Temperatuur ?

Na het vervangen van het thermostaathuis en diverse slangen heb ik gelukkig geen koelvloeistof lekkage meer. Het koelvloeistof niveau blijft hetzelfde. Nu heb ik weer een ander probleem. Als ik constant bijv. 80 km rijd en ik ga versnellen naar 100 km dan zie ik mijn temperatuurmeter oplopen naar 95 graden en blijft een paar seconden staan om vervolgens weer terug te zakken naar 90 Graden. Ik heb dit nooit eerder gehad. Is dit normaal ? Ook heb ik gemerkt dat de onderste radiatorslang die naar het thermostaathuis loopt lang koud blijft. Alleen als ik lang stationair sta te draaien word hij op een gegeven moment warm. (Het complete thermostaathuis wat ik erop gezet heb is compleet met nieuwe thermostaat en sensoren). Is dit normaal of zal er iets niet kloppen ? Graag een antwoord. Vr.Gr.Henk.
 

van inkel

Forumguru
Het lijkt erop dat je radiator gedeeltelijk verstopt zit. Een keer door spoelen met sodawater om de vervuiling eruit te krijgen is misschien een oplossing.
 

EdK

Forumguru
Misschien ergens nog wat lucht zitten wat eruit moet !! Zou zeggen kijk het even een week aan , en als dan nog is dan even verder de checken !?
Hoe wel het vloeistofpeil in je expansievaatje in de gaten !
 
Thermostaat

De onderste radiatorslang blijft koud. Ook als ik lang in de file sta. De temperatuurmeter loopt niet op in de file,maar zodra ik kan rijden loopt hij even op tot 95 graden om weer te zakken naar 90 Graden. Ik heb ook gemerkt dat,als ik de motor uit zet en alleen het contact aanzet dat de temperatuurmeter wel naar de 95 Graden gaat. Zodra ik start zakt hij meteen naar 90 Graden. In ieder geval vind ik het heel vreemd allemaal en verdenk eigenlijk de thermostaat van dit alles. Purk,ik heb het thermostaathuis gekocht met alles erop en eraan. De thermostaat zal er dus al in. Overigens heb ik gezien dat er een stekker op zit. Is dit een sensor of word deze thermostaat electrisch geregeld ? En hoe kun je dit controleren. Ik denk dat ik vanmiddag even de boel los gooi om door te spoelen. Kan nooit kwaad in ieder geval. Het is heel vervelend want ik gebruik deze auto dagelijks gemiddeld 400 km. Gooi nu ook steeds de kachel aan omdat ik bang ben dat de boel te heet word,ondanks dat de temperatuurmeter 90 Graden aangeeft. Het koelvloeistofniveau blijft keurig op peil. Ik merk eigenlijk ook geen verschil met een koude motor of een warme motor. Het niveau blijft een beetje hetzelfde. Dat klopt volgens mij ook niet. En hoe kun je eigenlijk controleren of je waterpomp wel goed werkt ? Misschien is die wel stuk. Zoals jullie zien heb ik veel vragen,want het is een vervelend probleem. Vertrouw het niet helemaal meer. Alvast bedankt voor de reactie's. Vr.Gr.een bezorgde chauffeur.
 

purk

Senior Member
ff denken, volgens mij heb jij inderdaad een elektronische thermostaat,(kenveldgestuurd) heb je ook jou koelvloeistof sensor vervangen of zat hij ook in het huis, dit kun je herkennen aan dat er twee stekker op zitten.

Waterpomp kun je controleren door bij hete/warme motor het de druk van het koelsysteem te halen en dan het slangetje dat boven aan het reservoir zit eraf te halen en de motor te laten lopen, als er dan koelwater uit dit slangetje komt dan is het goed, komt er niks dan is er geen vloeistof verplaatsing en is je water/koelwaterpomp defect ( deze test is niet 100% maar geeft 8 van de 10 keer de juiste diagnose )


Purk.
 

Dutch4x4

Senior Member
Heb ik ook gehad met de Fietstas, bleek ook een kapotte (lekke) waterpomp. Dat was dus gemakkelijk te constateren, want er zat overal roze meuk over de pomp heen... Maar goed, je koelvloeistof is op peil, dus lek kan de pomp niet zijn.

