Syncromesh: gereviseerde bak of bak uit elkaar laten halen?

marcello

Nieuw lid
Hallo Skoda-rijders,

P1050452.JPG

ik ben sinds 4 jaar tevreden bezitter van een Octavia 1.9 TDI uit 2006, indertijd gekocht met 90k op de teller. Inmiddels staat er 180K op. Ik heb een foto bijgevoegd.

Sinds al weer enige tijd heb (ook) ik het verontrustende kraakje bij het schakelen van 1->2 en van 3-> 2: de syncromesh ringen helaas...Alhoewel ik een fluwelen voet heb, hadden mijn voorgangers dat ws niet.....een dure grap!

Ik krijg echter 2 tegenstrijdige adviezen: mijn garage geeft aan dat het t beste is de hele bak uit elkaar te halen, te kijken wat er vervangen moet worden en de boel er weer in te schroeven. Een andere garage adviseert me om er een gereviseerde versnellingsbak onder te gooien.

Wie kan er licht op deze zaak schijnen? Wat kan je me adviseren en kan je een indicatie geven wat de kosten zouden (mogen) zijn?

Zou je (gezien leeftijd en KM stand) ook gelijk andere zaken direct mee-vervangen? Wat zouden de kosten hiervan (mogen) zijn?

Alvast dank voor t meedenken! M
 

Tallguy

Forumguru
Gekopieerde Posting van user Ridley: Zou het niet durven te zeggen, daarvoor ben ik te A technisch ;). Ik kan je wel het advies geven om eens te informeren bij Vagtechniek te Nuenen (noord-Brabant). Zij hebben veel kennis in huis, staan goed bekend en hanteren nette prijzen.

@Marcello: waarom post je 2x hetzelfde bericht? Dat is natuurlijk niet nodig en ook ongewenst (zie de forumregels). Het andere topic wordt verwijderd.
 

Ridley

Forumguru
Ja daar ging iets mis zag ik, haha! Waarschijnlijk met het overzetten naar O2 topic denk ik :)
 

marcello

Nieuw lid
Ja, klopt, excuses voor de dubbel post. Dank voor de tip van VAG techniek, ga ik zeker bellen. Helaas niet naast de deur.....nog meer suggesties/aanvullingen?
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af óf je er iets aan moet doen (ligt aan hoe ernstig de klacht is, en dat kun je zo niet beoordelen.

Waarom zou je er misschien wel niets aan moeten doen? Ik zal dat toelichten: mijn allereerste auto was een Golf D van iets meer dan 1 jaar oud, en 94.000 km op de teller als lesauto. Deze auto had ook een kraakje in de synchromessen bij het schakelen, maar schakelde zonder problemen. Toen ik de auto ruim 5 jaar later verkocht stond er iets van 220.000 km op de teller, de synchromessen hoorde je nog steeds, maar zowel in schakelgedrag als geluid nog steeds hetzelfde en nooit wat aan gedaan. (wel door dealer naar geluisterd en beoordeeld als 'niets aan doen als het niet erger wordt')
 

aiva tco adoks

Forumguru
Zou zeker naar een specialist gaan zoals vag techniek,jb autoservice of rd techniek
Google maareven

Dealer vraagt de hoofdprijs en zal het waarschijnlijk toch uitbesteden naar een specialist
 

Wilko

Senior Member
Onze O2 (ook uit 2006, maar met een benzinemotor) had dit afgelopen najaar ook. Toen werd het bij ons (met ongeveer 110K km) wel snel erger, dus ik had zoiets van: daar moet iets aan gedaan worden. Ik had de mazzel dat het nog onder garantie verholpen is (meteen ook de koppeling laten vervangen tegen materiaalkosten).

Na het vervangen van die synchromeshringen (en de koppelingsplaat) schakelt hij alweer 15K km lang als nieuw.
 

Gieliovd

Forumguru
Als ze echt op zijn is een revisiebak denk ik snel goedkoper, meestal lever je je eigen bak dan in als ruiler. Dan reviseren ze die weer voor de volgende...

Arbeid en materialen om je eigen bak te laten reviseren loopt snel op denk ik. Je komt altijd wel wat tegen als je bezig bent.

En ja, als je de bak eraf hebt is het vervangen van de koppeling ook wel aanlokkelijk met de gehele drukgroep.

Je zou gewoon eens kunnen informeren.
 
Bovenaan Onderaan