Tegemoetkoming dealer

M

melkerbout

Beste forumleden,
heb de volgende vraag aan jullie.

Heb een Octavia Combi 1.2DSG ABL in bestelling staan met nog wat extra's. Het betreft een leasewagen. Voordat ik ging bestellen natuurlijk eerst proefgereden. Aan de dealer gevraagd of het voor hem interessant was om de levering via hun te laten lopen. Dealer gaf aan dat dit inderdaad wel interessant is voor ze. Beetje gunning vanwege de goede service. Dit is in overleg met de leasemij gelukt en goedgekeurd.

Nu mijn vraag.
Ik wil eigenlijk nog van die zonneschermpjes erbij hebben, ook vanwege onze hond die in de kofferbak zit en vanwege eventuele gezinsuitbreiding. De vraag bij de dealer neergelegd of hij daar iets in kan betekenen. Voort wat hoort wat toch...
Heb ik zojuist een prijsofferte gekregen dat ik 225 euro moet neertellen. Normaal kosten ze 252 euro ex montage en voor 225 kan ik ze gemonteerd krijgen. Wow een korting van 27 euro:ahum:

Nu weet ik dat dealers door leasemaatschappijen wel worden uitgeknepen maar dit had ik toch niet verwacht.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hebben dealers echt zo weinig ruimte om iets voor hun klanten te doen? Je koopt toch geen pakje boter.

gr Marco
 

Rolle

Senior Member
De prijs ligt in de lijn van de verwachting. Als ik in de skodashop ga kijken (België) zie ik de schermen staan voor ong. 125€/stuk.

Een tip de UV carshades kosten ong. dat bedrag voor een volledige set voor een O2 combi (ramen achterportieren, zijramen achter, en achterruit) en zijn quasi hetzelfde als de originele geleverd door de garage of sonniboys - het enige verschil is dat het voor de achterruit uit 2 delen bestaat en je dus een "lijn" voor de achterruit heb staan als je door de spiegel kijkt.
 

Steve

Senior Member
Je berekening klopt niet helemaal ;)
225 euro inclusief montage en 252 ex montage.
Tel bij de ex montage nog wat uurloon op en je zal uitkomen tussen de 275 en 300 euro schat ik.
Dan is de korting toch ineens een stukje meer.

Wat ik wel weet dat de dealer niet veel verdient aan een lease maatschappij.
Ik wilde toendertijd met mijn O2 luxe kenteken platen hebben maar dat 10tje wat het meer koste kon er absoluut niet vanaf.
Toen zelf maar 10 euro op tafel gelegd en probleem opgelost.
 
M

melkerbout

de korting die ik dus zou krijgen is dus al niet verkeerd denk je Steve? Daarnaast had ik ook al eerder geïnformeerd naar de luxe kentekenplaten en deze zou de dealer sowieso ook leveren voor me.

@rolle
Dank voor de tip. Hier ga ik zeker even naar kijken.
 

Rolle

Senior Member
UR welcome.

je vindt op het forum vast wel ergens enkele foto's (ik geloof dat ZeroNRG er een aantal in zijn album heeft staan en anders zoek maar even op zonneschermen en/of UV car shades)
 
Dealer vertelde mij toen ik m'n auto ging bestellen dat ze aan een leaseauto iets van €450 verdienen, ongeacht welk type auto e.d.
Dus ze hebben vrij weinig ruimte om iets extra's voor je te doen.
 

Trucker

Actief lid
Als je de handtekening onder het koopcontract [of lease] heb gezet is er weinig tot geen ruimte om nog wat extra te regelen.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij het te koop gedeelte staat een complete set voor 175 euro. Ik zou zeggen zelf kopen, gedurende je leaseperiode gebruiken en daarna weer verkopen. Da's het meest voordelig, als je het meeleased is het formeel nog eigendom van de leasemij ook nog, daarmee zijn het hele dure zonneschermpjes.. ;)
 

Constant

Erelid
Dealer vertelde mij toen ik m'n auto ging bestellen dat ze aan een leaseauto iets van €450 verdienen, ongeacht welk type auto e.d.
Dus ze hebben vrij weinig ruimte om iets extra's voor je te doen.
En dat is de brutomarge, na alle interne kosten zal de nettowinst enkele tientjes betreffen.
 

