Toch weer spijtig om te moeten constateren dat er zo'n vrees en onkunde rondwaart over nieuwe technologieën c.q. de toepassing van andere aandrijvingsmiddelen.
Zo is de omzetting van fossiele brandstof in een STEG (Stoom en Gas) centrale zeer efficiënt. Ruim 60% (en geen 16% zoals iemand anders meent). Wordt een STEG centrale gekoppeld aan een warmtekrachtkoppeling, dan loopt het rendement zelfs op tot 80%
Rendement kolencentrale ca. 40% (nadelen zijn de belastende verbrandingsgassen en het winnen/transport van kolen)
Rendement kerncentrale ca. 40% (maar daar spelen de vervaltijden van het nucleaire afval een 'vervelende' rol)
De ultieme hoop is uiteraard kernfusie. Maar dat wordt gezien de huidige stand van de technologie en het feit dat fossiele brandstoffen nog steeds (te) goedkoop zijn, niet voor 2050 verwacht.
Kernsplitsing, of liever nog kernfusie (die kent vooralsnog geen vervelend afvalprobleem), is qua rendement per kilo gebruikt materiaal natuurlijk helemaal top! Slechts een paar kilogram materiaal is nodig om enorme hoeveelheden energie op te wekken.
Want als de droom van praktische toepasbaarheid van kernfusie uitkomt, dan geldt de wereldberoemde formule E=mc²
M.a.w. enorme hoeveelheden energie kunnen worden opgewekt met slechts een paar kg aan 'brandstof'.
Goede PV panelen scoren tegenwoordig tegen de 25% rendement. Maar dan 'vergeten' we ff de productie van het PV paneel zelf.
Hydro elektriciteit is op zich ook heel schoon en heeft als voordeel dat het heel snel aan- en uitschakelbaar is. Daarom wordt het vaak gebruikt voor piekbelastingen.
Landen als Canada, Nieuw-Zeeland, Oostenrijk en Zwitserland produceren meer dan de helft van hun elektriciteit door waterkrachtcentrales. Rendement >75% bij de toepassing van zogenaamde pomp/opslagcentrales.
Het lijstjes is uiteraard niet compleet, want er zijn nog tig variaties op allerlei manieren van energieconversie. Want dat is het immers. Het omzetten van energie, die ooit geleverd is door de zon, opgeslagen in een bepaalde vorm en vervolgens weer gebruikt wordt.
BTW: een dieselmotor is redelijk efficiënt op het gebied van de verbrandingsmotoren, maar haalt toch slechts zo'n 50% rendement bij de omzetting van de brandstof (diesel) naar het aan te drijven voertuig. En daarbij vergeten we voor het gemak even het traject wat er aan de productie van die diesel vooraf gaat. (oliewinning, transport, raffinage, transport, etc.)
Terwijl b.v. elektriciteitsopwekking d.m.v. diesel-elektro installatie een rendement kent van ca. 35%.
Over het algemeen heeft elektro traktie wel bewezen zeer robuust, onderhoudsarm en betrouwbaar te zijn. M.a.w. als het (steeds kleiner wordende) probleem van het transport en opslag van elektrische energie voor bewegende objecten opgelost kan worden, ligt daar nog een grote toekomst in het verschiet!