Temperatuur bleef bij mij trouwens tot het laatst keurig op 90 graden, dus dat zegt niks over de pomp. Als je koelsysteem overgedimensioneerd is, weet hij tot op het laatst toch nog de zaak koel genoeg te houden. Maar bij mij zat er al wel lucht in het systeem, dus het had niet veel gescheeld of ik had terminale schade gehad...
 
Vagcom gemeten.

Ik heb mijn oude laptop mee laten lopen met Vagcom. Nu ben ik verschillende waarden tegengekomen. Ik heb wel gemerkt dat uiteindelijk de slang toch warm word,na lange tijd en dat de ventilator ook aan gaat als ik lang stationair sta te draaien. Misschien kan iemand iets vreemds zien aan het bijgevoegde plaatje.
 

Bijlagen

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    33,5 KB · Weergaven: 62
Ik heb een beetje last van een Déjà vu, dit verhaal klinkt exact hetzelfde als dat van mij ongeveer een 8 á 9 maanden en drie garage bezoeken geleden. Die van mij is echter al in het stadium dat hij doorloopt naar de 110 graden en pas weer gaat dalen als ik de koppeling een seconde of 20 ingetrapt hou.

Helaas hebben ze bij de garages (twee dealers en een universele) niets kunnen vinden, de eerste keer is de thermostaat (inclusief huis) volledig vervangen en de tweede kaar de radiateur. Deze was verstopt zo werd mij verteld.

Nu viel mij van de week tijdens een wat koudere dag op dat de verwarming geen warme lucht meer geeft. Ik zit dus nu zelf aan de kachelradiateur te denken.
Kan iemand me vertellen of dit voor een handige doe het zelver (een jaar of 18 geleden 3 jaar als (leerling) monteur bij Skoda gewerkt) een klus is die een beetje te doen is?

Ga overigens ook nog eens de tips proberen die hier al gegeven zijn. Zijn er nog meer mensen die een tip hebben?

@Henkus, heb jij al een oplossing gevonden. Viel me op dat de aankoop datum van de auto slechts één dag verschil is, zou het daar aan liggen :-)
 
Nee,rijd er nog steeds mee rond. Heb eigenlijk het idee dat de thermostaat te laat open gaat. Hij was helemaal nieuw,maar misschien toch niet helemaal goed. Om die er nu weer af te halen en er een andere op te zetten om te proberen vind ik ook weer een heel gedoe. Volgens mij is het mogelijk om te zien in Vag-com bij wat voor een temperatuur de thermostaat open gaat en misschien is dit nog wel in te stellen ook. Daar moet ik nu even achteraan. Dus weet hier iemand of dat te controleren of in te stellen is,graag een reactie. (Snowflake,is jou Octavia ook een leaseauto geweest) :-)
 
(Snowflake,is jou Octavia ook een leaseauto geweest) :-)

Yepp, is er ook één geweest. Ik denk niet dat het een thermostaat is die te laat open gaat, die van mij heeft een tijdje zonder gereden en toen deed het probleem zich ook voor. Het gaat van kwaad tot erger in de loop van de tijd.
 
Ik heb van de week de tip met het slangetje bij het reservoir uitgeprobeerd.
Een paar dingen vielen me daar bij op:

Als ik de druk van het systeem haal dan klinkt het alsof er van alles en nog wat aan het kraken is en alsof er heel veel lucht door het systeem gaat. (Ik las dat iemand zei dat de ontluchting verstopt kan zitten, kan iemand me vertellen waar ik dat kan vinden?)
@Purk: je zegt dat als er vloeistof door dat slangetje komt de waterpomp niet kapot is, moet er een constante stroom doorheen komen of is zoals ik dat zag normaal. Er komt af en toe wat vloeistof door het slangetje. Zie ook volgende punt, als het niveau op zijn laagst is dan komt er vloeistof door het slangetje.

Het koelvloeistof niveau in het reservoir blijft maar op en neer gaan, als de druk er net af is dan staat het niveau bijna bovenin. Na een tijdje zakt het totdat je het gevoel hebt dat het reservoir leeg is. Dit herhaalt zich steeds weer.

