Temperatuur

Winger

Lid
Ik heb een Octavia 1.6 bj. 2001 75Kw.
Sinds kort heb ik een probleem met de temperatuur.
Normaal staat de temperatuur op 90°. Sinds kort loopt deze op naar 110 / 120° en loopt dan in nog geen 2 sec terug naar 90°.
Dit gebeurt op het moment als ik rij. De snelheid varieert dan tussen de 100 en 120. Bij 90° slaat de ventilator niet aan, maar als de temperatuur oploopt, slaat deze wel aan.
Afgelopen week reed mijn vrouw in de auto 140km en begon plots het temperatuur lampje te branden en ook was er een piep signaal te horen.
De temperatuur was duidelijk te hoog
Zij heeft hierop de kachel maximaal en de aanjager open gezet. De temp. liep toe langzaam terug.
Vanavond heb ik geconstateerd, dat de onderste radiatorslang niet erg warm wordt.
Koelvloeistof niveau is goed.
Het vreemde is, dat als ik een scherpe bocht naar rechts vlug neem, de temperatuur meter daarop reageert, door op te lopen?
Kortom, wat kan dit betekenen. :ahum:
 

Ronnie

Forumguru
Defecte thermostaat, (blijft dicht) bijna geen twijfel mogelijk.
Kun je even de motorcode geven (staat in 't instructieboekje of op de sticker links in de kofferbak)?
 

Winger

Lid
Zou kunnen, maar deze heb ik kompleet met het huis en temperatuur sensor 1,5 jaar geleden vernieuwd, omdat de temperatuur te laag bleef.
 

Ronnie

Forumguru
Sorry voor 't wachten, ik had even een brandweeruitruk.....

Thermostaathuis: O6A 121 111 € 82,72 incl.
Thermostaat: O32 121 110B € 19,18 incl.
 

Winger

Lid
Sorry voor 't wachten, ik had even een brandweeruitruk.....

Thermostaathuis: O6A 121 111 € 82,72 incl.
Thermostaat: O32 121 110B € 19,18 incl.

Dag Ronnie,
Een uitruk is ff iets belangrijker dan dit forum.
Ik weet het, want mijn buurman is ook brandweerman
Ik heb ook ff op mij laten wachten, maar ja, het werk gaat ook voor!!

Is het dan zo, dat je de thermostaat los kunt verwisselen, ik dacht dat deze elektronisch gestuurd was.
De vorige keer heb ik het komplete huis incl. thermostaat vervangen.
Ik heb inmiddels ook eens rondgebeld, en sommige bedrijven twijfelen ook aan de waterpomp.
Stel dat de waaier van de pomp los zit, dan moet je toch een soort van rammelend geluid horen?
Als ik het forum zo eens doorloop, komt jou naam erg veel voor, dus jij hebt er wel erg veel weet van!!!
Maar zo eigenwijs als ik ben... vraag ik mij toch af, of het niet de temperatuur sensor is, omdat de meter op het dashboard eigenlijk veel te snel reageert op het stijgen en dalen van de temperatuur.:koffie:
 

Ronnie

Forumguru
Je hebt gelijk, er zit een kenfeldgestuurde(electronische) thermostaat op.
De andere uitvoeringen hebben een mechanische thermostaat met een stift welke de therm. openstuurt. Deze stift breekt vaak door de kunstof plaat waar hij zich tegen afzet. Ik heb even het electr. huis erbij gezet met enkele meetwaarden en openingen, dan kun je een en ander even nameten. Waterpomp met een los schoepenwiel komt ook vaker voor, maar dit is niet hoorbaar. Als je in het reservoir water ziet circuleren is hij waarschijnlijk niet stuk.... Veel werk is het wel, hij zit aan de achterkant van de motor en wordt aangedreven door de distributieriem.
Stuur maar even een PM met je mailadres, kan ik een kopie sturen.
Ik kan hem hier niet plaatsen, want het is 90 KB, te groot dus.....
Of iemand moet een manier weten hoe ik een pagina A4 kan plaatsen....
 

Ronnie

Forumguru
@Winger:
Op het koelsysteem staat ca 1-1,5 bar overdruk bij bedrijfstemperatuur, dit om het kookpunt te verhogen.(110-115 graden). Dus niet de dop bij hete motor erafdraaien, de motor zal op slag gaan koken! Circulatie van het koelwater is zo zichtbaar in het expansievat.
 

Winger

Lid
@Winger:
Op het koelsysteem staat ca 1-1,5 bar overdruk bij bedrijfstemperatuur, dit om het kookpunt te verhogen.(110-115 graden). Dus niet de dop bij hete motor erafdraaien, de motor zal op slag gaan koken! Circulatie van het koelwater is zo zichtbaar in het expansievat.

Bedankt Ronnie,
Zaterdag hoop ik meer te weten.
 

Winger

Lid
Bedankt Ronnie,
Zaterdag hoop ik meer te weten.

Ik heb vanmorgen de circulatie gecontroleerd, en die was aanwezig.
Maar toen de motor op temperatuur was twijfelde ik.
De motor afgezet, slangetje losgemaakt, motor gestart, en geen circulatie meer.
Dit kan dus duiden, dat als de motor op temperatuur is, het kunstof schoepje door de hoge temperatuur uitzet, en los op het asje komt te zitten.
Ik vrees dus, dat de pomp etc. vervangen moet worden.
De kachel werd deze keer wel warm, maar de onderste radiator slang werd niet heet.
Dit kan te maken hebben, dat ik de motor niet lang genoeg heb laten draaien, waardoor de thermostaat dus nog niet open was.
 

Winger

Lid
Ronnie, ik heb wel erg veel vragen, maar heb jij voor alle zekerheid ook de bestelnummers/prijzen van de pomp en distributieriem en spanrollen?
 

Winger

Lid
Ronnie, heb jij misschien ook tekeningen van de waterpomp, voor het uitbouwen etc.

Ik ben op internet aan het snuffelen geweest, en bij een bedrijf in Groningen de onderdelen gevonden.
Dit scheelde toch al vlug € 65,-
Nu nog een afspraak maken bij de garage, om samen met de monteur de onderdelen te vervangen, ( dan leer je zelf ook nog iets )
Ik hou jullie op de hoogte.
Allemaal, en vooral Ronnie, erg bedankt voor de informatie :super:
Door dit forum wordt je veel wijzer.:)
 

Winger

Lid
Daar ben ik weer mensen.
Helaas kon het bedrijf in Groningen niet alle onderdelen leveren, dus ben ik bij de dichtbijzijnde Skoda dealer geweest, en daar gisteren alle onderdelen opgehaald. Jammer, want dat scheelde mij toch € 100,- dat ik nu meer moest betalen.
Ik had voor alle zekerheid ook maar een multi riem besteld.
Zaterdagmorgen heeft de montuer van een plaatselijke garage de onderdelen gemonteerd, en na 3,5 uur liep de Octavia weer.
Oorzaak dus inderdaad de waterpomp, het waaiertje op de as zat los, deze was gescheurd.
Kosten incl. nieuwe koelvloeistof € 100,- + € 250,- aan onderdelen.
Ik ben door de garage dus dik " gematst "!!
Nogmaals alle personen die mij van tips hebben voorzien, hartelijk dank.
Ben blij, dat dit forum bestaat!!!
 
Bovenaan Onderaan