Temp/koelvlstf waarschuwing

woutr

Forumguru
Beste mensen,

Graag jullie advies.. Sinds kort licht het lampje op ter waarschuwing voor de temp en/of koelvloeistof(peil), dit gebeurt overigens niet elke keer(!). Er is echter niets aan de hand, peil is goed en temp ook netjes bij een warme motor, verder ook geen andere gekke dingen. Als het lampje gaat branden en ik herstart de auto is het daarna ook weg. Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Edit: ik lees net ergens anders dat de sensor in het expansievat kapot kan zijn, zou dat kunnen? (gelezen in het fabia 1 topic)
 

EdK

Forumguru
Kijk het stekkertje van de sensor expansievat eens na !
Onlangs met mijn bedrijfswagen ( Caddy ) ook gehad dat lampje continu bleef branden
En tankje was ook gewoon op nivo
Bleek dat tweetal draadjes waren gebroken onder de tape vlakbij de connector.
Met soldeerbout en wat soldeer en krimpkous toen in 5 minuten gerepareerd en hierna probleem niet meer voorgekomen
 

Joske

Forumguru
kijk even of je de sensor kan reinigen, ik dacht dat dit bij een O1 wél kon maar bij een F1 niet. En controleer ineens ook even de staat van de koelvloeistof, is de kleur nog goed? Geen olie of andere smurrie zichtbaar? Daar wordt zo een sensor namelijk ook niet echt blij van.. :)
 

woutr

Forumguru
@EdK en @Joske bedankt voor het meedenken. De sensor, enig idee waar ik deze ongeveer kan vinden? Verder ziet de vloeistof zelf er prima uit
 

EdK

Forumguru
volg de draadjes naar de tank
ff uit me hoofd waren het er 3 en samen getaped met dat katoen tape uit de VW fabriek.
En zit ergens halverwege de tank als ik goed heb uit me grijze massa
 

woutr

Forumguru
Verder geen bijzonderheden kunnen ontdekken, het probleem dient zich ook meestal alleen voor bij de eerste rit van de dag. Als ik wat later de motor opnieuw start is de waarschuwing ook weg. Zou een nieuw expansievat (incl ingebouwde sensor) kunnen helpen?
 

woutr

Forumguru
Bij deze maar eentje besteld dan. Er moet g12 vloeistof in, ze zeggen dat het rood moet zijn maar maakt het uit als er een roze g12 vloeistof in gaat? G12 is g12 toch zou je zeggen?
 

turboturbo

Forumguru
Nee er bestaat voor VAG auto's in de roze / lila kleur de volgende types: G12, G12+, G12++ en G13.

Ik meen dat je wel een 'nieuwere' versie mag bijmengen bij een oudere, maar andersom zeker niet.... En je dient wel de minimale vereiste aan te houden voor wat voor jouw auto is voorgeschreven.

Bovendien waarom zou je G12 erin gooien als er bijv G12+ in moet. Het prijs verschil op een jerrycan van 5 liter is een maar paar euro...
 
Laatst bewerkt:

woutr

Forumguru
Oh het maakt mij ook niet uit hoor of het met of zonder een plus is, dat kleine prijsverschil boeit me niet. Ging mij meer om de kleur of dat uitmaakt zolang de specificaties hetzelfde zijn
 

turboturbo

Forumguru
Ik snap het ;)

Als het goed is staat op het expansievaatje welke G er in minimaal in moet. Dan weet je met welke je bij kan vullen.

En idd mag de kleur dus alleen roze / lila zijn...
 

turboturbo

Forumguru
Misschien is er een keertje een beetje blauwe (G11) bijgemengd?
Dan zou je eerder paars krijgen, toch?
Misschien bestaat er ook wel rode....

Wat staat er op het plaatje van het expansievaatje?
 

Joske

Forumguru
G12 = rode longlife koelvloeistof, is origineel VW voorgeschreven. De G12+ is lila van kleur.
 

Cordoba

Forumguru
Overigens de kleur van G12/G12+/G12++ wordt wel eens verschillend omschreven, maar zolang het roze/rood of @Joske -lila is, zit het wel goed, als het maar niet groen of blauw is, dan zit er echt de verkeerde vloeistof in. @woutr Je kunt toch de oude vloeistof opvangen en gewoon weer teruggieten na montage van het nieuwe vaatje? Overigens kun je de waarschuwing voor laag vloeistofniveau vaak onderdrukken door net boven max te vullen, maar een half jaar of een jaar later is het dan toch echt gebeurd met de sensor en moet je alsnog echt aan de slag.

Negenennegentig van de honderd keer met zo'n melding is het de sensor, en één keer op de honderd is het een bijzonder geval zoals de draadbreuk bij @EdK dan heb je ineens twee bijzonderheden bij elkaar.;)

Overigens gebruikt VAG al jarenlang dezelfde reservoirs, al hebben die in de loop der jaren wel aanpassingen ondergaan. Het reservoir van mijn '79-er Golf D had volgens mij hetzelfde reservoir als de Faab, alleen zal ie nog geen sensor hebben gehad.
 

woutr

Forumguru
Beste mensen,

Even een terugkoppeling... Probleem (lijkt) opgelost door het monteren van een nieuw vaatje, blijkbaar was de boosdoener de sensor. Vloeistof (rood/roze G12) heb ik opgevangen en weer teruggekieperd. Bedankt voor de hulp, dit scheelde weer centjes bij de garage!
 
Bovenaan Onderaan