Te volle airco ?!

Gisteren vond ik de airco (na eindelijk een lekkere warme dag) niet echt koud worden. Dus vandaag maar naar een "vuller" . Bleek dat er teveel in zat. Meer dan een ons !En nu is het weer heeeeeeeerlijk koud. !!
Kennen jullie dit fenomeen ?
 

DJSmiley

Actief lid
Je kan een airco idd teveel vullen. Daardoor kan de druk in het systeem (snel) te hoog worden waardoor ie afschakeld bijvoorbeeld.

https://www.google.nl/search?q=r134...1.69i57j0l3.4416j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ik vind het wel vrij fors om er een ons teveel in te krijgen. Hoe is dat erin gekomen? Normaliter trek je 'm leeg om te zien wat er nog aan koelmiddel inzat (Dan heb je ook een indicatie van natuurlijk verloop of een lek).
Bij een lek eerst dat verhelpen, dan pas vullen.
Als je dat uitgesloten hebt wordt ie gevuld confirm het typeplaatje, indien nodig met toevoeging van compressorolie. Met het uitlezen van de drukken kun je ook zien of ie teveel of te weinig heeft (Al heeft dat wel wat meer omgevingsvariabelen om rekening mee te houden: buiten temperatuur/luchtvochtigheid tellen ook mee).

Klinkt meer als dat de vorige aircoboer maar gewoon wat gas er(bij)in gedrukt heeft 'tot er koude lucht' uitkwam, zonder verder te kijken. Helaas zijn er genoeg mensen die eigenlijk zonder kennis maar wat erbij denken te verdienen met airco. 'Ow, er kan een lek in zitten. We vullen 'm gewoon met wat UV-Dye erbij'. Leuk, maar als je weet dat er een lek is, dan is dat officieel gewoon een mileudelict -> Je laat het koelmiddel via het lek bewust vrij.
Alleen om je slangen te ontluchten ontkom je er niet aan, maar in alle andere gevallen moet je het netjes terugpompen. Met stikstof en/of vacuum kun je ook prima lekken opsporen. Kost alleen wat meer moeite.
 

oco1979

Forumguru
We zien door het bos de bomen niet meer met die zogezegde "specialisten" .
Alles goed kennen "now way"
Sommige dingen aan de wagen begin ik niet.
Willen overal iets meepakken.
 

Cordoba

Forumguru
@DJSmiley +1
Degene die het airco onderhoud doet, moet zelfs noteren hoeveel ie er uit pompt en hoeveel ie er in stopt. Vullen mag in principe pas na lektest, waarbij je een lektest op onderdruk mag doen: pompt het airco systeem onder vacuum/lage druk, vervolgens een poosje wachten en kijken hoe ver de druk is opgelopen.
 

ertromp

Forumguru
Dat is echt knullig teveel vullen duidelijk geen specialist geweest
+5% vullen op een hoeveelheid van zeg maar 450 a 500gr is echt het max
Enige tijd geleden nog de condensor vervangen in de Fiat van m'n schoonzus samen met mijn zwager die de juiste middelen heeft. Bus gas kost echt weinig maar met de juiste spullen en met het vacumeren etc. ben je zo een zaterdag zoet. Niet iets wat je even doet of maar even bijvult zo'n installatie.

20170429_095532.jpg

20170429_105217.jpg
 

DJSmiley

Actief lid
Ik was er ook een (ruime) middag mee zoet, totaal een uurtje of 5. Vnl omdat het aardig wat sleutelen was bij de O2 om erbij te kunnen komen om de condensor te verwijderen.

Gas zelf valt kwa kosten aardig mee, zeker als je het idd in grotere volumes koopt. Een autoboer zal het niet in flesjes van 1Kg kopen. Dan zit je op zo'n 15-20 eur per Kg. Bij mijn O2 ging er 525 gram in dus reken maar uit...

Autobedrijven hebben daar een mooie dure machine voor staan die alles automatisch doet. Dat moet ook terugverdiend worden. Nadeel is ook meteen dat dit 'TE' makkelijk is en dus er genoeg amateurs zitten die ff airco's erbij doen.

