Giant
Forumguru
Op het gevaar af dat dit al eens op het forum gedeeld is wil ik dit geinige onderwerp toch eens opvoeren. Als je zoals ik afgelopen week weer een trip naar Krakau moet afleggen met de Superb dan wil je de tijd nog weleens doden met het spelen met de boordcomputer. En wat blijkt? Als je de cruise control op een vaste snelheid zet en je de trip computer reset, dan blijkt dat de actuele snelheid die je ook in de computer kunt aflezen, behoorlijk afwijkt van de gemiddelde snelheid! Dat is natuurlijk vreemd, want doordat je op de cruise control rijdt zou de actuele snelheid gelijk moeten zijn aan de gemiddelde snelheid, zolang je niets met de snelheid doet uiteraard. Naarmate de snelheid toeneemt, neemt ook de afwijking tussen beide opgaven toe. Nu wist ook ik natuurlijk wel dat de snelheid die je op je teller afleest een afwijking naar boven heeft, kijk maar eens naar je GPS snelheid op je TomTom of op je smartphone. Maar dat de trip computer zichzelf tegenspreekt, dat was voor mij nieuw! Overigens heb ik de indruk dat die gemiddelde snelheid dichter bij de werkelijkheid ligt dan wat de computer als actuele snelheid aangeeft (of de naald van de snelheidsmeter, die daar dan weer wel precies synchroon mee loopt). Maar dat heb ik nog niet met een GPS snelheidsmeter kunnen controleren