Tanken

S

superbII

Hebben hier meer mensen het probleem dat ze de tank niet helemaal vol krijgen?

Bij mijn vorige auto's als ik mijn tank vol had kwam de wijzer vaak Over het laatste streepje, bij mijn nieuwe Superb komt hij vaak niet verder dan het op 1 na laatste streepje... :confused:

Ik heb weleens iets gehoord van een knopje inhouden voor wat extra liters te tanken???

Ook vind ik de eerste 100km de wijzer heel snel gaan, terwijl bv bij mijn Leon de wijzer na 100km nog uiterst rechts stond!
 

Aiii

Lid
Lijkt me gewoon een kwestie van de wijzer die niet helemaal gelijk staat met het tekeningetje erachter. :D

Bij de Octy gaat het redelijk gelijk op en komt de wijzer precies op het streepje bij vol. Bij mijn vader's oude Fabia 1 vertoonde de tankwijzer wat vreemd gedrag, in het begin bleef hij erg lang op helemaal vol staan (de eerste 100km) om daarna in rap tempo naar half-leeg te lopen en daar vervolgens weer zeer traag verder te gaan.
 

leander

Nieuw lid
Ik vind het ook erg raar geregeld in de Superb.
Het lampje dat ik moet tanken begint al te branden als de tank nog kwartvol is.
De boardcomputer geeft dan aan dat ik nog 220km kan rijden :smiley29:.
Dat is gewoon 1 volle LPG tank zeg maar.
Bij mijn Leon was dit als ik nog 80km kon rijden.
 

Maarten

Forumguru
Je kunt hem inderdaad wat verder vullen door het vulpistool de ontluchtingsknop in te laten drukken. Bij mij zit die aan de rechterzijde van de vulopening. Dit scheelt inderdaad een paar liter!

Zie foto op de bijlage.
 

Bijlagen

  • IMG_2155.jpg
    IMG_2155.jpg
    90,2 KB · Weergaven: 197

Pendragon

Donateur
Ik heb dit soort problemen niet. Bij mij gaat ie netjes 'normaal' van rechts naar links en wanneer ik nog ongeveer 90km kan rijden (volgnes MFD) dan gaat het lampje branden.
 

mvdberg

Nieuw lid
Heb hetzelfde probleem en het lijkt in de loop der tijd slechter te worden (rij nu 1,5 maand rond, 11.000 km). Met een volle tank blijft de wijzer inmiddels 1,5 streepje voor max staan en als de tank volgens de niveaumeter vrijwel leeg is krijg ik er maar 45 liter diesel in. De brandstof staat dan bijna bovenin de vulpijp. Al met al is zo de actieradius dus ook erg beperkt tenzij je gaat gokken hoeveel er nog in zit als het instrument leeg aangeeft. Heb inmiddels een afspraak gemaakt met de garage, lijkt me een kwestie van de niveaumeter vervangen of afstellen.
 

tlpeter

Actief lid
Jerrycan benzine of diesel achterin en leeg rijden :D

IK durf te wedded dat je nog een heel eind kan als de tank "leeg" is
Zal zeer waarschijnlijk alleen de meter zijn die niet goed staat
 
Ik heb nog even gekeken, maar bij de benzine uitvoering ontbreekt dit makkelijke klepje... :(

Ik rij in een fabia 1 en die heeft die ontluchtings knop ook en ik rij ook op benzine zou me verbazen dat skoda daar in ga bezuinigen om bij de fabia 2 dat achterwegen te houden. Of het moest de goedkoopste versie fabia zijn die skoda aanbied en dan nog heb ik daar sterk mijn twijfels over.
 
Ik rij in een fabia 1 en die heeft die ontluchtings knop ook en ik rij ook op benzine zou me verbazen dat skoda daar in ga bezuinigen om bij de fabia 2 dat achterwegen te houden. Of het moest de goedkoopste versie fabia zijn die skoda aanbied en dan nog heb ik daar sterk mijn twijfels over.

Ik had het over de Superb II.
 
Ik rij ook met een S2, rond de 100km mooi het lampje aan om een bijna lege tank aan te duiden... no problem dus
 

mvdberg

Nieuw lid
Het probleem is ook niet dat er geen lampje gaat branden, die gaat bij mij ook aan als de meter de rode zone in gaat en ik zou dan volgens de verbruiksmeter nog rond 100 km moeten kunnen rijden. Probleem is alleen dat de tank volgens de indicatie nooit helemaal vol komt, al loopt de stookolie letterlijk uit de vulopening. En dus klopt er ook geen ene mallemoer van de indicatie van de actieradius. Als de wijzer van de brandstofmeter compleet onderin staat, dus voorbij de rode zone, kan ik nog ongeveer 100 km rijden, oftewel moet er nog ruim 7 liter in de tank zitten.