Bepalen van benodigde drukken, 'handmatig' vacumeeren / meten / vullen... dat kunnen ze niet. En regels... tja... UV-dye matched daar al niet mee 'hij lekt, we kunnen het dan zien waar'..... juist. En dat rekenen gaat iets verder dan een tabelletje als je het echt goed wilt doen. superheat/subcooling/natte boltemperatuur... ik durf er bijna op te wedden dat de gemiddelde garage/aircovuller daar geen idee bij heeft. Een airco is niet heel moeilijk, maar dat is een turbo of chiptuning ook niet. Je moet alleen wel alle variabelen kennen en vooral begrijpen/toepassen! Maar als het niet het dageljikse werk is kun je daar goed de mist mee ingaan. Ga naar een specialist, niet naar een garage om de hoek (uitzonderingen nagelaten).
En vullen is 1, maar er is ook nog iets als olie... een compressor zonder olie en met de correcte vulling zal het ook niet lang volhouden.


@TheoStek is iemand die hier ook inhoudelijke diepgaande aircokennis heeft. Dat zou men bij menig garage ook eens moeten hebben.
Ik vraag me soms af hoe ze aan zo'n ding komen, alsof ze ooit een stagaire een keertje een F-gassen papiertje hebben laten halen en de rest van de collega's maar wat doet.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Nog wat plaatjes die ik vanochtend in de garage heb geschoten met dank aan Autohaas Apeldoorn :D

01.jpg

02.jpg

Hieronder de plunjers die altijd draaien en dus gesmeerd moeten worden door de olie in het gas

03.jpg

Hieronder de schijf die de plunjers stuurt en dus meer of minder volume laat verpompen afhankelijk van de stand

04.jpg

Hieronder de "kop" van de compressor

05.jpg

Hieronder het gedeelte wat zit aan de zijde van de distributie


06.jpg
 

oco1979

Forumguru
  • MCFbe1702E01_N030.jpg
    • MCFbe1702E01_N031.jpg
 

Gerjo

Senior Member
Dat is echt knullig teveel vullen duidelijk geen specialist geweest
+5% vullen op een hoeveelheid van zeg maar 450 a 500gr is echt het max
Enige tijd geleden nog de condensor vervangen in de Fiat van m'n schoonzus samen met mijn zwager die de juiste middelen heeft. Bus gas kost echt weinig maar met de juiste spullen en met het vacumeren etc. ben je zo een zaterdag zoet. Niet iets wat je even doet of maar even bijvult zo'n installatie.

Bekijk bijlage 59189

Bekijk bijlage 59190
Pfoe, die condensor heeft ook op zijn lazer gehad...
 

TheoStek

Forumguru
Ik heb dit topic effe door gespit..
Overvullen van het ac systeem kan door niet op te letten..ofwel wat velen doen door de auto te starten de ac in gebruik stellen en de slangen leeg zuigen en hierdoor vergeten de cilinder of andere kraan dicht te draaien.
+5% betekent niet dat er 5% meer in mag, Nee dit geld niet hier in Nederland, dit geld uitsluitend voor de landen waar extreem koud is.
Koudemiddel zet uit, hoe meer koudemiddel erin wordt gepompt leidt tot hogere persdruk.
Dan komt de oververhitting en de nakoeling erbij betrokken..als men die niet weet of wordt berekend weet de uitvoerende persoon niet of het systeem juist en perfect functioneerd.

Hoe hoger de oververhitting des te slechter wordt de koelcapaciteit, ligt de oververhitting te laag dan des te beter wordt de koelcapaciteit, maar het gevaar dat de compressor vloeistofslag maakt wordt hierdoor vergroot.

Hoe lager de nakoeling des te groter is de kans op flashgas aan het expansie ventiel/orrifice, koelcapaciteit loopt terug.
Hoe hoger de nakoeling geeft een betere koelcapaciteit, en is het gevaar van overvulling en hogere persdruk aanwezig, wat in veel gevallen kan betekenen dat als de persdruk veel te hoog wordt, de veiligheidsklep uit de compressor knalt.
Stel het is hier nu 20 graden buiten temp, systeem is overvuld, je gaat op vakantie naar een warm oord waar de buiten temp 20 graden hoger ligt..!!
De druk in het systeem wordt veele malen hoger, zal de compressor niet in dank afnemen.

