Temperatuur O2 combi 1.9 TDI

Kuikuhnek

Senior Member
Zojuist naar Harlingen gereden en nu op de boot naar Terschelling.
Wat mij opviel was dat de temperatuur niet hoger is gekomen dan een graad of 80.
Veel mist en vocht gehad onderweg.
Is dit dan de normale temperatuur voor dit voertuig?

CDK

Forumguru
Olietemperatuur denk ik, koelwater zal vast warmer geweest zijn. Ook bij mij kwam de temperatuur van de olie vanmorgen niet boven de 100 graden bij illegale snelheden ;)

Kuikuhnek

Senior Member
Oh is dat olie? Dat metertje links naast de brandstofmeter?
Ik moet geloof ik het boekje beter lezen. :maakmegek:

Baphi

Forumguru
Dan is er waarschijnlijk iets mis met je thermostaat... Overigens mag olie max 130 worden, omdat het dan zijn smerende werking verliest. Da's ook een van de redenen dat ik in mijn oldtimer (luchtgekoelde boxermotor :rockon:) een olietemperatuur meter heb zitten :-)

Kuikuhnek

Senior Member
Onder normale omstandigheden, hier op Terschelling bv, wel netjes 90 graden.
Zal het eens in de gaten houden. Het wordt de komende tijd toch wat koeler in de ochtend.

Noord26

Forumguru
Thermostaat is een goedkoop onderdeeltje en als je twijfelt, gewoon (laten) vervangen. Hij kan namelijk ook zo maar eens bij een niet correcte werking dicht blijven staan, waardoor de motor oververhit zou kunnen raken.

Nu lijkt het alsof je thermostaat niet helemaal meer sluit en de motor dus te vroeg/te snel gekoeld wordt.

Happyman

Forumguru
Als het metertje 90 graden aangeeft dan is het meestal iets tussen de 80 en 90 als je dit uitleest met vcds. Ik heb ook een 1.9 tdi, mijn koelwater temp geeft altijd 90 aan ongeacht het weer type.

Kuikuhnek

Senior Member
Ja ben bekend met de werking. Vroeg me alleen af of het mogelijk iets van dit type kon zijn. Had namelijk ook al ergens gelezen dat de temp. Langzaam op gang komt met deze motoren. Bedankt voor de antwoorden zover.

VEEJAY

Forumguru
Met de climatronic code kun je precies motortemp zien was bij mijn bxe altijd 84 graden bij normale belasting.

Bovenaan Onderaan