Te grote banden, kan dat?

error404

Senior Member
Ik heb een setje velgen op het oog voor mijn Superb

bandenmaat ; 225 / 50 R17
et ; 45
steek ; 5 x 112
naaf ; 57.1

Mijn huidige band is 45 (origineel af fabriek)
De band is dus 5 mm te hoog, kan dat of is verschil te groot?

Wat anders ben weze kijken voor een setje velgen, die zouden hebben onder een superb gezet maar hebben een et van 35. zover ik begrepen heb is dat verschil veel te groot, of kan dat wel?

Joske

Forumguru
45% van 225 = 101,25 mm en
50% van 225 = 112,5 mm

je nieuwe band zal dus 1,1 cm verschillen en niet 5 mm ;)

50 slaat op het percentage van de breedte van je band, dat is de wanghoogte.

Of het al dan niet past of aanloopt heb ik de b*llen verstand van, daar kan @Corné de Kluijver beter in assisteren of @Der Einser of zo. (die kan je ineens ook aan een set velgen helpen volgens mij. :laugh:)

andrehj

Forumguru
Deze maat ben ik op Briskoda op een S2 ook wel eens tegengekomen, en past inderdaad. Het komt er eigenlijk op neer dat je de ruimte die bedoeld was voor sneeuwkettingen (rondom 10 mm om een 205/55R16 band) nu gebruikt voor rubber. Volgens mij rijdt de Octavia Scout er ook standaard op.
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je snelheidsmeter (die nu te veel aangeeft) dan meer de werkelijke snelheid (of zelfs iets minder) gaat aangeven.

Het was even zoeken, maar hier is zelfs een plaatje van bovengenoemde S2 op 225/50R17:
post-48485-0-05212800-1410971803.jpg

Plaatje komt trouwens uit deze post.

CDK

Forumguru
Toch zou ik het niet gokken, heb dat zelf wel eens gedaan met een soortgelijke procentuele afwijking en ik heb dan wel een verlaagde auto, maar dat liep bij mij gewoon aan :jaja: Dus als ik de TS was dan zou ik de gok niet nemen. Laatst heb ik ook iemand geadviseerd om een bepaalde bandenmaat niet te kiezen, dat heeft hij toch gedaan en later moest hij toch bekennen dat het op sommige momenten wel degelijk aanliep.....

error404

Senior Member
Die andere set met een ET van 35 kan dat wel? Als ik zoek op velgen sites, waar ik het merk en type moet invoeren geven ze als suggestie ET 35 velgen weer in het overzicht. Een verschil van 12mm met een 7.5j velg is toch veel te veel?

FlavioX

Forumguru
Het wel of niet aanlopen is niet alleen afhankelijk van de bandenmaat maar van de combinatie van bandenmaat, velgbreedte en ET waarde. Je kan dus niet zo maar zeggen dat 225/50R17 gaat aanlopen.

De reden dat het bij mij een heel klein beetje aanloopt is dat de 10mm spoorverbreders die bij de Porsche velgen zaten net iets teveel zijn i.c.m. de door mij gekozen bandenmaat. Met 5mm spoorverbreders verwacht ik geen aanloopproblemen meer.

CDK

Forumguru
@error404, is je auto verlaagd? Wat vragen ze voor die set? Als je niet verlaagd bent kan je er op gokken, maar alleen als de prijs zeer scherp is en je ze in geval van aanlopen makkelijk voor het zelfde bedrag weer kan verkopen. Ik zelf zou de gok en de wellicht volgende rompslomp te groot vinden.

error404

Senior Member
@Corné de Kluijver mijn auto is niet verlaagd, setje is 350 euro. Bij de velgen gigant koop je daar ook een paar eenvoudige 17" LM velgen voor maar dan nieuw (zonder banden). Banden heb ik nog van mijn volvo moet hierop passen.
Voor dat geld kan je er geen buil aan vallen maar dan moeten ze wel netjes zijn. Mogelijk ga ik even kijken de verkoper zei dat er geen krassen op zaten maar op de foto (lijkt) dat wel zo. Het is helaas niet in de buurt.

• Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Bij een niet verlaagde auto gaat 225/50R17 met ET45 waarschijnlijk zonder problemen passen. Skoda geeft immers deze ET zelf vrij voor een 205/55R16 band met 10 mm sneeuwkettingen, die in totaal precies evenveel ruimte nodig hebben als deze 225/50R17 band zonder sneeuwkettingen. En ook ET 50 is hiervoor vrijgegeven. Dus ik zou een ET van 45 a 50 mm aanhouden.

Bovenaan Onderaan