Temperatuurmeter

cometoluc

Nieuw lid
Hallo, nog even een vraagje. Normaal staat mijn temperatuurmeter altijd maximum in het midden, heb die nog nooit vroeger voorbij het midden zien gaan. Verleden week heb ik echter in een grote stapvoetse file gestaan voor meer dan een uur en ineens viel me op dat de meter op Drie kwart stond. Ik heb dan direkt mijn verwarming en blazer opgezet en toen is de meter terug naar het midden gegaan. Wat ik me nu afvraag is of driekwart van de meter nog een veilige temperatuur is en of mijn ventilators nog wel werken. Hoe kan ik te weten komen of mijn ventilatoren werken en wanneer zouden die ongeveer moeten aanslaan? Ik weet ook niet welke temperatuur driekwart van mijn meter is en of de temperatuur toen naar beneden gegaan is omdat de ventilatoren aansloegen of omdat ik de verwarming en blazer heb opgezet.

ik heb een octavia I SLX van 1998
 

Ronnie

Forumguru
Ik ga er van uit dat je een 1.6 hebt? Een klein beetje verhoging is geen ramp hoor, wanneer de temperatuur boven de 110 gr. komt, (het koelwater kookt dan nog net niet omdat er 1 bar druk op het systeem staat) wordt het link.
Wanneer je na een rit de zaak stationair laat draaien zal de fan vanzelf aanslaan na een paar minuten. Doet deze dat niet bij 100 gr dan is waarschijnlijk de temp. sensor stuk.
Gewoon een kwestie van proberen dus......
 

The bone collector

Senior Member
Bij mij (wel een Felicia) is de stekker ooit uit de fan losgekomen door de trillingen. Deze sloeg daardoor niet meer aan waardoor de temperatuur ook heel snel opliep bij stationair draaien en filerijden. Ik weet niet of de stekker ook bij een Octavia los kan komen, maar ik veronderstel van wel.
 

cometoluc

Nieuw lid
Hallo, al bedankt voor de antwoorden. Het is een 1.9 TDI en op de temperatuurmeter staan geen graden op, driekwart van de volledige meter leek me al geweldig veel.
 

turboturbo

Forumguru
In 1998 nog niet......
Bij Skoda's niet, dus... Ik reed een paar jaar geleden een oud en volgeladen DAF400 busje naar Albanië, daarvan steeg de temperatuurmeter (van het koelwater) telkens langzaam bij het beklimmen van een berg. Totdat er een rood lampje ging branden (dat had die ouwe DAF wel :) ), dan moest je echt stoppen om de motor af te laten koelen: zakte de naald weer naar het midden, en klimmen maar weer, steeds totdat het rode lampje ging branden. Wat ik maar wil zeggen: ik denk dat er wel een marge is dat de motor wel iets heter mag worden; er zit niet voor niks een bereik op zo'n metertje, toch? Denk niet dat het verstandig door te gaan met belasten, als de naald uiterst rechts gaat staan, maar soms is het onvermijdelijk dat de naald naar rechts beweegt.

Vorige jaar zomer met 4 volwassen en bagage in een kleine 206 deed de temperatuur meter ook bewegen naar rechts als we de berg op reden; dat was onvermijdelijk. Maar in de gaten houden moet je het zeker. Wij deden steeds de airco uit als we omhoog gingen, dat leek al flink te schelen.
 

Rick Blaine

Actief lid
Vorige jaar zomer met 4 volwassen en bagage in een kleine 206 deed de temperatuur meter ook bewegen naar rechts als we de berg op reden; dat was onvermijdelijk.

Dit heb ik ook een tijdje gehad met een vorige auto. Normaal deed hij dit niet, maar wel onder hoge temperaturen en zware belasting, met de airco aan. Uiteindelijk is de thermostaat eens vervangen, evenals het relais dat de fan aanstuurde. Daarna is het nooit meer voorgekomen. Bij een goed functionerend koelsysteem zal de meter nooit boven het midden uitkomen is mijn idee. Als dat wel zo is, dan is er altijd iets aan de hand (kan ook een slechte radiator zijn, of thermostaat, temperatuurmeter, etc).
 
Bovenaan Onderaan