Technische controle Belgie

John caravan

Nieuw lid
hallo allemaal,
:laugh:ik ben vandaag met mijn Superb naar de technische controle geweest in belgie is dit verplicht zoiets als apk keuring denk ik bij ons moet ge alle jaren gaan als ge een aanhangwagen trekt van meer dan 750 kg natuurlijk alles ok maar er gebeurt ook altijd een dieseltest deze gaat als volgt te werk , op de uitlaat wordt meetapparatuur bevestigd en dan geeft men met onbelaste motor volgas wat ik denk zeer slecht is voor een dieselmotor ,ik heb een 2l cr tdi volgens de keurder kan men met deze wagen onbelast geen volgas geven hij zou maar tot 2000 toeren gaan en dan terugvallen in veiligheid ,het zou alleen maar gaan als men de koppeling intrapt maar dit durven ze niet om schade te voorkomen.
Klopt deze uitleg van het keuringstation?
Als dit niet mogelijk is met deze wagen ben ik al blij want dit kan nooit goed zijn.:icon_smile_dead:
 

turboturbo

Forumguru
ik weet niet of het aan mij ligt maar ik kan er, niet heel veel van volgen en ik raak buiten ,adem van het lezen wat precies vraag :icon_smile_dead:
 

John caravan

Nieuw lid
De vraag is als volgt ,is het waar dat de motor niet op te jagen is tot max toerental zonder koppeling in te trappen en wanneer men dit toch zou doen met welke schade moet men dan rekening houden.
 

skodaboy

Forumguru
idd cr tdi motoren hebben een toerental begrenger op stationair toerental.. dit betekend dat je idd de motor onbelast niet in hoge toeren kunt jagen.
ik denk dat je hem max op 2500 toeren krijgt als je hem onbelast intrapt (alle dit is toch bij de octavia cr tdi zo)
ook al trap je de koppeling in,dan nog je krijg je hem niet boven de 2500 toeren,omdat de wagen niet rijdt.

nb: als je een trekhaak hebt,en je gebruikt deze voor een fietsendrager of kleine aanhangwagen (- 750 kg) dan wordt een nieuwe wagen gekeurd voor 4 jaar.
hierbij kijken ze dan alleen naar de trekhaak,dus bij het keuringstation aanschuiven bij "herkeuring"
als je boven de 750 kg gaat (zware aanhangwagen of caravan) dan word de wagen technisch volledig gekeurd en deze keuring is maar 1 jaar geldig.

vandaag bij mijn octavia 4x4 naar de keuring geweest (hij wordt 4 jaar) en moet dan gekeurd worden.
ik heb geen cr tdi,dus deze tdi heeft dus geen begrenzer op stationair toerental...dus volgas tot 4500 à 5000 toeren.. of dit goed is voor het blok laat ik in het midden,maar als hij goed warm is gereden kan het weinig kwaad denk ik..
wel viel mij op bij de meeting dat ik maar 0.93 co2 uitstoot had..waardoor het balkje groen op kleurde... en ook met de rest probleemloos door de keuring.
 

deusjevo

Forumguru
Yep, mijn TSI heeft dit principe van onbelast geen vol gas kunnen geven ook, hij wordt dan gesmoord.
 

hemi24

Forumguru
diesels zijn onbelast afgeregeld op 2500 omw/min en benzine op iets meer (3000 a 3500, zover ik weet).

Zal de volgende keer als ik in de werkplaats ben eens vragen hoe dat inderdaad gaat met een roettest.
 
Bovenaan Onderaan