ILLBEBACK
Lid
Hallo forumleden,
ILLBEBACK - uiteraard geïnspireerd op de perfecte onliner van the terminator, maar ik zal de keuze toelichten:
in 2007 kocht ik een oude afgetrapte Fabia Combi SDI, die ik binnen 8 maanden weer verkocht... ik was een beetje geschrokken van hoe slecht mijn Fabia was, ik had 'm bij een Skoda-dealer gekocht (die dealer bestaat al jaren niet meer) en voelde me zwaar bekocht. Het blok was fijn, alles er omheen ging kapot. Zoals gezegd, vlot weer verkocht met 50% afschrijving in 8 maanden . Nadien jarenlang Honda's en Toyota's gereden (uiteraard) probleemloos.
In 2017 kocht ik mijn eerste gloednieuwe auto, een Fabia Combi 1.2 TSI 90PK Joy. Superfijne auto waar ik 2,5 jaar met veel plezier in gereden heb. Daarna weer terug naar Japanners, een Corolla TS in de lease. Omdat we weinig kilometers rijden, en zakelijk al helemaal niet, recent de Corolla overgedragen aan een collega. Betaal dus geen bijtelling meer (€300 netto) én ik strijk het maandelijks leasebudget op. Dat biedt ruimte voor een fijne privé-aangeschafte auto.
We rijden nu tijdelijk in een zakjapannertje, maar met 2 jonge sporters én een middelgrote hond is dat vaak wel passen en meten. We gaan ongeveer 6 keer per jaar naar het buitenland voor 1 a 2 weken, en dat is eigenlijk niet te doen met ons huidige autootje.
Ik heb overwogen om privé een Corolla TS te kopen, maar ik miste in de Corolla toch wel wat comfort (geluidsniveau, afrolgeluid) en vermogen. Daarom op die lange buitenlandritten niet altijd de prettigste reisgenoot.
Nu ben ik dus erg gecharmeerd van de nieuwe/ huidige Octavia Combi, ruim, luxe en comfortabel. Een 1.0 TSI of 1.5 TSI, daar ben ik nog niet helemaal over uit al heb ik wel een voorkeur (1.5 TSI Style met handbak, want ik wil zeker in het buitenland in alle gemak een hoog reisgemiddelde kunnen halen. Maar de 1.0 TSI lijkt ook geschikt, met het lage wagengewicht als uitgangspunt).
De 1.5 TSI is complexer neem ik aan, en daardoor misschien op lange termijn reparatiegevoeliger? o.a. ACT, de werking en constructie, met die palletjes die de nokkenas 'bewerken', moet dat 200.000km goed gaan?
Een ander kritiek punt: ik lees (ook hier) nogal veel over softwareproblematiek op gebied van multimedia en veiligheidsassistentie-gimmicks, die heel lang onoplosbaar blijken. Dat zou voor mij een absolute nogo kunnen zijn, dus ook dat moet ik uitzoeken.
Kortom, ik wil heul graag zo'n mooie verse Octavia van een jaartje oude, maar ik ga wel een weloverwogen keuze maken voordat ik mijn bijeengeschraapte spaarcenten bij de dealer op de balie dump.
Dus, ik hoop van al jullie ervaringen en kennis te kunnen profiteren!
ILLBEBACK - uiteraard geïnspireerd op de perfecte onliner van the terminator, maar ik zal de keuze toelichten:
in 2007 kocht ik een oude afgetrapte Fabia Combi SDI, die ik binnen 8 maanden weer verkocht... ik was een beetje geschrokken van hoe slecht mijn Fabia was, ik had 'm bij een Skoda-dealer gekocht (die dealer bestaat al jaren niet meer) en voelde me zwaar bekocht. Het blok was fijn, alles er omheen ging kapot. Zoals gezegd, vlot weer verkocht met 50% afschrijving in 8 maanden . Nadien jarenlang Honda's en Toyota's gereden (uiteraard) probleemloos.
In 2017 kocht ik mijn eerste gloednieuwe auto, een Fabia Combi 1.2 TSI 90PK Joy. Superfijne auto waar ik 2,5 jaar met veel plezier in gereden heb. Daarna weer terug naar Japanners, een Corolla TS in de lease. Omdat we weinig kilometers rijden, en zakelijk al helemaal niet, recent de Corolla overgedragen aan een collega. Betaal dus geen bijtelling meer (€300 netto) én ik strijk het maandelijks leasebudget op. Dat biedt ruimte voor een fijne privé-aangeschafte auto.
We rijden nu tijdelijk in een zakjapannertje, maar met 2 jonge sporters én een middelgrote hond is dat vaak wel passen en meten. We gaan ongeveer 6 keer per jaar naar het buitenland voor 1 a 2 weken, en dat is eigenlijk niet te doen met ons huidige autootje.
Ik heb overwogen om privé een Corolla TS te kopen, maar ik miste in de Corolla toch wel wat comfort (geluidsniveau, afrolgeluid) en vermogen. Daarom op die lange buitenlandritten niet altijd de prettigste reisgenoot.
Nu ben ik dus erg gecharmeerd van de nieuwe/ huidige Octavia Combi, ruim, luxe en comfortabel. Een 1.0 TSI of 1.5 TSI, daar ben ik nog niet helemaal over uit al heb ik wel een voorkeur (1.5 TSI Style met handbak, want ik wil zeker in het buitenland in alle gemak een hoog reisgemiddelde kunnen halen. Maar de 1.0 TSI lijkt ook geschikt, met het lage wagengewicht als uitgangspunt).
De 1.5 TSI is complexer neem ik aan, en daardoor misschien op lange termijn reparatiegevoeliger? o.a. ACT, de werking en constructie, met die palletjes die de nokkenas 'bewerken', moet dat 200.000km goed gaan?
Een ander kritiek punt: ik lees (ook hier) nogal veel over softwareproblematiek op gebied van multimedia en veiligheidsassistentie-gimmicks, die heel lang onoplosbaar blijken. Dat zou voor mij een absolute nogo kunnen zijn, dus ook dat moet ik uitzoeken.
Kortom, ik wil heul graag zo'n mooie verse Octavia van een jaartje oude, maar ik ga wel een weloverwogen keuze maken voordat ik mijn bijeengeschraapte spaarcenten bij de dealer op de balie dump.
Dus, ik hoop van al jullie ervaringen en kennis te kunnen profiteren!