Terug naar Skoda. 1.2 TSI??

Beste Skoda mensen,

2 jaar geleden mijn 2010 Octavia wagon TDI ambition ingeruild voor een 2011 Focus wagon tdci titanium. Inmiddels ben ik weer toe aan wat anders, en overweeg ik om over te stappen op benzine.

Moet ruim zijn, jaar of 5, voor ongeveer 12k. Als snel kom ik uit op de Octavia 3 1.2 of 1.4. Veel gelezen, het komt erop neer dat de 1.2 toereikend is, en de 1.4 alleen nodig zou zijn voor caravans e.d. Voor mij zou de 1.2 goed genoeg moeten zijn, op papier is hij sneller dan de Focus (die ondanks zijn blauwe kleur als de brandweer gaat).

Gezien de prijs kom ik uit op een auto met 150k op de teller. Is een benzine met anderhalve ton wel aan te raden? Zeker zo'n kleine motor baart me zorgen. Het lijkt me dat zo'n motor toch wel een hele leven wordt mishandeld om een beetje mee te kunnen.

Ik heb geen topic hierover kunnen vinden, maar misschien ligt het aan de zoekfunctie...

Oh, bonusvraag :)
Wanneer moet de distdistributie bij beide motoren worden vervangen?

Alvast bedankt!
Arthur
 
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 24009

Ik ben geen techneut, maar benzine met 150k op de teller zou ik niet meteen bang van worden. Ik heb een 1.0 motor en die hoef je echt niet te mishandelen om vlot te rijden. Hoe goed de motor nog is valt of staat m.i. met de onderhoudshistorie en het gebruik/misbruik. Je weet natuurlijk niet of de vorige eigenaar/eigenaren met koude motor al lekker de toeren hebben opgezocht. Koude motor en flink de sporen geven vindt geen enkele motor leuk lijkt mij.
En....hoeveel km denk je zelf per jaar te gaan rijden? Dat zou ik ook zeker meenemen in de overweging of een auto met 150k interessant is.
Distributie heb ik geen idee van, maar anderen hier op het forum vast wel!
 

newwolf84

Forumguru
He hoi ! Ben zelf in het bezit van een octaaf combi uit 2011 een EBL met 1.2 TSI motor.
Mijn klokje tikt over 800 km de 2 ton aan. Heb heb zelf gekocht toen hij inmiddels ook al 150 k erop had zitten. Tis een ex lease en alle papieren zaten erbij. Heb heb gekocht in 2015, was toen 4 jaar oud. Toen nu toe weinig tot geen problemen met gehad behalve dan nu wat accu troubles. Ben nog aan het uitzoeken wat. We zijn er al verschillende keren mee in Tsjechie geweest, volle bak met bovenop nog een grote Thule dakkoffer. Auto rijdt prima, heel goed zelfs. Ook in Tsjechie prima te doen. Wel is het zo vanwege de 1.2 motor dat ik wat meer moest schakelen om hem op toeren te houden. Maar al met al een hele fijne motor. In die van mij zit de beruchte ketting in. Wel is deze rond de 80k preventief vervangen door de garage.

Voor mij tot nu toe een probleemloze, heerlijke, fijne reiswagen.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel !
 
Beiden bedankt voor de reacties!
Ik heb inmiddels met twee auto's gereden, een ambition business en elegance business, beiden met 1.2. Is prima te doen, in de stad merk je er echt helemech niks van, op de snelweg wat meer, zoals even van 100 naar 120 zit er niet in. Maar genoeg om redelijk vlot met het verkeer mee te gaan. Het verbruik, lagere wegenbelasting en groter aanbod is voldoende om voor de 1.2 te gaan. Begin deze week neem ik een beslissing.
Ik heb 2 kilometrages gehoord mbt de distributie; 210 en 240. On beide gevallen is dit voor mij laat genoeg.
Ik laat het nog weten!
Groeten,
Arthur
 

newwolf84

Forumguru
Klopt de 1.2 TSI is geen pk beest, alhoewel hij alwel 105 pk uit dat blok haalt. Dat bedoelde ik ook een beetje met terugschakelen, als je wat wil moet je hem wel in de toeren jagen.
Maar goed in 1e instantie is het ( voor mij dan ) ook geen noodzaak. Beetje meer pk had gemogen, maar ach... erzijn ergere dingen.

Succes met je zoektocht. Ik ben benieuwd welke het gaat worden !
 

Cordoba

Forumguru
Voor een idee over km-standen kun je ook in het topic met de hoogste km-standen kijken (in dit geval dus het Octavia-topic). Wat de distributiewissel betreft: dat moet je heel goed checken, omdat er ook 1.2 TSI's zijn (o.a. in de Fabia III) met een distributieriem. Ik vermoed dat het afhankelijk van het bouwjaar is (en als het goed is heb je bij riem i.p.v. ketting ook een andere motorcode). In elk geval niet de verkoper op zijn blauwe ogen geloven, want mogelijk dat ie het niet eens weet.
 

Sk_Hans

Forumguru
Vorige week mijn Octavia Combi van 2013 (laatste versie van type II) ingeruild. Dat is een 1.4Tsi met JD tuning (155pk/270Nm). In totaal zo'n 115.000km probleemloos mee gereden. Het was een Arctic uitvoering met veel extra's (navigatie, sportstoelen, stoelverwarming etc). Ik zie hem nog nergens terug in de occasion advertenties, maar daar zal hij binnenkort wel staan vermoed ik.
 
Bovenaan Onderaan