Toevallig gisteren mijn ac systeem laten na kijken (ik kan het niet meer), ik had wel de meters aangesloten om te kunnen constateren of er voldoende druk aanweig was, maar het systeem was leeg...heb die auto F mondeo vorig jaar gekocht.
Dus op naar de airco boer stek gecertificeerd..

Willen jullie het resultaat weten? nou hier komt ie dan.
1. manometers aangesloten systeemleeg..
2. afpersen werd niet gedaan FOUT..ik vroeg: hoef je zo iets niet af te persen..antw: nee meneer hoeft niet.
3. vacumeren 2 min..Fout..ik zei gaat dat zo snel...antw: ja meneer, de vacuumpomp heeft een hoge vacuum capaciteit.
4.standtijd? nee hoor? ik vroeg ik meen iets gelezen te hebben van 30 min wachten? antw: nee meneer hoeft niet is afgeschaft.
5. afvullen er moest 820 gram koudemiddel in...bij 200 gram stopte het vullen? hij start de auto en zet de ac aan en gaat via de lage druk vullen...das heel fijn..ik vroeg mag dat wel? ja meneer, dat mag doe ik altijd..ja watte dacht ik dan doe je het altijd fout..want je zuigt vloeibaar koudemiddel aan via de lage druk..de compressor gaat vloeistof slag maken.
6. de compressor begint te ratelen...ojee ojee en het resultaat is voltrokken.
7. heeft het systeem leeg getrokken en weer dezelfde handelingen verricht.

Maar nu bij terug afvullen ging er niet meer in dan 300 gram...de hogedruk en lage druk lagen beide even hoog op 3 á 4 bar...
De auto werd gestart ac in werking er gebeurde niets meer met de druk.
Ik vroeg wat is er nu aan de hand eigenlijk? hij antwoorde de magneet koppeling werkt niet, de magneetspoel is defect, compressor wordt niet bekrachtigd...wel degelijk dat de compressor werd bekrachtigd de magneetkoppeling was in werking.
En nu dan..?

De magneetspoel moet ik bestellen en dan werkt ie weer...als ik nu bestel heb ik die maandag binnen meneer..ik zei bestel dan maar meteen een nieuwe compressor en die ga jij betalen en zorgen dat ik weer een ac systeem heb dat netjes en perfect functioneerd.

Ik werd uitgelachen hahaha meneer denkt dat ie het beter weet dan ik, graag had ik nu 65 euro ontvangen voor de tijd ik eraan besteed heb.
Dus ik heb hem opgesomd wat er verkeerd is gegaan en bij punt 5 ging die de mist in! ik krreg weer als antwoord meneer u leest te veel van internet ik weet wat ik doe..geloof me nu maar.
Toen was het tijd om mijn copie's van alles wat ik heb hem onder zijn neus te wrijven..heb ik altijd bij me.

Dit is gisteren gebeurd..hij heeft door te vullen via de lage druk ervoor gezorgd dat de compressor vloeistofslag heeft gemaakt. Dus nieuwe compressor, accumulator, en orrifice..het is even afwachten anders gaat ie nat bij STEK.daar heb ik hem voor gewaarschuwd.
 

andrehj

Forumguru
Tsja, zo zie je maar weer, er zijn te veel prutsers op de wereld, en zo'n STEK certificering zegt dus ook niets. Misschien is het toch wel het beste om met een goed universeel aircoapparaat te vullen. Dan kan er minder mis, en ben je ook niet zo afhankelijk van degene die het apparaat bedient. Zelf zoek ik in de regio Arnhem nog iemand die dit bij mijn S2 kan doen, want die heeft ook al weer bijna 3 jaar geen airco-onderhoud gehad.
 

machlo

Forumguru
@TheoStek ........ wat een verhaal!
Ik hoop (en ga er maar vanuit ) dat jou verhaal niet maatgevend is voor de gemiddelde aircoboer.
Mijn systeem zou, na een jaar, helemaal drukloos zijn. Garage heeft hem onderdruk gezet, vond een kleine lekkage (gerepareerd) maar...."de monteur dacht dat dit niet het enige lek was". Hebben hem opnieuw gevuld, contrastvloeistof erbij.......kom over twee maanden nog eens terug, dan kijken we hem nog even na.

