Terugkerende error uitlaatgas-regelsysteem

beste,

Ik ben in het bezit van een Skoda Fabia HTP 1.2 (3 cilinder) uit januari 2006 met ongeveer 37.000 km op de teller.

Ongeveer een jaar geleden hebben tijdens een rit naar Duitsland gehad dat het lampje van het uitlaatgasregelsysteem aansprong en de auto in noodloop schakelde hierbij deed de motor ook duidelijk schudden waardoor de auto trilde. Na de auto een half uurtje te laten rusten was dit probleem terug verdwenen.

Sindsdien hebben wij dit nog 3-4x voorgehad, altijd na lange ritten (>100km op snelweg). wanneer het lampje bleef branden hebben we de auto binnengebracht bij een skoda garage voor verder onderzoek. toen zij met de auto een testrit deden was het probleem weer verdwenen en ook vonden ze niks terug in de geheugen van de auto bij het inlezen. Dus wij hebben de auto toen zonder verandering terug gekregen.

De volgend dag echter sprong de auto terug in noodloop op de snelweg (weer na een rit van ongeveer 100km), hierdoor langs de weg moeten gaan staan om de VAB te laten komen. Wanneer zij aankwamen was de error terug weg, maar bij het uitlezen van de auto gaf hij wel een error aan op de tweede cilinder (mij is niet bekend welke error exact). De monteur vertelde mij toen dat dit waarschijnlijk een probleem met de bobine ging zijn.

hierna kon ik terug probleemloos naar de garage rijden. hier heeft hij een week gestaan. zij konden echter terug niks vinden bij het uitlezen. bij testritten hebben ze 1x een sporadische overslag gehad op de derde cilinder. Maar zij hebben enkel een additief in de benzine gedaan om de motor te reinigen verder niks vervangen of gerepareerd.

Nu wou ik weten of jullie een idee hebben wat het probleem met de auto zou kunnen zijn. Zijn dit de bobines? moet ik deze dan toch nog laten vervangen? of kan het probleem ook ergens anders liggen?

alvast bedankt
 

Joske

Forumguru
Dag Chris, alvast welkom op het forum, voorstellen doen we normaal eerst in de meet- en greet afdeling van het forum ;)

hier heeft hij een week gestaan. zij konden echter terug niks vinden bij het uitlezen. bij testritten hebben ze 1x een sporadische overslag gehad op de derde cilinder. Maar zij hebben enkel een additief in de benzine gedaan om de motor te reinigen verder niks vervangen of gerepareerd.
De monteur vertelde mij toen dat dit waarschijnlijk een probleem met de bobine ging zijn.

Waarom niet eens de bobines vervangen en gezien of het probleem zich dan nog voordeed? :)


altijd na lange ritten (>100km op snelweg)
rij je dan héél hard of gewoon de wettelijke snelheid? ;)

Lijkt mij eerder "iets" dat heel erg warm wordt en bij korte ritje niet zo warm wordt. Er waren geen foutcodes betreffende het brandstofmengsel? (te rijk of te arm) (geen katalysatorproblemen?)
 
Bedankt voor de snelle reactie

Dag Chris, alvast welkom op het forum, voorstellen doen we normaal eerst in de meet- en greet afdeling van het forum ;)

Ik heb mezelf da direct ook maar even kort voorgesteld in de meer- and greet ;)

Waarom niet eens de bobines vervangen en gezien of het probleem zich dan nog voordeed? :)

in de garage gaven ze de voorkeur dit niet doen mits ze niet wisten aan welke cilinder het probleem licht en ze niet alle bobines wouden vervangen, Ze rekende dan ook EUR 160 per bobine aan (wat mij vrij veel lijkt voor een relatief simpele vervanging? ik ben nog niet zo gekend met de kosten ;) )

rij je dan héél hard of gewoon de wettelijke snelheid? ;)

Ik hou mij in mijn ogen goed aan de snelheidslimieten, rij op dan meesten rond de 120-125, maximum 130 als het rustig is op de baan ;)
 

turboturbo

Forumguru
Inderdaad zijn bobine problemen niet onbekend bij deze driecilinder motoren. Dat is tenminste wat ik wel eens lees in oa reviews en fora. Motor loopt dan tijdelijk op 2 cilinders als ik me goed voorheb.

Waar ik echter van sta te kijken is de deskundigheid (?) van je garage. Je bent al 2, 3 keer teruggeweest, waarbij voor het laatste bezoek dankzij de VAB mogelijk bekend is wat het probleem is. En je garagist komt niet verder dan 'we kunnen niets uitlezen'?! Voorts, dat men niet weet welke bobine defect is. Het probleem deed zich toch voor bij de 2e cilinder lees ik dat goed? Dan zou ik denken dat die bobine vervangen moet worden. Kunnen bobines niet los getest worden oid?

Hier volgt een leken idee -> 1 nieuwe bobine laten installeren. Oude bewaren. Komt het probleem terug; oude bewaarde bobine terug op dezelfde plek, nieuwe bobine naar plek 2. Enzovoorts tot het probleem weg blijft.


Welke motorcode heeft jouw 1.2HTP?
 

Cordoba

Forumguru
Ik sluit niet uit dat het probleem in één (of meer) bobines zit, maar dan ook altijd de bijbehorende bougie checken: het gebeurt vaker dat de bobine kuren krijgt, en alleen de bobine vervangen wordt, zonder bougiecheck. Soms heeft de kapotte bobine dan de bougie beschadigd, en vervolgens beschadigd de nieuwe bobine door de kapotte bougie...

Een bobine kost aan materiaal volgens mij typisch iets van 25-45 euro afhankelijk van het exacte type en waar je die koopt. Koop wel een originele, 'algemene bobines' die bijvoorbeeld wegenwacht/pechhulp vaak bij zich heeft, geven vaak na korte tijd(weken/maanden) opnieuw problemen.

@turboturbo Ik denk dat in dit geval testen van de bobine weinig oplevert, omdat het steeds pas na 100 km rijden optreedt: dat kan wijzen op een iets verhoogde weerstand (in de bobine, of in de aansluiting daarvan) die door langere tijd gebruiken uiteindelijk zo warm wordt dat de weerstand zo hoog wordt, dat het niet meer werkt. Ik denk dat 5 minuten wachten, om de boel af te laten koelen, mogelijk al voldoende is om weer een kwartiertje te kunnen rijden zonder problemen.
 
Bovenaan Onderaan