Temperatuur interieur laag

Hoi allemaal!

Toch navragen: 2 jaar geleden onze Superb III 2016 gekocht. Climatronic verwarmingssysteem. Vorige winter dacht ik dat de temperatuur uit de ventilatieroosters klopte door de voor mij nieuwe Climatronic, maar deze winter heb ik toch mijn twijfels. Standje high is gewoon niet heet met de hand er voor. Hierdoor duurt het gewoon enorm lang voor er enige warmte in de auto komt. Lucht voelt wel warm, maar niet heet. (30 graden)
Vorige auto, Avensis, kwam gewoon hete lucht, warm aan de hand, broeierig haast, uit de roosters. Uit mijn Passat van 2003 destijds ben ik ook andere gevoelstemperatuur gewend.

Bij deze vind ik het gewoon te koud. Heet is niet broeierig, is niet heet aan de hand.

Uit alle documentatie van de auto blijkt, gerelateerd aan de kachel, wel het volgende. In februari 2023 werkte de verwarming rechts niet. Oplossing door garage:
- WEPP 2232 cleaner
- Koelvloeistof
- Expansievat koelvloeistof
- diagnose

Men heeft:
- stappen motortjes t.b.v. verwarming verstelling gecontroleerd en aangestuurd
- koelsysteem gereinigd en gespoeld ivm vervuiling door silli kat (wat is dat nou weer???)
- koelsysteem opnieuw afgevuld met koelvloeistof en 4/5 weken later weer zoals in februari voorgesteld.
- proef gereden.

Uit alle roosters komt wel die warme lucht, die reparatie uit 2023 lijkt gelukt. Maar nu het geheel….

Iemand die aanslaat op dit verhaal? Hoort de temperatuur zo of moet er gewoon echt hete lucht a 30 graden uit komen.
 

Tees

Donateur
Tis lastig inschatten wat jij warm of heet vindt. Maar het probleem wat eerder verholpen is duidt idd op verontreiniging van het koelsysteem met silicaat, dat is een droogmiddel dat in sommige VAG koelsystemen zit, maar ook wel eens problemen met verstoppingen veroorzaakt.

Als er bij jou echt iets aan de hand is (wat ik dus moeilijk kan bepalen van achter een scherm), dan zou het kunnen dat dat alsnog opgetreden is. Kan zijn dat de warmtewisselaar onvoldoende doorstroming heeft, waardoor de inkomende lucht onvoldoende opwarmt.
 

martijn v o

Forumguru
Gevalletje G13 schat ik in. Die bevat glycerine en dat klontert op een gegeven moment je koelsysteem dicht.
Onder andere je kachel maar ook de laadluchtkoeler en je oliekoeler.
Wil je dat echt goed krijgen dan moet die G13 eruit en moet je wat onderdelen vervangen.
Zoek maar even op google G13 en verstopping.
 

hemi24

Forumguru
Geen G13, maar wat @Tees al aangaf: het beruchte expansievat met silicaat zakje, wat waarschijnlijk gescheurd is, getuige de eerdere reparaties…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Heeft idd niets met G13 te maken. G13 zou zelfs stabieler zijn onder temperatuursinvloeden dan G12.
 

Sjoerdb

Forumguru
In zijn onderschrift lees ik dat hij een 1.6 td diesel heeft, hij zou idd info kunnen geven over koelwater meter en olie temperatuur, maar ik gok dat die goed zijn anders hadden we dat er wel bij gehoord.
 
Bovenaan Onderaan