Terugkerende storing na reparatie n.a.v aanrijding

Goedenavond,

Ik rijdt al geruime tijd met een Skoda Fabia combi 1.2 tdi uit 2012, nooit zijn er problemen geweest tot ik laatst bovenop een "verstopte" betonblok ben gereden.

Schade: intercooler, radiator, voorpaneel en cosmetisch. Na vervanging van de genoemde onderdelen rijdt de auto weer maar toch gaat het spiraal icoontje knipperen wanneer je soms 80-90 in z'n 4 pakt om in te voegen op de snelweg of als je in z'n 5 doortrekt naar 110km/pu. Na meerdere onderzoeken komt steeds de zelfde foutmelding terug: foutcode P0299, dat de turbo niet de juiste druk heeft.

Na wat online speurwerk kan het meerdere oorzaken hebben zoals een defecte turbo, defecte sensor of luchtlekkage. Om nu meteen er vanuit te gaan dat het de turbo is lijkt me te hard van stapel lopen, middels uitlezen tijdens het rijden bouwt hij normale turbodruk op en valt die weg op het moment dat het spiraalicoontje gaat knipperen.

is het een defecte sensor in het turbocirquit of moet ik van het ergste uitgaan (defecte turbo)?

Met vriendelijke groet,
Francisco

Lekke slang naar de intercooler?
dank voor uw antwoord, we hebben alle connecties tussen de intercooler-turbo gecontroleerd op scheuren en lekkages, en na testen is gebleken dat het aan die kant luchtdicht is. zijn er mogelijk nog andere manieren om te testen of de intercooler correct werkt of moeten we kijken naar het vacuum gedeelte ?

Bovenaan Onderaan