Temperatuur motor omhoog gas los en normale temperatuur.

Bas V

Nieuw lid
Ik ben onderweg naar Italië met een Skoda Octavia 3 1.2 TSI er hangt een caravan achter.

Ik heb meerdere malen gehad dat de temperatuur opliep gas los en hij ging gewoon weer naar de normale temperatuur.

Caravan is niet over beladen. Ik krijg geen meldingen te zien op het display. Ik heb tevens een smart driver van de ANWB die geeft niets aan.

Wat zou het kunnen zijn. Ik word er onrustig van en dinsdag moet ik de Brenner autobaan over.
 

EdK

Forumguru
Plak die temperatuurmeter even af, die geeft je alleen maar stress om niets.
Als jouw oliepijl en je koelvloeistofpeil goed zijn dan is dit in theorie normaal.
Met een caravan erachter dan moet hij wat meer doen, al jij een rugzak op doet met de helft van je eigen gewicht dan ga je ook meer van je spieren vragen met gevolg dat je ook begint te hijgen als een molenpaard !!
Als de temp oploopt en je ziet hem weer terug lopen dan zal dus de koelventilator achter radiator beginnen te draaien en koelt hij sneller af en loopt je temp meter weer terug.....
 

Bas V

Nieuw lid
Das wel een goed idee ik word er erg onrustig van. Alles is verder goed oliepeil ( afgelopen dinsdag laten verversen ) koelvloeistof perfect. Totaal geen meldingen of storingen.

Wat je schrijft is helemaal logisch. Dan het voetje maar even van het gaspedaal

Bedankt voor je reactie
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

hemi24

Forumguru
Hou je olietemperatuur anders een beetje in de gaten, dat is een snellere indicator dan je koelvloeistofmeter…

Die Brenner stelt toch niet zoveel voor?

Welke versnelling gebruik je doorgaans met de caravan?
 

Bas V

Nieuw lid
@hemi24

Olietemperatuur blijft goed tussen 100 en wat hoger. Normaal eigenlijk met een caravan.

Welke versnelling hangt af natuurlijk wat voor weg het. Is het vlakke weg zoals Nederland dan in zijn 5 nu in Duitsland met heuvels etc 4 en 3
 

andrehj

Forumguru
Ik ben onderweg naar Italië met een Skoda Octavia 3 1.2 TSI er hangt een caravan achter.

Ik heb meerdere malen gehad dat de temperatuur opliep gas los en hij ging gewoon weer naar de normale temperatuur.

Caravan is niet over beladen. Ik krijg geen meldingen te zien op het display. Ik heb tevens een smart driver van de ANWB die geeft niets aan.

Wat zou het kunnen zijn. Ik word er onrustig van en dinsdag moet ik de Brenner autobaan over.
Dat komt omdat Volkswagen ook jouw temperatuurmeter heeft voorzien van sjoemelsoftware. Als je koelvloeistof tussen de ca 80 en ca 105 graden is, staat die meter rotsvast op de 90. Maar komt je koelvloeistof boven de ca 105 graden, dan schiet je temperatuurmeter ineens een stuk omhoog. Dat is wat jij ziet.
Dit is overigens wel een indicatie dat je wat rustiger aan moet doen, want ze hebben dat gedrag niet voor niets zo geprogrammeerd.
Maar zoals hierboven al genoemd: De olietemperatuur is een veel betere indicatie voor je motortemperatuur.
Hoe zwaar is die caravan en hoe hard rij je? En wat is de staat van je airco-condensor? Vaak zijn die door steenslag helemaal dichtgeslagen, en kan er nauwelijks nog koellucht bij de radiator komen. Als je dan ook nog eens met airco aan en een zware sleurhut aan de haak de berg op probeert te komen, kan dat wel eens te veel van het goeie zijn.

Het uitzetten van de airco kan in zo'n geval trouwens behoorlijk helpen, want dat gaat dubbelop: De motor hoeft minder vermogen te leveren, en de koellucht die (door de airco-condensor heen) de radiator bereikt is wat minder opgewarmd.

Je zou dus kunnen overweg om de airco alleen tijdens afdalingen aan te zetten (of de zakken aardappels / extra koelkast / elektrische fietsen / zware voortent etc volgend jaar thuis te laten).
 

