Temparatuurmeter valt soms uit

Beste mensen,

Het is nu 2x voorgekomen dat mijn temperatuurmeter tijdens het rijden (regenachtig weer) in 1 x terugvalt en niets meer doet.
Na stoppen en en poosje wachten doet hij het weer. Ik heb de auto 7 jaar en 260.000 km verder (1.9 tdi, 66kw station) weet ik dat de auto altijd strak 90 graden aangeeft.
Dus ik ben niet bang voor oververhitting. Deze zomer route du soleil beladen en contact 150 km ging prima.

Weet iemand hoe dit zou kunnen. Vlotter in thermostaat vies of zo? verder kom ik ook niet...........:confused:

is dit lastig om zelf te vervangen. zag dat sensor zelf ongeveer 35,- kost.
Overigens dank voor je reactie....

Antera

Donateur
heel makkelijk te vervangen als je me even de motorcode geeft kan ik wel ff een printje maken van etka

Antera

Donateur
Aan voorkant van je blok zit een kunstof buisje met wat zijpoten. daar zit een zwarte sensor in die zou het moeten zijn. trek de stekker eraf bij warme motor dan zou de meter moet zakken

Ook ik heb (denk ik) een probleem met mijn temperatuursensor. Mijn meter geeft nooit meer 90°C aan, blijft altijd op 1/4 van de meter staan. Kan dit ook verholpen worden door deze temperatuursensor te vervangen? Heb je eventueel een duidelijkere uitleg over hoe die vervangen moet worden?

Ahzo, en waar vind ik deze en hoe kan ik deze vervangen? Met een duidelijke uitleg zou ik het zelf proberen.
En zo'n thermostaat, best nieuw of van de sloop?

Antera

Donateur
Zou eerst de sensor even vervangen. Daarna nog eens kijken of hij inderdaad laag blijft aangegeven dan zou ik daarna de thermostaat vervangen

Wild Chocolate

Senior Member
Volgens mij kost een thermostaat minder dan een temperatuursensor. In dat geval zou ik eerst de thermostaat vervangen. Zelfde probleem in het verleden met de Caddy gehad, daar bleek het inderdaad de thermostaat te zijn. Daarvoor moet je wel het koelsysteem leeg laten lopen. Volgens mij kostte die thermostaat toen iets van 10-15 euro, maar er is hier vast iemand die dat kan opzoeken voor een Octavia.

Is de temperatuursensor trouwens niet door te meten? Is voor een fout die maar af en toe voorkomt natuurlijk geen optie, maar als hij consequent verkeerd aan zou geven, moet je dat kunnen meten. (Voor mijn BMW motorfiets is bekend welke weerstand de sensor moet geven bij verschillende temperaturen).

Bovenaan Onderaan