Tellerafwijking

Giant

Forumguru
Op het gevaar af dat dit al eens op het forum gedeeld is wil ik dit geinige onderwerp toch eens opvoeren. Als je zoals ik afgelopen week weer een trip naar Krakau moet afleggen met de Superb dan wil je de tijd nog weleens doden met het spelen met de boordcomputer. En wat blijkt? Als je de cruise control op een vaste snelheid zet en je de trip computer reset, dan blijkt dat de actuele snelheid die je ook in de computer kunt aflezen, behoorlijk afwijkt van de gemiddelde snelheid! Dat is natuurlijk vreemd, want doordat je op de cruise control rijdt zou de actuele snelheid gelijk moeten zijn aan de gemiddelde snelheid, zolang je niets met de snelheid doet uiteraard. Naarmate de snelheid toeneemt, neemt ook de afwijking tussen beide opgaven toe. Nu wist ook ik natuurlijk wel dat de snelheid die je op je teller afleest een afwijking naar boven heeft, kijk maar eens naar je GPS snelheid op je TomTom of op je smartphone. Maar dat de trip computer zichzelf tegenspreekt, dat was voor mij nieuw! Overigens heb ik de indruk dat die gemiddelde snelheid dichter bij de werkelijkheid ligt dan wat de computer als actuele snelheid aangeeft (of de naald van de snelheidsmeter, die daar dan weer wel precies synchroon mee loopt). Maar dat heb ik nog niet met een GPS snelheidsmeter kunnen controleren
 

Canon-Eye

Forumguru
Overigens heb ik de indruk dat die gemiddelde snelheid dichter bij de werkelijkheid ligt dan wat de computer als actuele snelheid aangeeft
Dat is wel verklaarbaar, omdat de snelheidsmeter per definitie tot maximaal 10% + 4km/u naar boven toe mag/moet afwijken, terwijl de odometer (km-teller) doorgaans een aanmerkelijk kleinere afwijking heeft. Het hieruit berekende gemiddelde zal daardoor ook minder afwijken.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat is inderdaad al eens gepasseerd. De snelheid die je op je BC afleest als gemiddelde (niet de actuele, want dat is dezelfde snelheid als die de wijzer aanduidt) is je werkelijke snelheid. Die snelheid wordt ook gebruikt om de echte kilometerstand van je auto bij te houden, dan is het wel handig als die een beetje klopt ;)
 

Chicco_Himself

Forumguru
En dat de snelheidsmeter altijd meer aangeeft is gelukkig ook logisch. Een automerk zal nooit verantwoordelijk willen zijn voor het feit dat jij netjes 80 km/h op je snelheidsmeter rijdt terwijl je in werkelijkheid 87 km/h rijdt en vervolgens een bonnetje van het CJIB in de bus krijgt...
Ze hebben voor zichzelf (en de bestuurder) een "veilige marge" ingebouwd :jaja:

Edit: minder gewijzigd in meer ! (met dank aan de oplettendheid van @Canon-Eye)
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Een kleine tip: die marge waar @Chicco_Himself het over heeft moet je wel even controleren. Mijn zwager dacht met zijn a4 ook dat ie best op de wijzer 10 km/uur harder kon rijden dan toegestaan. (10-5 afwijking= 5 wat weer de marge is bij de politie). Totdat ie een 4 tal bekeuringen binnen kreeg in 1 week en toch maar eens ging controleren. Toen bleek dat de wijzer van z'n a4 vrij nauwkeurig de echte snelheid aanwijst..

Een dure les zullen we maar zeggen..
 

Canon-Eye

Forumguru
En dat de snelheidsmeter altijd minder aangeeft is gelukkig ook logisch.
De snelheidsmeter geeft altijd méér aan, maar dat bedoel je ook denk ik (gelet op het vervolg).
En dat is niet alleen logisch, maar ook gewoon het gevolg van een al zo'n 40 jaar bestaand Europees goedkeuringsvoorschrift.
Zie o.a. hier.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Klopt @Canon-Eye dat bedoelde ik inderdaad :thumbsup:

@Bakkertje: kan ook te maken hebben met de bandenmaat welke er onder ligt. Als je al iets afwijkt van de originele bandenmaat krijg je een afwijking in de snelheid. Marges welke door de politie worden aangehouden zijn bij 50/80-km/h wegen 7 en 100/120-km/h wegen 8. Dus kom je op de 57, 87, 108 of 128 uit dan heb je 'm inderdaad hangen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Daarom rij ik voornamelijk op de gps-snelheid, want die is afgeleid van de tijd en de volgens de gps afgelegde afstand, beide zijn onafhankelijk van wat het voertuig zelf aan pulsen genereert.
Ik probeer de cruisecontrol als regel op Vmax + 5 km/u te krijgen (niet geheel toevallig ook hetgeen TomTom accepteert zonder te gaan piepen), dan heb ik nooit problemen.
 
Bovenaan Onderaan