Ga nu de rest van de tijd maar "met de vingertjes" gekruist zitten.......... van airco's weet ik alleen dat ze lekker verkoelen bij warmte, meer niet. Moet je als leek maar meemaken, heb je geen enkel idee wat ze doen en of ze het goed doen......
 

DJSmiley

Actief lid
maar...."de monteur dacht dat dit niet het enige lek was". Hebben hem opnieuw gevuld, contrastvloeistof erbij.......kom over twee maanden nog eens terug, dan kijken we hem nog even na.

Dat is dus ook zo'n voorbeeld... Een lek heb je met een paar uurtjes (max) door. En dat doe je niet door bewust koelmiddel het milieu in te gooien... dat is nieteens toegestaan.

Het verhaal van @TheoStek klinkt helaas niet als bijzonder. Met een dikke vacuumpomp heb je 'm idd een stuk sneller vacuum. Alleen is dat niet het doel van vacuumtrekken..

Met mijn inductiekookplaat kookt water ook een stuk sneller dan met een keramische plaat. Maar dezelfde hoeveelheid water is niet ineens sneller verdampt. En dat is net het doel van het vacumeeren: Kookpunt van water verlagen zodat het vocht van liquid naar gas gaat, en dus het systeem uitgezogen wordt.
Daar maakt de meest brute vacuumpomp geen enkel verschil in.
Enige voordeel van een turbopomp is dat ie sneller het vacuum heeft, maar met de inhoud van een gemiddeld koelcircuit heb je ook geen 1000m3/minuut nodig. Of het nu 1 of 5 minuten duurt dat maakt weinig verschil. Het verdampingsproces gaat even snel.
De eerste vacuumpomp die dat WEL kan versnellen moet (samen met de bijbehorende natuurkunde) nog uitgevonden worden: Een vacuum onder het absolute vacuum en het versnellen van het verdampen van water.. -> dat kan dus niet

Een dual of tripple vacumeren hebben ze vermoedelijk nog nooit gedaan (na eerste ronde vacumeeren vacuum breken met stikstof, dat laten rusten zodat het ook vocht opneemt en wederom vacumeeren)

Had de betreffende monteur uberhaupt wel een F-gassen (vroeger STEK) certificatie of deed hij dat altijd zo en heeft ie dat truukje van een (oud)collega geleerd die dat papiertje had?
Ik betwijfel sterk of men bij menige garage alleen de personen met het papiertje de airco werkzaamheden laat doen, of ook diverse collega's
 

EdK

Forumguru
Ik betwijfel sterk of men bij menige garage alleen de personen met het papiertje de airco werkzaamheden laat doen, of ook diverse collega's
Tsja wat denk je als er op één dag meerdere wagens staan die één persoon niet aankan......
We gaan geen NEE zeggen..... dat scheelt inkomsten..!
 

TheoStek

Forumguru
Ja, hij is stek gecertificeerd DJSmiley heb ik zelf gisteren bij STEK kunnen achterhalen.
machlo, een lek kan op drie manieren gevonden worden, afpersen, vacuum standtijd, ofwel ook met een electronische snuffelaar.
Het verhaal rond contrastvloeistof toe te dienen en over twee weken terug komen of in jouw geval is spookverhaal.
Een lek mag niet achterhaald worden door contrastvloeistof toe te dienen en als dat is gedaan, moet er een sticker geplakt worden dat er contrastvloeistof in zit..! Eenmaal contrastvloeistof toegediend moet dat er niet meer ingepompt worden, contrastvloeistof bind zich met de olie en niet met het koudemiddel.
Contrastvloeistof gaat er nooit meer uit..tenzij het systeem gespoeld wordt.

