Temperatuur te hoog - wat is er aan de hand

tongercore

Nieuw lid
Afgelopen week mijn net aangekochte Skoda Octavia 1.6TDI Greenline 2014 met 124000km opgehaald bij de garage. Volgende dag met de auto naar het werk, krijg ik na 10 minuten rijden de melding motor oververhit en ook de wijzers ver in het rood. Meteen gestopt en af laten koelen. Terug naar de garage, maar die kunnen niks vinden. Waterpomp functioneert goed zeggen ze. Sensor schoongemaakt. Vanaf nu heb ik eigenlijk bij elke rit dat na 10 minuten de wijzer bijna in het rode komt. Ik doe dan verwarming wat lager qua temperatuur en draai de blowers flink aan. Dan zakt de wijzer weer terug naar 90 graden en blijft daar dan ook de rest van de rit. Dit zijn ritten van anderhalf uur. Is het normaal dat de temeperatuur kortstondig aan begin van een rit telkens zo naar het rode gedeelte gaat? iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn. Ik zit nu constant in de auto de temperatuur in de gaten te houden en dat geeft niet echt een vertrouwd gevoel.
 

Duijzer

Donateur
Het lijkt me dat je thermostaat niet goed werkt. Is de auto uitgelezen, en welke storingen kwamen daaruit?
 

GJ M

Forumguru
Bij de waterpomp zit ook een magneetklep. Deze wil bij de 1.6tdi nog wel eens blijven hangen, waardoor het blok niet volledig koelt. Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Na vervanging geen problemen weer gehad
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

tongercore

Nieuw lid
Het lijkt me dat je thermostaat niet goed werkt. Is de auto uitgelezen, en welke storingen kwamen daaruit?
Ja auto is uitgelezen, daaruit zijn geen storingen o.i.d. naar voren gekomen. Vanochtend ging de temperatuur weer omhoog. Ik heb nu niks gedaan, dus niet temperatuur omlaag en blowers hoger gezet en nu ging de temperatuur verder omhoog totdat ik waarschuwing kreeg dat motor oververhit was. Daarna temperatuur weer omlaag gedaan van kachel en blowers hoger gezet. Temperatuur daalde daarna weer. De rest van de rit (ander half uur) verder geen last gehad en was temperatuur constant keurig 90 graden.
 

turboturbo

Forumguru
Heel vreemd idd. Lijkt net alsof de de thermostaat aanvankelijk niet goed wil openen. Maar het daarna prima blijft doen.

Overigens; wil je in geval van oververhitting helpen de motor af te koelen, dan moet je de kachel juist heel hoog zetten. Zo onttrekt de kachel radiateur extra warmte van het circulerende koelvloeistof.
 

Hakar

Donateur
@turboturbo
Geef bij zo'n advies dan ook gelijk het advies mee dat het dan het beste is om ook even in ieder geval één raam open te zetten, anders hebben we er over niet al te lange tijd een oververhit nieuw lid bij :D
 

Renkie

Forumguru
Zoals iemand al eerder neerzette: Waarschijnlijk is dit de waterpomp verstelling die blijft hangen. Waterpomp vervangen en klaar.
 

JvW

Senior Member
Snel weer bij de garage neerzetten. Ik neem aan dat er garantie op zit.
Zoals gezegd kan dit goed de waterpomp zijn, maar ook een thermostaat die blijft hangen.
Een oververhitte motor moet je echt niet teveel hebben hoor, daar komen echt stukken van....
 

tongercore

Nieuw lid
Garage vermoed een kapotte temperatuursensor. Is dat een euvel dat deze klachten kan veroorzaken? Iemand enig idee?
 

Antera

Donateur
Is geen kapotte sensor lijkt me. Die sensoren gaan wel eens kapot maar dan heb je geen temp meter meer. Meer aangeven dan daadwerkelijk ben ik nog niet tegen gekomen.

Is als hij de melding geeft je radiateur warm? dat zou een teken geven of dit goed werkt of niet. Maar ik vermoed een klep/thermostaat die niet goed functioneert.
 

tongercore

Nieuw lid
Is geen kapotte sensor lijkt me. Die sensoren gaan wel eens kapot maar dan heb je geen temp meter meer. Meer aangeven dan daadwerkelijk ben ik nog niet tegen gekomen.

Is als hij de melding geeft je radiateur warm? dat zou een teken geven of dit goed werkt of niet. Maar ik vermoed een klep/thermostaat die niet goed functioneert.
Ze hebben hem uitgelezen en komen geen meldingen tegen dat temperatuur daadwerkelijk te hoog is geweest. Ze verzekeren me dat als melding "Motor oververhit" verschijnt is hij niet werkelijk oververhit is. Als hij de melding geeft dan is mijn kachel inderdaad warm (normale temperatuur)
 

Antera

Donateur
Ze hebben hem uitgelezen en komen geen meldingen tegen dat temperatuur daadwerkelijk te hoog is geweest. Ze verzekeren me dat als melding "Motor oververhit" verschijnt is hij niet werkelijk oververhit is. Als hij de melding geeft dan is mijn kachel inderdaad warm (normale temperatuur)

Ik heb het over de radiateur dus die voor achter je grill van de auto zit. uitlezen geeft lang niet altijd een oorzaak. Vaak is het wat verder erin duiken
 
Bovenaan Onderaan