Te schuine achterbank, iemand ervaring mee?

stereo

Lid
vorig jaar op 20 december hebben we onze fabia opgehaald. alles is prima aan de auto behalve de hellingshoek van het zitgedeelte van de achterbank. onze autostoel een cibex cirona past perfect, alleen staat hij te rechtop om comfortabel te gebruiken. onze zoon zijn hoofd valt naar beneden waneer hij in slaap valt. de slaapstand is nagenoeg rechtop. contact met cybex gehad en die bevestigen dat de achterbank te schuin is voor een stoel waarin ze tegen de rijrichting in zitten. zelfde probleem met de maxi cosi. daar ligt hij nog net plat genoeg in maar voor een pasgeboren is het te rechtop. ik vroeg me af of er nog andere mensen tegen dit probleem aangelopen zijn.

Fabra

Ex-lid
Hier eigenlijk hetzelfde, een Römer autostoel achterwaards. Heb hem op maximaal 'liggen' gezet en dan is het net goed.
Maxicosy had ik in een vorige auto -bevestiging met de gordel- wat extra plat gezet, was toen prima..
Jammer genoeg ben je met isofix echt gebonden aan de vaste maten en is er denk ik niets aan te doen:nono:

stereo

Lid
2014-01-07163051_zps9546af96.jpg~c200

foto zegt genoeg, dit is ligstand

Fabra

Ex-lid
Wat wij standaard in de auto hebben voor als de kleine voorover in slaap valt, een wat dikker kussen om onder zijn/haar hoofd te leggen.
Werkt goed moet ik zeggen..:jaja:

Cordoba

Forumguru
Is het mogelijk om het zitgedeelte te verwijderen waar het kinderzitje staat, en dan het zitje te monteren? Als dat lukt, dan staat ie op een horizontaal in plaats van een hellend vlak.

Jack76

Actief lid
Oké, dat kan in ondersteuning wel helpen maar ik ben daar nog niet zo gerust over qua veiligheid en eventuele verstikkings risico's. Hier moet de kleine nog geboren worden (december) en zijn we sinds gisteren pas echt gaan kijken naar een baby/kinderzitje systeem. Beetje laat misschien maar we hadden dan ook niet verwacht dat dit probleem zich zou aandoen bij zo'n splinternieuwe auto. :fool:
Met de komende verscherping van de veiligheidsregels moet hier toch een goede oplossing voor te vinden zijn hopen we.

Jack76

Actief lid
@Cordoba Ja daar zou ik wel even naar kunnen kijken als laatste redmiddel.
Maar wel erg apart om een auto met isofix en het nog nieuwere trifix of top tether zo aan te moeten passen.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Klopt, maar als het werkt. Bij de Fabia I is het ongeveer 10 seconden werk om een halve zitting te verwijderen, als dat bij de Fabia II en III ook zo makkelijk gaat is het snel en veilig opgelost.

Jack76

Actief lid
Ja dat ben ik helemaal met je eens.
Ik zal morgen bekijken of de zitting te verwijderen is.
Ik keek voor we hem kochten nog speciaal of er isofix opzat buiten de gewenste kofferbak ruimte.
Dat ze om beenlengte op te vangen die bank zo schuin gemaakt hebben vond ik ook niet zo erg.
Maar dat in combinatie met isofix vind ik tot dusver 'simply not so clever'.
Misschien zijn er systemen te koop waar de hoek van beugels die in de isofix komen te verstellen zijn.

jonbongoofy

Forumguru
Ik dacht al eventjes dat ik de enige was met dit probleem. Ook in de superb staat de achterbank te schuin, met zelfde resultaat als bij jullie. Tip van @Cordoba zal ik ook eens bekijken bij onze auto.

Jack76

Actief lid
Ik heb zojuist dit probleem via de skoda site (live chat) doorgegeven. Die gaat het uitzoeken of daar een oplossing voor is.
Dat is dan weer wel een mooi iets van Skoda :thumbsup:

Canon-Eye

Forumguru
Naar de foto te oordelen, kun je ook nog proberen of het stoeltje past als je de zitting opklapt tegen de voors!toel aan, want dan zakt hij ook grotendels in de voetenruimte.

Jack76

Actief lid
De zitting kan iig wel makkelijk verwijderd worden. Als het een gedeelde achterbank is en het past allemaal netjes dan is het zo mooi opgelost.

Bijlagen

• IMG-20151122-WA0017.jpg
    IMG-20151122-WA0017.jpg
    113,3 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
2014-01-07163051_zps9546af96.jpg~c200

foto zegt genoeg, dit is ligstand
Dat is inderdaad niks zo... Die nieuwe regels zijn echt waardeloos....
Waar moet dat kind zijn benen kwijt als het wat groter wordt. Door het skiluik?
En dan hebben we het niet eens over degene in de voorstoel, die stoel moet ook een stuk naar voren voor zo'n zitje.

Blij dat mijn dochter al in de laatste opvolgstoel zit...

@Jack76 bij de eerste draagbare maxi cosi heb je dit probleem toch niet? Hier liggen ze toch gewoon in ipv rechtop zitten..

Jack76

Actief lid
@Spierings Ons is verteld dat uit onderzoek blijkt dat de wervels en spieren pas na zoveel tijd een eventuele klap in voorwaartse richting op kunnen vangen en ze straks daarom verplicht langer achterstevoren moeten zitten.
Ik begon ook over de beentjes.
Daar zei men op dat de kids automatisch meestal in de kleermakerszit gaan zitten.
Ik kan daar niet over oordelen want ik heb nog geen ervaring met kinderen.
Met de maxi cosi lijkt het me nog niet zo'n probleem.
Maar die is voor ongeveer 9 maanden afhankelijk van de groei.
We willen een onderstel aanschaffen wat ook de volgende stoel kan dragen en dan is de helling wel belangrijk.
En wat je zeg, de voorstoel zal bij wat langere mensen ook niet fijn uitkomen.
En anders is buiten dat skiluik een dakkoffer ook een idee voor die kleine :D

Spierings

Forumguru
Is misschien beter voor de wervels, maar dat hangt maar net af van welke kant je aangereden wordt...is voor zoveel jaar goed gegaan..

Voordeel van zo'n dakkoffer is dat je hem ook voor je schoonmoeder kunt gebruiken...

jonbongoofy

Forumguru
En kijk ook eens de botsproef met zitje achterwaarts en voorwaarts. Voor ons mede reden om achterwaarts te kiezen. Onze stoel zie ik echter niet snel in andere auto passen zonder ruimte over te houden voor de passagier ervoor.

Bovenaan Onderaan