Ik heb dit topic effe door gespit..
Overvullen van het ac systeem kan door niet op te letten..ofwel wat velen doen door de auto te starten de ac in gebruik stellen en de slangen leeg zuigen en hierdoor vergeten de cilinder of andere kraan dicht te draaien.
+5% betekent niet dat er 5% meer in mag, Nee dit geld niet hier in Nederland, dit geld uitsluitend voor de landen waar extreem koud is.
Koudemiddel zet uit, hoe meer koudemiddel erin wordt gepompt leidt tot hogere persdruk.
Dan komt de oververhitting en de nakoeling erbij betrokken..als men die niet weet of wordt berekend weet de uitvoerende persoon niet of het systeem juist en perfect functioneerd.
Hoe hoger de oververhitting des te slechter wordt de koelcapaciteit, ligt de oververhitting te laag dan des te beter wordt de koelcapaciteit, maar het gevaar dat de compressor vloeistofslag maakt wordt hierdoor vergroot.
Hoe lager de nakoeling des te groter is de kans op flashgas aan het expansie ventiel/orrifice, koelcapaciteit loopt terug.
Hoe hoger de nakoeling geeft een betere koelcapaciteit, en is het gevaar van overvulling en hogere persdruk aanwezig, wat in veel gevallen kan betekenen dat als de persdruk veel te hoog wordt, de veiligheidsklep uit de compressor knalt.
Stel het is hier nu 20 graden buiten temp, systeem is overvuld, je gaat op vakantie naar een warm oord waar de buiten temp 20 graden hoger ligt..!!
De druk in het systeem wordt veele malen hoger, zal de compressor niet in dank afnemen.
Toevallig gisteren mijn ac systeem laten na kijken (ik kan het niet meer), ik had wel de meters aangesloten om te kunnen constateren of er voldoende druk aanweig was, maar het systeem was leeg...heb die auto F mondeo vorig jaar gekocht.
Dus op naar de airco boer stek gecertificeerd..
Willen jullie het resultaat weten? nou hier komt ie dan.
1. manometers aangesloten systeemleeg..
2. afpersen werd niet gedaan FOUT..ik vroeg: hoef je zo iets niet af te persen..antw: nee meneer hoeft niet.
3. vacumeren 2 min..Fout..ik zei gaat dat zo snel...antw: ja meneer, de vacuumpomp heeft een hoge vacuum capaciteit.
4.standtijd? nee hoor? ik vroeg ik meen iets gelezen te hebben van 30 min wachten? antw: nee meneer hoeft niet is afgeschaft.
5. afvullen er moest 820 gram koudemiddel in...bij 200 gram stopte het vullen? hij start de auto en zet de ac aan en gaat via de lage druk vullen...das heel fijn..ik vroeg mag dat wel? ja meneer, dat mag doe ik altijd..ja watte dacht ik dan doe je het altijd fout..want je zuigt vloeibaar koudemiddel aan via de lage druk..de compressor gaat vloeistof slag maken.
6. de compressor begint te ratelen...ojee ojee en het resultaat is voltrokken.
7. heeft het systeem leeg getrokken en weer dezelfde handelingen verricht.
Maar nu bij terug afvullen ging er niet meer in dan 300 gram...de hogedruk en lage druk lagen beide even hoog op 3 á 4 bar...
De auto werd gestart ac in werking er gebeurde niets meer met de druk.
Ik vroeg wat is er nu aan de hand eigenlijk? hij antwoorde de magneet koppeling werkt niet, de magneetspoel is defect, compressor wordt niet bekrachtigd...wel degelijk dat de compressor werd bekrachtigd de magneetkoppeling was in werking.
En nu dan..?
De magneetspoel moet ik bestellen en dan werkt ie weer...als ik nu bestel heb ik die maandag binnen meneer..ik zei bestel dan maar meteen een nieuwe compressor en die ga jij betalen en zorgen dat ik weer een ac systeem heb dat netjes en perfect functioneerd.
Ik werd uitgelachen hahaha meneer denkt dat ie het beter weet dan ik, graag had ik nu 65 euro ontvangen voor de tijd ik eraan besteed heb.
Dus ik heb hem opgesomd wat er verkeerd is gegaan en bij punt 5 ging die de mist in! ik krreg weer als antwoord meneer u leest te veel van internet ik weet wat ik doe..geloof me nu maar.
Toen was het tijd om mijn copie's van alles wat ik heb hem onder zijn neus te wrijven..heb ik altijd bij me.
Dit is gisteren gebeurd..hij heeft door te vullen via de lage druk ervoor gezorgd dat de compressor vloeistofslag heeft gemaakt. Dus nieuwe compressor, accumulator, en orrifice..het is even afwachten anders gaat ie nat bij STEK.daar heb ik hem voor gewaarschuwd.