Temperatuursensor defect

Vlaar032

Senior Member
Ik heb laatst mijn temperatuursensor van mijn Octi 2.o uit maart 2000 laten vervangen in de garage. Na uitlezen van het gele motorlampje op een computertje bleek die niet meer goed te zijn. Nu blijft het lampje uit. De temperatuur meter stond ook eeuwig en altijd op "de helft". Met die nieuwe sensor geeft hij vaak een te lage temperatuur aan op het dashboard en ook zie ik sludge op de binnenkant van de olievuldop (gèèn koppakking) als we niet wekelijks van Utrecht naar Heerlen rijden. Alleen bij heel lange autoritten staat het metertje dus nog "netjes op de helft". Heeft dit blok misschien nog een mechanische thermostaat die kapot zou kunnen zijn of is dit al zo een elektronisch kenveld thermostaat en kan ik beter ff aan de stekker rammelen? Of misschien de verkeerde sensor gemonteerd?
Weet iemand raad? OF hoort het misschien gewoon zo?
 

martijn v o

Forumguru
Ik heb laatst mijn temperatuursensor van mijn Octi 2.o uit maart 2000 laten vervangen in de garage. Na uitlezen van het gele motorlampje op een computertje bleek die niet meer goed te zijn. Nu blijft het lampje uit. De temperatuur meter stond ook eeuwig en altijd op "de helft". Met die nieuwe sensor geeft hij vaak een te lage temperatuur aan op het dashboard en ook zie ik sludge op de binnenkant van de olievuldop (gèèn koppakking) als we niet wekelijks van Utrecht naar Heerlen rijden. Alleen bij heel lange autoritten staat het metertje dus nog "netjes op de helft". Heeft dit blok misschien nog een mechanische thermostaat die kapot zou kunnen zijn of is dit al zo een elektronisch kenveld thermostaat en kan ik beter ff aan de stekker rammelen? Of misschien de verkeerde sensor gemonteerd?
Weet iemand raad? OF hoort het misschien gewoon zo?

Waarschijnlijk door de slugde. Ik begrijp dat er slugde is gevonden in je olie? Volgens mij moet je dan de handel goed spoelen, olie vervangen en oliefilter vervangen.

Waarschijnlijk staat de auto dan op longlife? Misschien is het dan beter om reguliere onderhoudsintervallen aan te houden.

spoelen dient zoiezo te gebeuren bij het wijzigen van long-life naar regulier want deze twee oliesoorten verdragen elkaar niet.
 
Bovenaan Onderaan