Falcon

Donateur
Het zit inderdaad tussen 400 en 600 euro wat ze erop verdienen. Geen ruimte dus om verder leuke extraatjes te geven. Logisch!
 
M

melkerbout

jee, dan snap ik inderdaad dat er weinig ruimte zit in een extraatje. Dan is het inderdaad helemaal terecht. Dank voor jullie antwoorden en tips!
 

willow78

Nieuw lid
Bij mijn skoda dealer was er ruimte voor 325 euro aan accesoires uit te zoeken, onder de voorwaarde dat de auto bij hun besteld gaat worden, lijkt me netjes op een auto van 30000 euro...

Nu verdienen ze wel nie veel op een leaseauto, maar goed volgens pakken ze behoorlijk wat geld op het onderhoud en reparaties...
 

Bakkertje

Forumguru
juist op het onderhoud van een leaseauto wordt weinig verdiend. Alle tarieven zijn vastgelegd en voor ieder wissewasje moeten de dealers goedkeuring vragen bij de leasemaatschappij. En die doen echt heel erg moeilijk. Bij mij was bijvoorbeeld het balanceren van de banden al een probleem. Ik had een maand daarvoor 2 nieuwe benden laten monteren in onze toen nog oude woonplaats, Den Bosch en wilde de banden laten balanceren bij de dealer in Nijmegen. ING carlease vond dat ik maar naar Den Bosch terug moest voor het balanceren. Toen heb ik die mensen bij ING carlease uitgelegd wat dat mij aan tijd en brandstof kost..
 

Mistraller

Senior Member
Bij mijn skoda dealer was er ruimte voor 325 euro aan accesoires uit te zoeken, onder de voorwaarde dat de auto bij hun besteld gaat worden, lijkt me netjes op een auto van 30000 euro...

Nu verdienen ze wel nie veel op een leaseauto, maar goed volgens pakken ze behoorlijk wat geld op het onderhoud en reparaties...

Het is maar net wat voor een regeling er getroffen is. Mijn werkgever heeft een kortingsregeling bedongen van 4% via PON. De dealer moet daar aan meedoen, en zo blijft er dus minder/geen korting over voor jou als berijder die je zelf kan invullen. Dealer heeft verder geen enkele garantie dat je terugkomt voor onderhoud. Ik merk bij Nieuwkoop bv nu wel, nu ik er 4 jaar trouw kom en de 2e O2 ook gehaald heb, dat het vertrouwen wederzijds is, en dit keer was het ook niet zo moeilijk om een klein extraatje te krijgen.

Als er dus geen centrale korting op de inkoop is, dan kan je korting aan accessoires proberen te krijgen.
 
Het is idd moeilijk wat te onderhandelen bij de dealer. Deze zij tegen mij bij het bestellen van de nieuwe lease auto dat hij geen korting op de auto kon geven omdat de leasemaatschappij een overeenstemming heeft met pon. Dit om te voorkomen dat klanten dealers tegenoverelkaar kunnen uitspelen over de prijs.

Ik kreeg wel korting over de accessoires die ik had besteld maar dat was ook maar 175 euro over een de totale accessoires prijs van 5000 euro.
 

corsaar

Senior Member
De dealers worden steeds armer.
Ik lees ze verdienen niets op lease auto,s
De marge op een auto is laag.
Ze verdienen weinig op onderhoud.

Daar tegenover staat : ze hebben vaak een duur pand.
Er lopen 1of 2 verkopers rond die betaald moeten worden
De voorraad kost geld.

Ik heb geen medelijden met ze maar soms is het minder eenvoudig dan we
hier stellen.
 
Bovenaan Onderaan