xyxthumbs:

Ronnie

Forumguru
Het kan zijn dat de "normale" achterlichten ergens in de aanhanger doorverbonden zijn, dan kloppen de waardes L+R niet......
Hieronder zoals het hoort:

1 Richtingaanwijzer links Geel 1.0 L
2 Constante stroom / Mistlamp Blauw 2.5 54G
3 Massa Wit 2.5 31
4 Richtingaanwijzer rechts Groen 1.0 R
5 Achterlicht rechts/breedtelicht Bruin 1.0 58R
6 Remlichten Rood 1.0 54

7 Achterlicht links / breedtelicht Zwart 1.0 58L

Pecies zoals ik al schreef in post nr.2.............

Bovenaan Onderaan