Te verwachte raammechanisme problemen

Ted

Forumguru
Mijn Fabia is van medio 2003 en wat staat me nu te wachten ten aanzien van het raammechanisme en hoe kan ik dit voorkomen?

- Wanneer heeft VAG dit bij de Fabia een modificatie ingevoerd? Of valt de Fabia buiten schot qua raamproblemen.
- Bij hoeveel % van de Fabia komt dit voor, dat spontaan de elec. ramen falen

Mijn idee is als de hele serie van de Fabia I met dit probleem kamt, is het dan niet beter om preventief het betreffende onderdeel te vervangen. Komt dit slecht <10% voor dan kan je overwegen dit risico te aanvaarden.

Als voorbeeld neem ik de deurlekkage: Nadat 1 deur lekte heb ik ze zelf alle 4 gedicht met een goede carrosserie kit. Daarna nooit problemen gehad.

Graag zou ik van de leden statische cijfers willen vernemen en de overweging willen horen of het zinnig is preventief na bijvoorbeeld 10 jaar rücksichtslos het bewuste kunststof onderdeel te gaan vervangen.

Wie het weet mag het zeggen!!
 

Ronnie

Forumguru
De mijne is van 2005, totaal geen problemen.......
Maareh, het lijkt me logischer om het betreffende clipje te vervangen als het huidige de geest geeft; preventief het onderdeel vervangen is dus net zoveel werk......
Misschien doet het huidige onderdeel tot in het einde der jaren trouwe dienst!
 

Cordoba

Forumguru
Alle 4 deuren preventief kitten is wat voorbarig: het probleem komt vrijwel alleen voor bij de achterportieren.

Mijn F-I (ook 2003) blijkt al vóór aankoop (in 2010/93.000 km) een nieuw raammechanisme aan de bestuurderszijde te hebben gehad. Overigens komt het in mijn ervaring met verschillende VAG-auto's vooral voor bij een km-stand tussen pakweg 100.000 km en 150.000 km. Het probleem is dat het een beetje onvoorspelbaar is, je kunt nu denken dat het binnen een jaar zover is, maar je kan er ook nog jarenlang mee doen zonder probleem.

Een ander probleem is het kapot gaan microswitches in de portiersloten, ook hierbij is het zaak gewoon te zorgen dat je bij twijfelachtige microswitches gewoon nooit uitstapt zonder een sleutel op zak (dus niet in de auto). Dat kan prima gerepareerd worden bij Deurslot of centrale vergrendeling kapot? Ik help u vandaag nog! tegen een mooie prijs, en met goede garantie.

Als je preventief zaken gaat vervangen, is het in de onderhoudswereld zo dat dit te maken heeft met:
- veiligheid(denk aan remblokken, remvoeringen), als een kapot onderdeel gevaarlijke situaties oplevert,
- risico op hoge kosten/grote gevolgen, bij kapot gaan (denk bijv. aan distributieriem)
- een vrij nauwkeurige inschatting is te maken van de resterende levensduur (denk aan banden, die richting minimumprofiel gaan)

Voor raammechanismen die áls ze kapot gaan dit typisch doen tussen 100k en 150k is, de marge nogal groot, terwijl er ook gevallen bekend zijn waarbij de raammechanismen ook na 200 of 250k geen problemen opleveren. Kortom het lijkt mij van beperkte waarde om preventief te gaan vervangen.
 

Antera

Donateur
Omtrend de raammechanisme is er een revisiesetje waarbij meteen de juiste delen vervangen worden en je jarenlang plezier er nog van hebt zolang de kabel niet slecht is.

Ook omtrend de deursloten is het wel een kwaal maar niet bij elke auto. Sommige worden oud zonder problemen terwijl andere wel een voor een ermee stoppen. Denk dat het mede erom gaat hoe je met je deuren omgaat. Gooien met deuren zal altijd sneller zorgen voor klachten dan wanneer je de deuren op een normale manier dicht laat vallen.

kortom niks is zeker
 
Hoi Ted,

Ik denk dat ik wel heel veel pech heb gezien de overige reacties.
Een opsomming:

2 x raammechanisme, valt het raam opeen naar beneden of gaat niet meer omhoog.
1x deurslot en handzender, deur slot ging niet meer open na roest in raammotor, pinnetjes afgebroken.
2x kabel deur binnen zijde bediening (buitenkant schijnt gesteld te kunnen worden).

wel 10 jaar oud mijn octavia en inmiddels 263 K. Km. verder wel tevreden. Zit nu na 7 jaar op 85,- p.m. aan onderhoud als ik alle rekeningen optel.
Doe nu wel de deur zachter dicht.... :-)
 
oja, en natuurlijk 2x raammotor waarvan de laatste keer (na 4 maand weer pinnetjes stuk) onder garantie....... :yeah:
 

Erik_NL

Forumguru
Fabia gekocht in juni 2001 (nieuw)
Omtrent dit topic is onze ervaring:

- lekkage achterportieren in 2004 verholpen bij 45.000 km, 50% vergoed door PON
- linker voorportierruit in deur gevallen in 2007 bij 98.000 km, ketting gebroken. Raammechanisme vervangen. Volledig vergoed door PON mede dankzij Tros Radar.
 

