Technische specs

LenK

Forumguru
Dat klopt, maar het is wel weird.
Bij de 2.0TDI is de DSG net zo snel als de handbak en bij de benzine motoren 1.8TSI en 2.0TSI is de DSG zelfs sneller dan de handbak ??????
 

Rallye

Forumguru
Kan iemand mij uitleggen waarom er waardes tussen haakjes achter de opgegeven waardes staan, bijv:

Ehm .. ik wil niet belerend doen hoor, maar rechts onderaan op het specificatieblad staat: "( ) Uitvoeringen met automaat"

Dat klopt, maar het is wel weird.
Bij de 2.0TDI is de DSG net zo snel als de handbak en bij de benzine motoren 1.8TSI en 2.0TSI is de DSG zelfs sneller dan de handbak ??????

Ik kan niet uit het blad afleiden dat de 1.8 TSI en de 2.0 TSI met DSG leverbaar zijn. Waar vind jij dat? Bestaat de 2.0 TSI wel? Het is toch een 2.0 FSI (enkel met automaat, geen DSG) en een 2.0 TFSI (geen automaat, noch DSG) in de RS?
 

LenK

Forumguru
Ik kan niet uit het blad afleiden dat de 1.8 TSI en de 2.0 TSI met DSG leverbaar zijn. Waar vind jij dat? Bestaat de 2.0 TSI wel? Het is toch een 2.0 FSI (enkel met automaat, geen DSG) en een 2.0 TFSI (geen automaat, noch DSG) in de RS?

Dat kun je lezen bij onze zustermerken (VW Audi en Seat) waar ze wel DSG aan benzine koppelen.
Een tiptronic is altijd (een stuk) minder prestatie en (een stuk) meer verbruik. Daarom wil ik een DSG op de 1.8TSI ook bij Skoda.
 

Swiss

Actief lid
Pseudo-wetenschappelijke hypothese:
Het zou kunnen dat een DSG iets trager schakelt dan dat een mens dat zou kunnen. Hij schakelt wel altijd op het optimale moment.
Bij een TDI is de koppelcurve bovenaan redelijk vlak over een bredere band dan bij een TSI of een FSI, bij een TDI heb je dus meer "marge" op het ideale schakelmoment. Het kan dus zijn dat het voor een TDI iets minder uitmaakt of je op éxact het juiste toerental schakelt dan dat dat bij een TSI/FSI het geval is, en een mens dus bij een TDI minder tijd "verliest" en dus de DSG voor kan blijven.

Again, puur een hypothese. Feel free om ze te verbeteren of aan te vullen.

Greetz,
Swiss

Edit: ben zelf de koppelcurves eens gaan opzoeken. Vooral die van de 2.0 T-FSI is prachtig vlak: Tussen 2000 en 5000 toeren heb je beschikking over het maximum van je koppel. Da's zelfs nog beter dan bij een TDI. Denk dat bovenstaande hypothese dus niet echt stand houdt... :s
 
Ik betwijfel het dat je als mens sneller kan schakelen als een DSG bak. Die bak heeft de volgende versnelling al klaar staan als de vorige ingeschakeld is. Dit is met een handbak nogal lastig.
 

Rallye

Forumguru
Dat kun je lezen bij onze zustermerken (VW Audi en Seat) waar ze wel DSG aan benzine koppelen.
Een tiptronic is altijd (een stuk) minder prestatie en (een stuk) meer verbruik. Daarom wil ik een DSG op de 1.8TSI ook bij Skoda.

Ah, OK. Je hebt dus iets ruimer gekeken dan ik.
 
Pseudo-wetenschappelijke hypothese:
Het zou kunnen dat een DSG iets trager schakelt dan dat een mens dat zou kunnen. Hij schakelt wel altijd op het optimale moment.

Again, puur een hypothese. Feel free om ze te verbeteren of aan te vullen.

Greetz,
Swiss

Edit: ben zelf de koppelcurves eens gaan opzoeken. Vooral die van de 2.0 T-FSI is prachtig vlak: Tussen 2000 en 5000 toeren heb je beschikking over het maximum van je koppel. Da's zelfs nog beter dan bij een TDI. Denk dat bovenstaande hypothese dus niet echt stand houdt... :s

Heb je wel een in een DSG geschakelde auto gereden, en dan bedoel ik dus geen tiptronic maar een echte DSG??
Zo nee, dan kan ik het je aanraden.
Ik weet zeker dat jij niet zo snel kan schakelen als die bak.
De rede waarom de DSG net zo snel van 0 naar 100 gaat is omdat hij de eerste seconde na de start moet nadenken voordat hij weet dat je plank gas geeft.
Na die seconde maakt ie alles weer goed en zit je op dezelfde tijd als een handbak op de 100 km/h
Als ze de bak aanpassen zodat hij sneller door heeft dat je plankgas geeft (bijv. in de S-stand) dan ben je echt sneller dan een handbak.

DSG wint het alleen al op de koppelingstijd en dan heb ik het nog niet eens over het moment dat je met je "stok" de juiste versnelling selecteerd.

Probeer eens een proefrit te maken in een DSG, dan wil je hem ook. :D
 

VEEJAY

Forumguru
Skoda heeft geen launch control in zijn DSG programma. Dat is echt heftig. Rem en gas tegelijk indrukken en dan rem los. WHOEHOE
 
Ik heb het wel een keer geprobeerd.
Als het heel kort duurt, rem en gas tegelijk, kun je nog weg komen.
Als het wat te lang duurt blokeerd mijn gas en komt er niks meer door de leiding. :D
 

louigi58

Senior Member
Nee dat lukt niet, bij VW kun je plankgas geven met de voet op de rem, dan gaat hij automatisch naar de 3000 rpm, als je dan je rem loslaat koppelt hij pas. Bij de Skoda begint hij meteen te trekken als je je gas intrapt met je voet op de rem. Hij ontkoppelt dus niet. Dus geen launchcontrol. Jammer.
 

Dutch4x4

Senior Member
De vergelijking tussen DSG en handbak voor wat betreft de acceleratietijden is wel vertekend doordat de DSG kortere bakverhoudingen heeft.
 
Klopt, maar hij is vaak wel sneller (dsg bedoel ik dan).
Met een handbak moet je zelf wel heel goed schakelen en snel om hem bij te houden.
Dat zal best een aantal keren lukken maar je maakt toch wel een keer een schakelfoutje en dan verlies je het tegen een dgs.
Mijn snelste tijd (8,5 sec 0-100km/h) heb ik gehaald met de "tiptronic" van de dsg.
Dan kun je toch net wat eerder schakelen en ben je echt wat sneller dan de sportstand, die gaat gewoon door tot 4500 rpm en dat is niet nodig.
Hij is wel getuned moet ik zeggen.
 
Bovenaan Onderaan