Ik ben onderweg naar Italië met een Skoda Octavia 3 1.2 TSI er hangt een caravan achter.
Ik heb meerdere malen gehad dat de temperatuur opliep gas los en hij ging gewoon weer naar de normale temperatuur.
Caravan is niet over beladen. Ik krijg geen meldingen te zien op het display. Ik heb tevens een smart driver van de ANWB die geeft niets aan.
Wat zou het kunnen zijn. Ik word er onrustig van en dinsdag moet ik de Brenner autobaan over.
Dat komt omdat Volkswagen ook jouw temperatuurmeter heeft voorzien van sjoemelsoftware. Als je koelvloeistof tussen de ca 80 en ca 105 graden is, staat die meter rotsvast op de 90. Maar komt je koelvloeistof boven de ca 105 graden, dan schiet je temperatuurmeter ineens een stuk omhoog. Dat is wat jij ziet.
Dit is overigens wel een indicatie dat je wat rustiger aan moet doen, want ze hebben dat gedrag niet voor niets zo geprogrammeerd.
Maar zoals hierboven al genoemd: De olietemperatuur is een veel betere indicatie voor je motortemperatuur.
Hoe zwaar is die caravan en hoe hard rij je? En wat is de staat van je airco-condensor? Vaak zijn die door steenslag helemaal dichtgeslagen, en kan er nauwelijks nog koellucht bij de radiator komen. Als je dan ook nog eens met airco aan en een zware sleurhut aan de haak de berg op probeert te komen, kan dat wel eens te veel van het goeie zijn.
Het uitzetten van de airco kan in zo'n geval trouwens behoorlijk helpen, want dat gaat dubbelop: De motor hoeft minder vermogen te leveren, en de koellucht die (door de airco-condensor heen) de radiator bereikt is wat minder opgewarmd.
Je zou dus kunnen overweg om de airco alleen tijdens afdalingen aan te zetten (of de zakken aardappels / extra koelkast / elektrische fietsen / zware voortent etc volgend jaar thuis te laten).