temparatuur

hallo allemaal.


ik heb pas een skoda fabia 1.4mpi gekocht.
b.j.2002 km.93.000.

nu heb ik de eerste 1000km al wat problemen gehad.
beetje jammer allemaal.

heb nu het probleem dat de temparatuur oploopt,en dan opeens de meeter terug slaat naar 0.
herkend iemand dit probleem..?
en er slaat dan ook een lampje aan het gele motor lampje...??


alvast bedankt, groeten mark
 

Ronnie

Forumguru
Welkom hier op het Forum......
(Misschien nog eventjes voorstellen in meet & greet....)

Tot hoever loopt de temp. op? Tot boven de 90*?
Gaat het motorlampje vanzelf weer uit,(of bij herstarten?)
Koelwater neveau blijft wel constant?
Sorry van de vele vragen maar ik probeer zo een diagnose te stellen!
 
hey Ronnie.
ik heb me ff voorgesteld bij meet & greed ;).

de temparatuur meter komt niet verder dan de helft(90 graden denk ik dan)
halvewegen de rit (of soms na 10min al) slaat de meter uit.
de dealer heeft een nieuw koelvloeistof reservoir ingezet.
die zat vol met troep.
(denk vorige eigenaar lekke koppakking heeft gehad)
ik heb nu echter geen symptomen ontdekt die duiden op een lekke koppakking.

maar heb inmiddels wel 2keer koelvloeistof moeten bij vullen.
als ik hem van contact haal, en daarna weer start.
doet hij het (soms) weer.(de temparatuur meter)
het motorlampje is een keer uitgegaan en nu brand hij weer.
ik ben hier wel mee doorblijven rijden.

ik kan verder ook geen lekkage vinden.
wat betreft de koelvloeistof.(mssn luchtbel geweest met het verwisselen van het reservoir)
ik dacht zelf eerder aan het kapotte thermostaat..??


alvast bedankt en hoop dat dit voldoende is groetjes Mark
 

Gieliovd

Forumguru
@Quorumz: tijd om eens naar je dealer te rijden want dat is NIET de bedoeling. Thermostaat kapot?

Hmm... in eerste instantie zou ik denken dat de storingen niet aan elkaar gerelateerd (kunnen?) zijn.

Maar zoals jij het omschrijft, de meter slaat uit en de motormanagement storing lamp schiet aan, dan is dat wazig.

Dat de meter uitslaat is prima te herleiden naar een kapotte thermo sensor in de radiateur (cheap fix) maar dat je lampje aanschiet...

Een kapotte thermostaat zal geen KVS verbruiken en ook niet je metertje in in de war brengen of je lampje aanzetten. Is mechanisch.

Lekke koppakking is eenvoudig te zien lijkt me. Mayonaise in je olie, witte rook uit de uitlaat, verbruik van KVS.

Misschien gewoon eerst even je systeem ontluchten. Radiateur met KOUDE MOTOR bijvullen (dop eraf) en je expansievaatje ook. Daarna even stationair zonder doppen laten pruttelen en waar nodig bijvullen.

Maar je storingen op het dashboard.... die zal je toch moeten laten uitlezen. Dan ben je een stap verder.
 

Gieliovd

Forumguru
In de bergen, met je caravan erachter, met de airco aan, in een lage versnelling te brullen: OK.

In Nederland, nee.

Wijzertje netjes recht omhoog in het midden op de 90’C.
 

Gieliovd

Forumguru
Topic hijack is niet echt aan de orde, Quorumz's bericht zien we dan maar als ideetje van zijn situatie, vergeleken met Mark's situatie :)

Maar je hebt gelijk, we blijven on topic.
 

Ronnie

Forumguru
@Quorumz: Hoge temperatuur is geen probleem, echter alleen wanneer de koelwaterdruk navenant hoog is. De hoge druk belet het water te gaan koken.
(helemaal lekker vind ik het niet, 't is een beetje aan de hoge kant)

@Slijkie21: Ik zou inderdaad tippen op een min of meer defecte koeltemperatuursensor, ik zou 'm uitwisselen voor een nieuwe.(kosten niet de hele wereld)Heb je een 44KW AZE/AZF motor of een 50 KW ATZ/AQW motor?
Dit staat op de sticker in de kofferruimte onder de mat tegen de linker achterwielkuip.
 

deusjevo

Forumguru
In de bergen, met je caravan erachter, met de airco aan, in een lage versnelling te brullen: OK.
Nog nooit is dat wijzertje boven de 90oC uit geweest bij mij, ook niet met 1200 kilo caravan aan de haak zwoegend door het hete Franse landschap.... :xyxthumbs:
 
Super bedankt voor jullie reactie's.
ik ga volgende week is naar de dealer.
ik laat het nog wel weten wat het was(is)


grt mark
 
Bovenaan Onderaan