Temperatuur Climatronic Fabia II

Waalko Kramer

Forumguru
Wat mij opvalt in mijn Faab is dat de temperatuur vanaf 18 graden direct naar Low gaat en er geen tussenstapjes mogelijk zijn.

In mijn vorige auto (Altea XL stylance) ging het tot en met 16 graden en daarna op low.

Kan dit aangepast worden of moet ik hiermee leven!
 

Canon-Eye

Forumguru
Het boekje zegt hierover dat je kunt kiezen uit temperaturen tussen 18 en 29 graden Celsius (zie hieronder).
Ik lees niets over aanpassingen - dat is meer iets voor de VCDS-goeroes.
Maar gezien de in de F2 nog vrij beperkte instelmogelijkheden vrees ik het ergste voor je... :cry:

FabiaClimatronic.jpg
 

Joske

Forumguru
zou je het verschil voelen tussen 18 of 16 graden gewenste temperatuur? Denk dat op maximale koude-stand je ook niet lager dan 16 graden in een auto zult geraken ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Hieraan verwant onderwerp:
De vraag van TS bracht mij dit oude topic over mijn "eigenwijze" climatronic in herinnering.
Inmiddels meen ik ontdekt te hebben wanneer c.q. waardoor het daarin gesignaleerde verschijnsel zich voordoet, namelijk: alleen in die gevallen waarin één of meer keren het contact is ingeschakeld en weer uitgeschakeld zonder dat de auto daadwerkelijk gestart werd.

Dit gebeurt wel eens als ik in de auto zit te wachten (lezen) terwijl m'n vrouw boodschappen doet - na 30 minuten valt de radio stil en gaat de eventuele binnenverlichting uit. Effe het contact aan was de methode om alles weer voor 30 minuten in te schakelen; als nadien de motor echt wordt gestart springt de temperatuurinstelling spontaan op 22 graden Celsius.

Vanochtend zag ik op pag. 84 van dezelfde handleiding waaruit eerder gepost plaatje stamt onder het kopje "Aanbevolen instelling voor alle jaargetijden" o.a. de volgende tekst:
  • de gewenste temperatuur instellen, wij adviseren 22 gr C (72 gr F). (!!!)
Er wordt verder nergens gerept over een standaardinstelling, maar blijkbaar wordt die waarde wel automatisch gehanteerd bij contact maken zonder feitelijk te starten. Sinds ik erop let, is het me trouwens ook niet meer gebeurd. Ik vraag me echter twee dingen af:
  1. werkt dit ook zo bij andere Fabia's met climatronic ?
  2. en waarom dan in vredesnaam? Ik mag toch zeker zelf wel bepalen wat ik comfortabel vind, dat hoeft de auto toch niet voor mij te corrigeren?
 

laagvlieger

Forumguru
  1. en waarom dan in vredesnaam? Ik mag toch zeker zelf wel bepalen wat ik comfortabel vind, dat hoeft de auto toch niet voor mij te corrigeren?

De opzet van een automatische airco is dat het veel zaken zelf regelt.

Onder andere daarom vind ik de eenvoud van de Climatic helemaal geen straf.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dank je de koekoek - de temperatuurinstelling is een tamelijk persoonlijke keuze en DIE mag (moet!) hij dan automatisch constant houden en zeker niet zonder enig reëel technisch argument eigenmachtig gaan veranderen...
 

TheoStek

Forumguru
Mensen weten/begrijpen nog niets van de ac installatie, Waalko Kramer geeft volgens mij aan dat de instelling niet lager kan dan 18 graden en gaat dan naar low. De ac zal nooit lager gaan dan de ingestelde temperatuur.
Eigenmachtige veranderingen zullen wel gaan gebeuren indien de ecc merkt dat er iets niet in orde is.

"Druk en temperatuur zijn altijd aan elkaar gerelateerd"

Dan zeker niet de continu variabele compressors vergeten!! je kunt instellen wat je wilt als temperatuur en druk niet overeen komen, zal de ecc bepalen wat er gaat gebeuren en kan men blijven instellen.

Ik moet altijd lachen :laugh:als gezegd wordt ik heb zomer en winter de ecc altijd aan staan.
1. Gebruik de airco alleen indien nodig is.
2. Temperatuur lager dan 18 graden zal nooit lukken en heeft het geen enkel nut om de airco te gebruiken.
3. Airco werkt niet bij temperatuur lager dan 5 graden, dus ook niet in de winter.

Het zelfde met de dual gescheiden ac systemen, dat werkt gewoon niet en is niet realistisch.

Ik heb zelf ecc in mijn auto, dual gescheiden systeem en staat in de winter uit!
Ja ik zeg uit, want ook al staat de ac uit.. toch draait de compressor..maar van koelen is geen sprake.
 

Waalko Kramer

Forumguru
Mensen weten/begrijpen nog niets van de ac installatie, Waalko Kramer geeft volgens mij aan dat de instelling niet lager kan dan 18 graden en gaat dan naar low. De ac zal nooit lager gaan dan de ingestelde temperatuur.
Eigenmachtige veranderingen zullen wel gaan gebeuren indien de ecc merkt dat er iets niet in orde is.
"Druk en temperatuur zijn altijd aan elkaar gerelateerd"

Dan zeker niet de continu variabele compressors vergeten!! je kunt instellen wat je wilt als temperatuur en druk niet overeen komen, zal de ecc bepalen wat er gaat gebeuren en kan men blijven instellen.

