Skoda_plezier
Actief lid
Hallo Allemaal,
Een koelwater probleem. De temperatuur is zeer regelmatig veel te hoog. Soms komt er stoom onder de motorkap door. Maar ik heb ook gezien dat als de ventilator heeft gedraaid, de temperatuur weer aardig zakt naar een normale waarde. Ook gebeurd het dat ik een hobbel pak in de weg, en dat dan de temperatuur gelijk flink zakt naar normaal, en later weer stijgt (raar fenomeen!!) Tussentijds al een nieuwe thermostaat geplaatst. Op aanraden van een kennis (die regelmatig auto's demonteert, als beroep) een mini gaatje geboord in de thermostaat-klep. Idee is dat er dan geen druk opgebouwd kan worden. Dat heeft wel iets geholpen. Er lekt wel een beetje koelwater weg, maar dat komt volgens mij ook de door de stoomvorming.
Radiator is zeer waarschijnlijk niet lek, maar dat staat nog te bezien.
Ventilator spreekt wel aan als ik in de file terecht kom.
Kachel wordt niet altijd erg warm, terwijl je voorheen in je string in de auto kon zitten ('s winters) (heb ik trouwens GEEN foto's van :-) )
Mijn idee is dat er op een of andere manier onvoldoende koelwater circuleert in het motorblok. Of dat er onvoldoende warmte overdracht is in het motorblok.
Mogelijk oorzaak voor kenmerk 1 (onvoldoende circulatie) kan zijn: pomp is vervuilt of mist schoepjes (o.i.d) of spoelkanalen in motorblok zijn verstopt (zoals aderverkalking)
Mogelijk oorzaken voor kenmerk 2 (onvoldoende warmte overdracht) kan zijn: vuil in de spoelkanalen in het motorblok (ader verkalking of sludge aan de wand)
Wie kan mij helpen aan een verdere analyse en mogelijke oplossingen.
Bijv: als er vervuiling in het motorblok zou zijn, hoe krijg ik dat dan schoon? kan je zoiets eruit spoelen met een zeep of een zuur?
Kan je de koelwaterpomp controleren op schoepen-schade? en waar zit ie pomp dan?
gr
peter
Een koelwater probleem. De temperatuur is zeer regelmatig veel te hoog. Soms komt er stoom onder de motorkap door. Maar ik heb ook gezien dat als de ventilator heeft gedraaid, de temperatuur weer aardig zakt naar een normale waarde. Ook gebeurd het dat ik een hobbel pak in de weg, en dat dan de temperatuur gelijk flink zakt naar normaal, en later weer stijgt (raar fenomeen!!) Tussentijds al een nieuwe thermostaat geplaatst. Op aanraden van een kennis (die regelmatig auto's demonteert, als beroep) een mini gaatje geboord in de thermostaat-klep. Idee is dat er dan geen druk opgebouwd kan worden. Dat heeft wel iets geholpen. Er lekt wel een beetje koelwater weg, maar dat komt volgens mij ook de door de stoomvorming.
Radiator is zeer waarschijnlijk niet lek, maar dat staat nog te bezien.
Ventilator spreekt wel aan als ik in de file terecht kom.
Kachel wordt niet altijd erg warm, terwijl je voorheen in je string in de auto kon zitten ('s winters) (heb ik trouwens GEEN foto's van :-) )
Mijn idee is dat er op een of andere manier onvoldoende koelwater circuleert in het motorblok. Of dat er onvoldoende warmte overdracht is in het motorblok.
Mogelijk oorzaak voor kenmerk 1 (onvoldoende circulatie) kan zijn: pomp is vervuilt of mist schoepjes (o.i.d) of spoelkanalen in motorblok zijn verstopt (zoals aderverkalking)
Mogelijk oorzaken voor kenmerk 2 (onvoldoende warmte overdracht) kan zijn: vuil in de spoelkanalen in het motorblok (ader verkalking of sludge aan de wand)
Wie kan mij helpen aan een verdere analyse en mogelijke oplossingen.
Bijv: als er vervuiling in het motorblok zou zijn, hoe krijg ik dat dan schoon? kan je zoiets eruit spoelen met een zeep of een zuur?
Kan je de koelwaterpomp controleren op schoepen-schade? en waar zit ie pomp dan?
gr
peter