Tees

Donateur
Dat is geen sjoemelsoftware (gebruik die term alsjeblieft niet zomaar...), dat is om te zorgen dat mensen niet van elke 5 graden verhoging op tilt gaan. Precies zoals je zegt: ontworpen met een doel.

En het is heel normaal gedrag wat je motor laat zien. En jij moet jouw gedrag daar ook op aanpassen: gas terugnemen en terugschakelen! In een lagere versnelling is er meer koeling, en gas terugmemen zorgt natuurlijk voor minder warmteproductie. Olietemperatuur boven de 100 graden bij een 1.2 TSI geeft ook wel aan dat ie hard moet werken, daar komt ie bij mij zelden. Tot 110 is er geen grote reden voor zorg, daarboven wordt t wel een beetje veel voor een benzinemotor.

Airco uit kan ook zeker helpen, net als de andere tips hierboven.
 

Bas V

Nieuw lid
Dat komt omdat Volkswagen ook jouw temperatuurmeter heeft voorzien van sjoemelsoftware. Als je koelvloeistof tussen de ca 80 en ca 105 graden is, staat die meter rotsvast op de 90. Maar komt je koelvloeistof boven de ca 105 graden, dan schiet je temperatuurmeter ineens een stuk omhoog. Dat is wat jij ziet.
Dit is overigens wel een indicatie dat je wat rustiger aan moet doen, want ze hebben dat gedrag niet voor niets zo geprogrammeerd.
Maar zoals hierboven al genoemd: De olietemperatuur is een veel betere indicatie voor je motortemperatuur.
....
Bedankt voor je reactie!

Ik ga rustig aan doen airco maar uit even kijken wat die dan doet. Vorig jaar met precies dezelfde combinatie richting Italië gereden geen problemen gehad.

Ga wel wat vaker stoppen onderweg zodat de auto tot rust kan komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Als je toch stopt (rusten, tanken, etc.) hou dan ook de olietemperatuur even in de gaten. Ik zet de motor nooit af zolang de olie 100 graden of warmer is: even rustig stationair laten draaien totdat 99 verschijnt.
 

andrehj

Forumguru
Ga wel wat vaker stoppen onderweg zodat de auto tot rust kan komen.
Dat heeft geen zin. Die motor is met een paar minuten weer op temperatuur. Je kunt beter wat rustiger rijden (gewoon met de vrachtwagens meerijden). Dan heeft je auto het veel gemakkelijker, bespaart veel brandstof (en dus geld), rijdt een stuk rustiger en met minder stress.
Ondertussen weten we trouwens nog steeds niet hoe zwaar die caravan is...
 

Rallye

Forumguru
Te hoge versnelling is ook niet uitgesloten. Het nieuwe rijden geldt niet in de bergen met een caravan……. Een (eventuele) automaat doet dan niet alles goed.
 

Pindasaus

Forumguru
Ik denk dat een te hoge versnelling niet gauw de oorzaak is van oververhitting. De schakelindicator of automatische versnellingsbak kiest de versnelling zodanig, dat de motor zo zuinig mogelijk is. Hoe zuiniger, hoe minder warmte er is om af te voeren. Als je veel gas geeft (caravan..), stelt hij een lagere versnelling voor.
 

Rallye

Forumguru
Dan moet je de schakelindicator wel volgen - en de DSG staat erom bekend wel erg vroeg op te schakelen. We horen het wel van @Bas V
 

Bas V

Nieuw lid
Vandaag 550 km gemaakt door Duitsland. Geen last gehad. Ik heb me Motorolie temperatuur in de gaten gehouden die bleef stabiel. Bij helling (heuvels) liep de temperatuur iets op wat logisch is en daarna zakte hij weer netjes naar beneden.

Ik heb rustig gereden tussen de 80 a 90 op tijd terug geschakeld en even de airco uitgezet.

Mijn motor temperatuur bleef mooi op de 90 staan.

Mijn caravan mag 1300 kg en de auto mag 1300 kg trekken. Mijn caravan weegt beladen 1250 kg ik heb hem voor vertrek gewogen. De auto is ook niet overbeladen. Spullen netjes verdeeld tussen auto en caravan.

Verder het brandstof verbruikt is ook normaal.

Nu even een dag rust en dinsdag de Brenner op. Ik ben wel benieuwd hoe die het doet normaal gesproken rij ik via Zwisterland.

Bedankt alvast allemaal voor de tips en de snelle reacties
 
Bovenaan Onderaan