De onderste radiatorslang zit een bijna haakse bocht in, bove die bocht is de slang kokend heet en onder die bocht is de slang koud. Ook de radiator zelf is koud. (tijdje geleden is er een neiuwe radiator in gezet, deze was verstopt werd verteld)

Als iemand nog een idee heeft dan hou ik me aanbevolen
 

purk

Senior Member
i8k denk dat jou themostaat defect is of je waterpomp, wordt jou kachel wel heet ?
 
Ik heb zoals Snowflake al eerder zei,ongeveer hetzelfde probleem. Dat kraken waar Snowflake het over hebt is misschien het borrelen van de koelvloeistof,denk ik. Ik hoor het ook ergens in de buurt van het inlaatspruitstuk als ik de dop van het koelvloeistofsysteem er af draai als de motor warm is. Zou kunnen dat ergens de koppakking stuk is en daardoor lucht in het koelsysteem gepompt word, waardoor de doorstroming niet meer optimaal is. Alhoewel ik geen koelvloeistof verbruik heb. Trouwens bij mij word de kachel wel gewoon warm. Ik weet het anders ook niet meer. Ik rijd er gewoon mee rond en zie de temperatuur wel iets oplopen als ik weg rijd als ik lang stil gestaan heb. Maar nooit meer dan 100 graden op de meter.
 
Vorige week werd mijn kachel niet heet, afgelopen weekend weer wel. Is wel vaker gebeurt dat hij niet warm wordt als ik hem een paar weken niet gebruik.

Ik ben van het weekend even naar de gararge geweest waar hij het laatst is geweest en daar wisten ze me te vertellen dat ze de thermostaat er maar uit hebben gehaald omdat ze niet wisten waar het probleem vandaan kwam. Ga komend weekend er maar eens mee bezig, ik denk dat ik maar de thermostaat en de waterpomp tegelijkertijd ga vervangen. Dan hoef ik maar 1 keer het systeem leeg te laten lopen.

Na het weekend dus weer meer………….
 

van_der_P

Senior Member
Als ik dit zo lees lijkt het op een verstopping, die als de temperatuur stijgt, wellicht door de uitzetting van de verschillende matrialen minder wordt. Er zou toch een manier moeten zijn om het koelsysteem schoon te maken. Misschien zou dat het probleem oplossen. Spullen vervangen kan dan nog atijd.

Ik weet het niet maar probeer mee te denken

Succes
 
Valt ook nog te proberen, ik ga er vanuit dat je met sodawater bedoelt water met huishoud soda? en geen frisdrank.......... :tongue:
 
Hoe doe je dat dan eigelijk? Systeem leeg laten lopen en vullen met vijf liter soda water of moet je het mengen? Indien je de koelvloeistif vervangt door sodawater, is het dan niet schadelijk voor de motor (aluminium)? Hoe lang moet je het erin laten?
Jullie zullen wel merken dat ik nog nooit iets met sodawater heb gedaan, heb wel ergens gelezen dat je absoluut geen soda mag gebruiken bij aluminium i.v.m. het aantasten van aluminium.
 
Ik ook niet. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er ineens een verstopping zit in het systeem. Ik heb er nooit last van gehad totdat ik het thermostaathuis heb vervangen. Maar ik kan eens kijken nadat ik het systeem heb doorgespoelt of het probleem zich nog voordoet. Ook las ik ergens in het instructieboekje dat je het koelvloeistofexpansievat nooit mag bij vullen met water. Dat heb ik dus wel een tijdje gedaan omdat hij op het laatst veel koelvloeistof lekte. Na het vervangen van het thermostaathuis heb ik het systeem weer afgevult met koelvloeistof,maar het is mogelijk dat er nog een gedeelte inzat met vermengd koelvloeistof en water. Heeft dit enige nadelige gevolgen voor de auto ?
 

Desperado

Forumguru
In water zit kalk en dat gaat zich afzetten op de slangen enz.
Daardoor kan heel simpel een verstopping ontstaan.
 
Bovenaan Onderaan