turboturbo

Forumguru
Tja, met een beetje geluk krijg je nog wat gedaan als 1e eigenaar, nieuw gekocht en wat (semi-) juridische hulp. Vergeet dat als 4e hands eigenaar maar, zeker nu je Fabia volgend
jaar de 10 jaar passeert.
-einde troll- :)

Ik zit zelf met hetzelfde, had een tijd geleden me bijna over laten halen om alle portieren te laten afkitten á €180,- bij de dealer, toen ik de vermeende lekkage leek te herkennen. De chef werkplaats zei echter dat mijn Fabia daar nog geen last van kon hebben, de rubbers en dorpel waren soms nat, maar de bekleding meestal nog droog. Het probleem is sindsdien ook weggebleven, en ik laat het pas repareren als het aan de hand is, hoor. Liefst doe ik het dan een keer zelf, bijv. tijdens een georganiseerde skoda meeting workshop oid. (aanvullend op de patatten eten en koffie leuten :rolleyes:?)

Welke ook nog wel vervelend is, de draagarm rubbers. Die zijn van inferieure kwaliteit en kunnen rond deze leeftijd aan de beurt zijn. Vermits je dit zelf kunt (of goedkoop door een beun laten doen) kost je dit ook flink knaken (rond de €180,- bij de dealer) Kijk ook even verder op dit subforum, er worden hier suggesties gedaan over het vervangen door stevigere types, wanneer je het moet laten doen.
 

Ted

Forumguru
Even een update!
Mijn Fabia van 2003 heeft inmiddels 266 dkm op de teller en kent nog geen raammechanisme problemen. Toevallig mijn buurman met zijn VW golf van 2002 is van de week zijn bestuurdersraam naar beneden gevallen(<80 dkm).

Ik krijg zo de indruk dat de Fabia minder problemen kent en wellicht is het van belang of je de deur met beleid gesloten wordt en altijd met gesloten ramen.

Voor de goede orde: Ik onderhoud altijd mijn auto zelf van nieuws af aan en als ik uitval/falen met een hoog risico kan voorkomen dan neem ik het op in het periodieke onderhoud. In de 266 dkm heb ik nog nooit aan de kant hoeven zetten voor een storing. Bij vervangen van de distributie heb ik de waterpomp vervangen omdat deze van VAG een groot uitval% heeft. Idem met de deuren lekkage. Op deze wijze hoop ik de 500 dkm met weinig problemen te kunnen halen. Ofschoon je pech zeker niet altijd kan voorkomen, hoop ik wel een hoge betrouwbaarheid te behalen.

Evenzo het kabelboom probleem heb gelukkig op tijd kunnen herstellen. Helaas geen oproep gehad en dankzij de Duitse fora heb ik deze preventieve actie gepleegd en bleek daadwerkelijk een tijdbom te zijn. Vandaar ook dit fenomeen dat ik graag onder de loep wil nemen. Helaas kampen Europese auto's met wat vervelende detail probleempjes. Dat nemen we op de kop toe.

Toch nog vraag mij kant:
Wanneer is er een modificatie van het raammechanisme aangebracht bij de Fabia I of is dit nooit geïnitieerd? Wie kan daar antwoord opgeven?
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of er ooit een modificatie van het raammechanisme bij de Fabia is geweest, misschien dat iemand die bij een dealer werkt, dit kan achterhalen?

Ik weet dat er wel auto's geweest zijn bij het VAG-concern waar oorspronkelijk metalen klemmen gebruikt zijn voor het raammechanisme (de klem die aan de kabel zit en waar het raam in vast geschoefd zit), vanwege bezuiniging later vervangen door kunststof, en na problemen zijn die klemmen weer deels metaal geworden. Wat de kabelboom betreft, dit betreft volgens mijn info een beperkt deel van de auto's: mijn Fabia van mei 2003 valt volgens alle lijsten buiten de gevarenzone.
 

Ted

Forumguru
Die van mij is ook van mei 2003 met kenteken xx-lt-np (Creation uitgave) en had dit probleem duidelijk. Ongeveer 2h werk en dan heb je het Zwitserleven gevoel!
 

Cordoba

Forumguru
@Ted: die van mij is ook een Creation, en kenteken is net ietsje ouder.
@Turboturbo: de dealer kan nakijken of je auto in aanmerking komt voor terugroepactie (zoals de kabelboom) en of ie daarvoor teruggeweest is of niet, dat bedoelde ik eigenlijk met de 'lijsten'. Op zich is het niet te voorspellen of je auto voor zo'n actie in aanmerking komt, omdat het vaak met produktiedatum, uitvoering, accessoires, motorisering enz. te maken heeft.
 

turboturbo

Forumguru
Grappig, die van mij, ook uit 2003, gelooft ook al in de schepping :rolleyes:

@Cordoba, ah vandaar. Mijn Fabia is altijd door een goede dealer (VePreda) onderhouden, dus dat zal wel snor zitten. Ik zal het volgend jaar bij de beurt eens vragen, of ze dat kunnen zien in de computer.
 
Bovenaan Onderaan