Temperatuursensor ea888.3

Timmer

Forumguru
Dus,

Het gaat hier over de 2.0TSI EA888 3e generatie.

ik ben op zoek naar een plaats waar ik een temperatuursensor kan plaatsen in mijn oliecircuit.
in voorgaande generaties was dit op te lossen door een sandwichplate te plaatsen tussen de oliefilter en het blok, en kon je daar aftakken. Echter, in de huidige generatie (golf mk7, octavia 3, ...) is dit niet mogelijk, want VW heeft er een (irritante) oliefilter in geplaatst die dit onmogelijk maakt.

Ja, je kan de VWRacingline oliekoeler kopen (aan €600+) en deze heeft wél een adapter, maar dan moet je ook hun filters gebruiken, en ik heb totaal geen nood aan een externe oliekoeler... (en ik ga geen 600+ betalen voor aan adapter).

Nog een optie, is de carterpan eraf halen en hier een sonde door plaatsen, maar dit lijkt me ook weer zo een ingrijpende actie, en dan heb ik gezien dat die carterpan ook nog van plastiek is :thinking:

Dus, zit er op dit motorblok ergens een testpoort die je kan benutten? Of is er een mogelijkheid om ergens anders de sonde te plaatsen?

Ohja, 'waarom??' hoor ik jullie al denken, dit zit toch in je dashboard of multimedia? Ja, dat klopt. Maar ik ben nu eenmaal een curieuzeneus :pardon:
 

hemi24

Forumguru
Misschien staat er meer bruikbare info in een SSP (self study programm) over deze motor.
Even zoeken op het internet…
 

Timmer

Forumguru
Misschien bij de oliedruk sensor?
Heb ik ook aan gedacht, maar als je hier wilt gaan meten krijg je de sonde niet in de stromende olie maar op een doodlopend stukje van het circuit. Voor drukmeting is dit geen ramp, maar ik betwijfel of ik hier een accurate meting van temperatuur kan verrichten.

Misschien staat er meer bruikbare info in een SSP (self study programm) over deze motor.
Even zoeken op het internet…
Dit heb ik nog niet gevonden, maar ik zal vanavond nog eens een kijkje nemen
 

Ronnie

Forumguru
Ik had vroeger bij mijn Alfa GT Junior 1750 ook een temperatuursensor voor de motorolie, destijds (70er jaren) gekocht bij Ripspeed in Enschede.
Dit was een tuningzaakje. De sensor was van Engelse makelij en werd onder aan de oliepeilstok bevestigd dmv. 2 schroefjes.
Ik had er aanvankelijk niet heel veel vertrouwen in maar in de 3 jaar dat ik de auto had nooit problemen gehad, en de sensor en (analoge) meter(VDO) werkten perfect. Misschien is zoiets nog te koop?
 
Bovenaan Onderaan