Ik moet altijd lachen :laugh:als gezegd wordt ik heb zomer en winter de ecc altijd aan staan.
1. Gebruik de airco alleen indien nodig is.
2. Temperatuur lager dan 18 graden zal nooit lukken en heeft het geen enkel nut om de airco te gebruiken.
3. Airco werkt niet bij temperatuur lager dan 5 graden, dus ook niet in de winter.

Het zelfde met de dual gescheiden ac systemen, dat werkt gewoon niet en is niet realistisch.

Ik heb zelf ecc in mijn auto, dual gescheiden systeem en staat in de winter uit!
Ja ik zeg uit, want ook al staat de ac uit.. toch draait de compressor..maar van koelen is geen sprake.

@TheoStek in de Altea XL die ik had kon de airco uit en dan was ook echt alles uit. Dus ik heb bijna 6 jaar continue met airco aangereden. Nu ik de Fabia heb kan ik de AC uitzetten en als nog temperatuur regelen en ook ventilatie.

Tegenwoordig heb ik nu het te regelen is vaker de ac (climatronic) uit.

Maar als ik de temperatuur op 18 heb staan of op low dan zit er zeker een wereld van verschil in qua temperatuur!!
 

TheoStek

Forumguru
Hoe oud is de fabia? en wat is het probleem zodat ik erin terug kan komen.

Ik denk dat een temp sensor parten speelt.
 

TheoStek

Forumguru
Ik denk altijd mee Desperado, maar niet alles is terug te herleiden uit een omschrijving? hiervoor zal een airco diagnose naar eigen waarneming uitsluitsel moeten geven.
Low is idd lager dan 18 graden en merk je ook verschil, maar de uitstroom temperatuur is niet de werkelijke temperatuur daar zullen altijd stromings verschillen en verliezen de hand doen opsteken.
 

Cordoba

Forumguru
Mensen weten/begrijpen nog niets van de ac installatie, ....

Ook op het werk vorig jaar iets vergelijkbaars meegemaakt: in een ruimte was het behoorlijk warm, en airco werd ingeschakeld om de temperatuur naar beneden te krijgen (ik geloof dat de temperatuur insteld stond op 15 of 20 graden). Vervolgens kwam er een collega die de airco op 5 graden instelde, want dan koelde het sneller af:banghead:

(de ingestelde temperatuur is hier de kamertemperatuur waar de airco naar toe regelt)
 

Desperado

Forumguru
Tja....hoe kouder de uitstromende lucht hoe sneller het afkoelt denk ik. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe een systeem werkt.
 

Rallye

Forumguru
Nee, het systeem koelt altijd zo snel mogelijk terug naar de ingestelde temperatuur. Als het dertig graden is en je wilt naar 25 maakt het niet uit of je de airco op 18 zet of 25, hij koelt even snel terug. Voor 18 graden gaat hij alleen langer door.
 

Desperado

Forumguru
Maar dat gaat niet op voor een "gewone" airco. Die ik in de O1 heb moet je regelen met de verwarmingsknop. Dan is het wel hoe kouder je hem zet, hou kouder de uitstroomlucht.
Ergo; je hebt airco en climate control waarbij de laatste dus zelf bepaald hoe koud de uitstroomlucht is.
 

Cordoba

Forumguru
@Desperado: dit was een gebouwairco, en als het ruim boven de 30 graden is in een ruimte, dan maakt het niet uit of je de temperatuur op 5 graden of op 15 graden zet, de airco gebruikt de maximale koelcapaciteit, totdat de temperatuur in de buurt komt van de ingestelde temperatuur. (wat ie dan doet is afhankelijk van hoe de regeling is geprogrammeerd)
 

EdK

Forumguru
@Desperado: dit was een gebouwairco, en als het ruim boven de 30 graden is in een ruimte, dan maakt het niet uit of je de temperatuur op 5 graden of op 15 graden zet, de airco gebruikt de maximale koelcapaciteit, totdat de temperatuur in de buurt komt van de ingestelde temperatuur. (wat ie dan doet is afhankelijk van hoe de regeling is geprogrammeerd)

Klimaat regeling gebeurd vaak met behulp van naregelingen.
Maw zomers als de koelmachine word aangezet ( manual / auto ) dan zal via de luchtkanalen een vast ingestelde temperatuur het kantoor ingeblazen worden.
Op moment dat deze niet ingestelde temperatuur niet behaald word op die manier dan zal de naregeling mee gaan koelen ( of verwarmen in wintertijd ) en zal de klep van de koelleiding geopend worden tot de ingestelde waarde in het computerprogramma behaald word waarna de koelklep weer zal sluiten.

De bekende thermostaten in kantoren heeft in algemeen niet de functie als we thuis gewend zijn.
Dit thermostaat meet de kantoor temperatuur en indien gewenst zal hij dus met behulp van de software de koel of verwarmingsklep opensturen in de naregeling en zijn tweede functie is het thermostaat wieltje waar je als gebruiker niets meer en minder doet dan de vast ingestelde temp beinvloeden met een plus of minus 3 graden ( 5 kan ook maar is afhankelijk wat er in de software instellingen staat )

Dus als de vastingestelde temperatuur 20 graden is dan kun je met het wieltje die 20 graden beinvloeden naar 17 graden of 23 graden ( naar min draaien of plus draaien )
 
Bovenaan Onderaan