Overigens vind ik het verhaal over die "ontluchtingsknop" wat wazig. Als je het pistool in de vulopening doet is er mijns inziens een directe verbinding tussen inhoud tank en atmosfeer, dus wat is er dan nog te ontluchten ... ?
 
S

superbII

Nou, ik ben langs de garage geweest en het schijnt een bekend probleem te zijn bij de SuperB.
Er schijnt door Skoda ook een campagne voor opgezet!

Er is voor mij een nieuw onderdeel besteld voor de ontluchting, deze komt deze week binnen en wordt dan vervangen! :)
 

LeJo

Lid
Welk onderdeel is er dan vervangen bij u? Ik weet namelijk wel van een terugroepactie in België... De leverancier is vergeten een afdichting van de tanken te halen waardoor er onderdruk kan onstaan in de brandstoftank en hierdoor een foute indicatie aangeeft. Maar er moet niets vervangen worden normaal gezien. Als dit niet helpt moet men de tank volledig ledigen en er 9 liter (reserve) indoen. Daarna met de VAG-Com het instrumentenpaneel aanpassen.
Ik heb vandaag nog zo'n superb moeten doen. Heel vervelend als de tank boordevol is... Effe 60liter uit de tank zuigen en erna lekker terug ingieten...

Maar als er effectief iets vervangen is bij u dan had ik dit graag geweten zodat we de superb van vandaag kunnen later terugkomen voor controle...

Groeten
 

TheoStek

Forumguru
Dat klopt, de terug roep aktie had betrekking op een dopje van de ontluchting wat van de tank afgehaald moest worden, waren ze bij de fabriek vergeten.

Als dan vervolgens de boordcomputer aangaf dat de tank leeg is, en getankt werd kon maar 51 liter getankt werd ipv 60 liter.
Om de tank helemaal vol te krijgen moet een klep ingedrukt worden, maar omdat het ontluchtingsdopje niet was verwijderd , kreeg je ook de klep niet open..
 

LeJo

Lid
Maar het is toch niet logisch dat de klant zijn tank niet kan 'vol' tanken... Dat is toch absurd. Dan kun je beter de wijzer op het instrumentenpaneel aanpassen zodat de klant DENKT dat hij zijn tank voldoet... Maar als men die klep te vaak gaat gebruiken krijgt men foutcodes in de computer van de tankontluchting... Men mag die klep zomaar niet dicht drukken bij het tanken. Die dient ervoor dat de lucht weg kan uit de tank. Anders hadden ze evengoed die ontluchtingsklep weg kunnen laten. Maar ze is er dus zal ze wel een reden hebben ook, of niet?

Groeten
 

TheoStek

Forumguru
Maar ze is er dus zal ze wel een reden hebben ook, of niet?
Je geeft toch zelf de reden al aan?

Alle VAG concern producten (hebben een zwart dopje rechts of links van de vulpijp.. direct achter de tankdop..
Als de dop er af is, wordt de tank niet ontlucht.. dus kan er 'minder' in.
Wanneer de tankdop er weer op wordt gedraait.. drukt de tankdop tegen dat dopje aan en dan is dus de tankontluchting weer open

Indien met het tankpistool tegen het dopje wordt geduwd, is de tankontluchting open en krijg je meer liters getankt.
Dat wil dus zeggen dat je de tankontluchting vult, maw de expansie, deze is nodig zodat de brandstof kan uit te zetten in deze ruimte bij warm weer! zonder dat de brandstof dan weg lekt via de tankdop.
Dit is dus niet aan te raden in de zomer om helemaal vol te gooien, inclusief de ontluchting te gebruiken, en dan de auto weg zetten in de blakende zon.

Veel mensen denken of begaan de fout, dat dit iets extra is om meer liters te kunnen tanken! dat is beslist niet waar, daar is dit niet voor bestemd.
De mogelijkheid is er wel, maar dan moet je wel meteen een flinke rit maken en weten wat je doet.

Het probleem was dus ook dat het ontluchtingsdopje niet was verwijderd af fabriek, en de expansie niet werkte (dopje direct achter de tankdop) en er minder getankt kon worden.
 
Bovenaan Onderaan