Temperatuur 20v turbo

whalertje35

Actief lid
Een vraagje, ik heb een Octavia Combi met een 1.8 T (AGU) motor. Nu ben ik op vakantie geweest in Duitsland, als ik dan een lange afdaling maak dan loopt de temperatuur meter direct naar een kwart, in principe dan een onbelaste motor. Moet ik dan weer omhoog rijden dan gaat die weer netjes naar de helft. In Duitsland was het maar 2 graden en dan bleef de meter net onder de helft steken. In Nederland was het 9 graden en toen stond die precies op de helft, echter heb ik de meter wel meer onder de helft zien staan met een warme motor.

Een collega van mij had het over de groene sensor, hij had het probleem ook gehad met zijn TT (1.8 T). Echter zie ik op internet toch wel de thermostaat op duiken. Heeft iemand hier ervaring mee?
 

Monteurtje

Forumguru
Het kan de temperatuursensor zjin of de thermostaat. De sensor is makkelijker te vervangen dan de thermostaat. Dus die kun je het beste eerst proberen. De thermostaat zit namelijk achter de dynamo, rot klusje.
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou me geen zorgen maken: Voor een defecte thermostaat geldt doorgaans: Thermostaat open en vastzittend: motor woerdt niet meer warm genoeg; thermostaat gesloten en vastzittend: motor wordt te heet en de koelvloeistof gaat koken. Watertemperatuur= 110gr. C.
 

whalertje35

Actief lid
@ Ronnie, dat kan ik niet met je eens zijn. Het is heel belangrijk dat de motor op bedrijfstemperatuur komt, zeker straks in de winter.

Ik volg monteurtje zijn advies op en vervang eerst de groene sensor en daarna de thermostaat. Weet jij toevallig of de groene de sensor is voor de aanwijzing? Bij mijn G60 was het de blauwe en de zwarte was voor de digifant.
 

Ronnie

Forumguru
Ik lees in je bericht dat je een lagere koelwatertemperatuur hebt bij lange afdalingen (of zie ik iets over het hoofd?), da's vrij normaal hoor!
 

whalertje35

Actief lid
Ik kom al langer in Duitsland, en eigenlijk nooit problemen gehad. Het is van de laatste tijd en de temperatuur zakt steeds verder weg. Dus toch maar zien te fiksen!!
 

whalertje35

Actief lid
Ik heb de sensor vervangen (appeltje / eitje), echter niet het gewenste resultaat!! Temperatuur komt niet netjes op het midden, alleen tijdens stadsverkeer. Wat me nu tevens opvalt is dat de motor er wel erg lang over doet om op temperatuur te komen.

Dus nu de thermostaat, ik heb een link gevonden van een Audi TT betreffende het vervangen, zie http://forums.audiworld.com/showthread.php?p=16925102.
 

whalertje35

Actief lid
Gelukt!! Het vervangen is niet zo moeilijk, een kleine howto:
* Eerst de min accupool losmaken,
* Grote beschermkap loshalen,
* Kleine beschermkap loshalen,
* Stalen bevestigingstrip losmaken waar de kleine beschermkap op bevestigd zit, dit is om er makkelijker bij te komen (2 inbusbouten),
* Koelwaterslang los trekken en klem omhoog zetten tussen de airco leiding,
* + pool op de dynamo losmaken (13 mm doppie) + trekontlasting (8 mm doppie),
* thermostaatbehuizing losmaken (10 mm doppie met verlengstukken),
* rubber van de oude thermostaat verwijderen, anders krijg je de thermostaat er met geen mogelijkheid uit,
* thermostaat 90 graden naar links draaien en verwijderen en direct de nieuwe thermostaat er in doen,
* terugbouwen is vice versa!!
 
Bovenaan Onderaan