Temperatuurmeter komt niet omhoog.

Hoy ,

Ik heb me nog maar net een Skoda fabia 2003 1.9SDI gekocht om naar het werk te rijden.
Nu komt sinds een week de temperatuurmeter niet meer omhoog. Ook merk ik dat het water door de radiator stroomt want zowel boven als onder wordt de waterdarm warm. echter wil de radiator ook niet aanslaan. ben een tijdje stevig gaan doorrijden en de meter blijft helemaal onderaan, en de waterleidingen worden overal warm. Maar toch gaat de meter niet omhoog en wil de radiator niet aanslaan.

Weet iemand waarmee ik best begin om te vervangen?

Thanks guys!
 

turboturbo

Forumguru
Dat de darmen toch warm zijn, is juist heel logisch: het lijkt erop dat de thermostaat stuk is en volop open blijft staan. Gevolg; koelwatervloeistof komt niet op temperatuur maar blijft bijv hooguit 50°C (ik zeg maar wat he) terwijl die netjes 85 ~ 90 °C moet zijn, omdat het teveel gekoeld wordt.

En een diesel wordt in de winter niet snel te warm, dus per saldo wordt de motor teveel gekoeld en te koud gehouden. Dit is slecht voor de motor, het milieu (uitstoot + verbruik) want de ecu zal tevergeefs proberen de motor op temperatuur te krijgen door een rijker mengel brandstof in te spuiten.

Een goed werkende thermostaat zorgt er juist voor dat het koelwater pas bij het bereiken van een temperatuur op of boven de 87°C richting de radiateur wordt gestuurd om daar af te koelen.

Snel laten repareren dus!
 
Dat de darmen toch warm zijn, is juist heel logisch: het lijkt erop dat de thermostaat stuk is en volop open blijft staan. Gevolg; koelwatervloeistof komt niet op temperatuur maar blijft bijv hooguit 50°C (ik zeg maar wat he) terwijl die netjes 85 ~ 90 °C moet zijn, omdat het teveel gekoeld wordt.

En een diesel wordt in de winter niet snel te warm, dus per saldo wordt de motor teveel gekoeld en te koud gehouden. Dit is slecht voor de motor, het milieu (uitstoot + verbruik) want de ecu zal tevergeefs proberen de motor op temperatuur te krijgen door een rijker mengel brandstof in te spuiten.

Een goed werkende thermostaat zorgt er juist voor dat het koelwater pas bij het bereiken van een temperatuur op of boven de 87°C richting de radiateur wordt gestuurd om daar af te koelen.

Snel laten repareren dus!
Top ik heb net een thermostaat en voor de zekerheid een temperatuursensor besteld. Dus ik zal hopelijk dinsdag aan de slag kunnen. Nu moet je achteraf het verloren water gewoon terug bijvullen en ontlucht deze zichzelf? Of zijn er ergens ontluchtingsnippels?
 

Stinger

Actief lid
Voor het ontluchten gewoon de draai dop van koelreservoir verwijderen en de motor stationair laten draaien tot deze op bedrijfstemperatuur is. Zo ontsnapt de meeste lucht uit het koel systeem. Zorg er voor dat de wel juiste type koelstof wordt bij gevuld. Succes.
 

turboturbo

Forumguru
Onderdaan de radiateur zit een kraantje (best zijde) daar kun je de koelvloeistof aftappen.

Denk eraan dat je minimaal G12+ terug gooit (de roze variant, er is dacht ik van de roz kleur de volgende types: G11, G12, G12+, G12++ en G13)

Of nog beter vervang de koelvloeistof als je de kwaliteit / leeftijd / historie twijfelachtig is. Gaat typisch ong 5 liter in, hoeveel precies staat in je boekje.

Ontluchten doet de auto sowieso, dus als je na een week rijden de dop nog eens los draait ontsnapt het laatste lucht wel en kun je evt nog een keer bijvullen tot 'max' als het niveau nog wat is gezakt.

Succes! En breng ons verslag uit van hoe de klus verlopen is plus het resultaat. Vinden we leuk om terug te horen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
De koelvloeistof is trouwens tegenwoordig ook goedkoop bij de Action te vinden, let er wel op dat je de juiste koelvloeistof kiest: G12, G12+, G12++ of G13 zijn allemaal goed. (ik neem tenminste aan dat jouw SDI-blok gewoon de roze VAG-koelvloeistof nodig heeft, en niet de blauwe of groene versie die je bij sommige andere merken ziet)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
G11 is groen, @Cordoba dus idd uitsluitend de roze kleur is toegestaan. En de diesel blokken zijn geen Skoda blokken toch? :koffie:

De roze koelvloeistoffen zijn zeker ook goedkoop te vinden bij bouwmarkt, Action of automaterialenzaak.

Overigens stond op het expansievaatje van mijn Fabia I G12+, waaruit ik de conclusie trok dat er zelfs geen G12 in mocht.

Het prijsverschil is telkens enkele dubbeltjes tot een paar euro, dus ik zou er niet te moeilijk over doen en zorgen dat je minimaal een plusje te pakken hebt :) Ik heb destijds G12++ erin gekiept ;)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik had alleen naar het vermogen gekeken, en even over 'SDI' heen gelezen, de diesels is natuurlijk iets anders dan de benzine uitvoeringen.:bloos: Dus terecht commentaar op mijn post.:thumbsup: Mijn eerdere post aangepast, om verwarring in de toekomst te voorkomen.
 
Hoy Jongens, ik heb vandaag de thermostaat en koelvloeistoftemperatuurssensor binnen gekregen.
Ik wil er straks aan beginnen. Maar waar zit begot die thermostaat bij zo een motor? De koelvloeistoftemperatuurssensor heb ik al gevonden, maar de thermostaat zie ik niet meteen zitten :-s
 

Joske

Forumguru
voor de gemakkelijkheid een ASZ-motorblok genomen (1.9tDI)

Thermostaat in en uitbouwen, zie handleiding in bijlage (pdf)
 

Bijlagen

  • thermostaat in en uitbouwen ASZ fabia I.pdf
    63,7 KB · Weergaven: 30
Bovenaan Onderaan