Tegenstrijdige schakelindicatie 1.5TSI handbak

React

Actief lid
Ik heb er nu 3000km opzitten met mijn nieuwe Octavia met de 1.5TSI.

Ik vind de schakelindicator enorm tegenstrijdig, het klopt namelijk niet icm de cilinderuitschakeling die de 1.5TSI standaard heeft.

Het komt voor dat de indicator bij bijv. 85kmh op provinciale weg allang naar 6 aangeeft, maar dan is het verbruik 0.5l/100km HOGER dan wanneer je in 5 blijft en de cilinderuitschakeling zich activeert. Die sowieso bij lage toerentallen/snelheden in 6 vrijwel NOOIT erin komt. Wat al genoeg zegt: op 2 cilinders kan ie helemaal niet mooi lopen op die lage toerentallen.

De toerentallen slaan sowieso nergens op. Bij een steenkoude motor wil ie met 65km/h al in 6. Dit kan nooit goed zijn voor de motor. Ik heb de maxidot nu op "olietemperatuur" staan, en pas als ie over de 60 graden gaat ga ik iets eerder naar 6.

Ik schakel dus gewoon op mijn gevoel. Zijn er meer met de 1.5TSI die dit ervaren icm handbak?
 

Antera

Donateur
Dit is niks nieuws en ook bij andere motoren zo. Zelf op gevoel schakelen werkt vaak beter en voelt ook prettiger dan op die hele lage toerentallen al dan niet met de uitschakeling
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb dat bij mijn Fabia zo vaak gezien: in het buitengebied rond ons dorp is 60 de V-max en dan vond de schakelindicator dat-ie naar 5 zou moeten. Als ik dat dan vervolgens deed en met dezelfde windrichting op de vlakke weg de cruisecontrol er weer in gooide, bleek het actuele verbruik steevast enkele tienden per 100km hoger te worden dan het in 4 was.
Éénmaal raden dus... :pardon:
Gewoon niet op letten en schakelen op gevoel en toerental.
 
De schakel indicatie is er niet voor een zuinig verbruik van brandstof maar om te voldoen aan de emissienorm mbt tot de uitstoot. Laag in de toeren is beter voor de uitstoot cijfers en ookal gebruik je dus meer brandstof in deze te lage toeren is de uitstoot lager.

Neem mijn bromsnor; rijd 1:35 maar is een stuk meer vervuilender dan mijn 1:14 O3.
Minder brandstof verbruik is dus niet per definitie schoner. En daar draait het om bij de schakelindicator.
 

andrehj

Forumguru
Helaas komt er (vooral bij een bromsnor) heel wat meer uit de uitlaat dan alleen CO2. Denk aan roet, stikstofoxiden, onverbrande brandstof, CO etc.
Die brommer, ook al is het een viertakt, is echt onwijs veel vervuilender dan een auto.
 
Het ding is idd een 4-takt. Zelfde geld voor mijn SV650; die doet 1:19 maar is EURO2 norm.
Precies dat wat @andrehj zegt; er komt wel wat meer uit de pijp dan alleen CO2.

Denk zelfs dat mijn SV met moeite de EURO1 norm haalt omdat de twee-weg catalysator foetsie is..
 

tim_j

Forumguru
De schakelindicatie neem ik nooit serieus. ( rij met een 1.6 tdi 6-bak)
Wat je zegt, niet goed voor de motor. Is het niet op kort termijn dan wel op langer termijn.

vooral koud niet onder de 2000 rpm rijden, meer toeren, in het koppel vind de motor en bak veeél prettiger.

Woon en werk op 4 min van de rijksweg, dagelijks met een koude motor zo min mogelijk belasting toch mee moeten komen.. dan leer je het wel.

Eenmaal warm, olie min 70 graden en kvs op temp, dan ga ik wat ‘normaler’ rijden. Je merkt en hoort of de motor het prettig vind.. negeer dat niet.

De 6 gebruik ik pas bij 120km/h
 
Bovenaan Onderaan