te hoog toerental stationair

JPBol

Nieuw lid
Hallo Skoda liefhebbers en kenners.

We hebben een Felicia 1.3 mpi uit 99.

Sinds een paar weken "pruttelt" ie heel erg bij stationair draaien; alsof ie op drie poten loopt. De auto schudt er zelfs van.
Daarom met vaderlief/oud-monteur es gekeken.
Bougies uiteindelijk vervangen maar heeft niet geholpen.
Nu blijft het toerental ook vaak hoog (2000rpm)(alsof gas blijft hangen) bij doorschakelen of gas loslaten. Soms ook niet.
Ook valt me op dat bij een flinke rit de thermometer van t water niet ver boven de 70 blijft hangen. Gevoelig voor koude lucht buiten?
Bij stationair draaien ging de temp wel naar boven 90 en sloeg ook de fan wel aan.

Wat kan er aan de hand zijn? Wat kan ik es nakijken?

Trouwens, kan bij de garage ook het "motormanagement" worden gecontroleerd?

Ronnie

Forumguru
Ik tip op een "hangende, niet geheel sluitende koelwaterthermostaat, en het schudden:
motor laten stationair draaien, een voor een bougiekabels eraftrekken, wanneer de motor bij een bepaalde cylinder niet heftiger reageert(op 2 cylinders lopen) is dat dus de boosdoener en daarna zou ik de compressie gaan testen van die cylinder.Waarschijnlijk heb je een lekke klep en moet de cyl.kop eraf.

JPBol

Nieuw lid
bedankt voor t meedenken Ronnie.

Dat met die kabels een voor een zal niet gaan. De bobine heft direct verbinding met alle 4 de bougies...
Ik zal proberen te achterhalen hoe de thermostaat is. Inmiddels lijkt t erop dat de inlaatspruitstukpakking lek is..
Gevolg is valse lucht, lambasonde die teveel zuurstof registreerd en daarop weer meer benzine naar de cilinder, hogere toeren meer verbruik etc.

Maandag aanstaande wordt die pakking vervangen, ik laat weten wat t resultaat is.

Bovenaan Onderaan