Als een auto 1000 toeren per minuut draait, dan draait de compressor ook dat zelfde toerental.
Wordt het toerental opgevoerd naar 3000 t/pm..dan draait de compressor dat ook en verpompt p/minuut 350 ltr p/min koudemiddel. Laten we dat toerental van 3000 toeren drie minuten draaien heeft de pomp 1050 ltr verpompt..geloof het nu maar het lek is dan al zichtbaar..dus hoeft geen twee weken of maanden gereden te worden waar het lek zich situeert.
 

Gerjo

Senior Member
Behalve als het eerst een heel kleine lek in de condensor is die mettertijd (in weken/maanden) steeds groter wordt.
 

TheoStek

Forumguru
een lek is een lek..als is het de grootte van een speldenknop, het wordt zichtbaar.
Mijn oom heeft een gloednieuwe Peugeot bus, van 2 maanden oud en is al twee keer bij de dealer geweest op drie weken tijd..de laatse keer hebben ze contrastvloeistof toegediend, vorige week..
Hij moest maar twee weken rond rijden en weer doet de airco het niet..hij heeft me vandaag gebeld of ik dat wilde controleren voor hem en vermelde ze hebben iets in het systeem gespoten.

Oke, veel kan ik niet meer doen maar dat zal contrastvloeistof zijn geweets, kan ik wel controleren met de lamp.
Veel tijd had ik niet nodig, de hogedruk slang was slachtoffer van een steenmarter..en die hebben veneige tandjes.
Waarom vind een dealer dat niet?
Waarom vult de dealer het systeem toch twee keer af en stuurt zijn klant weg om na twee weken terug te komen?
Zal ik het maar zeggen...gemakzucht ..kwantieteit en geen kwaliteit.

En dan vraag ik me af hoe die fabels teweeg worden gebracht, als er een heel klein lek in de condensor zit at na weken maanden groter wordt.?
Als de standtijd op vacuum vamn half uur wordt gehandhaaft..loopt de druk omhoog zelfs bij een heel klein lek!

Tevens te weten bij zo'n temperatuur als vandaag, loopt de hogedruk ook op tot zo'n 20 bar, weet je wel wat dat betekent..die hogedrukslang krijgt zo'n opdonder dat ie had kunnen springen, terwijl het afpersen maar tot 10 bar mag gebeuren, en ik heb er al genoeg laten knallen in de loop der jaren ik werkzaam was.
Maar je wilt niet weten wat en hoe zijn motor ruimte eruit ziet..die is hartstikke groen..maak het maar schoon...met water en hogeduk lukt niet...zelfs niet met remmenreiniger.

En vergeet niet de condensor is hogedruk...het spuit eruit..daar wordt het gasvormig koudemiddel omgezet naar vloeibaar..dat heet condenseren..wordt naar de verdamper getransporteert waar het weer omgezet wordt naar gasvormig en heet de oververhitting zodat de compressor geen vleoibaar koudemiddel kan aanzuigen.
En vooral met de VAG mobielen..hebben die daar problemen mee en niet alleen die.
En denk eraan bij een lek komt er lucht naar het systeem in...die nog maar eens de druk omhoog brengt..goed bezig dan..lucht is een vreemd gas en niet condenseerbaar, waar lucht zich bevind zit geen koudemiddel.

Dat zijn fabels, wat worden verspreid, behalve als het maar een klein lek is en na weken maanden groter wordt. Het systeem is een open gesloten systeem en niet hermetichs gesloten!!
Net zoals het koel circuit is een open gesloten circuit, het is gesloten, maar bij een lek is het niet meer gesloten, dan ligt het open en verlies je koelwater en is niet hermetischgesloten..koel diepvrieskasten en hybryde wagens zin dat wel.
Een hybride wagen heeft een hermetisch gesloten compressor...

En mag je niet aan werken met alleen f-gassen certificaat, want daar zijn weer andere regels voor ivm met de high voltage..zelfs de pag olie mag er niet in..!
 
Bovenaan Onderaan