Tesla Model S P85D

Wijnand850

Forumguru
Wat de ontwikkelingen betreft: vaak wordt gedacht als je er maar voldoende geld en mankracht tegen aan gooit, dat je alles uit kan vinden wat je wil, en dat je het ook binnen de gestelde termijn kan ontwikkelen. Helaas is de werkelijkheid anders, en hoewel ze er niet aan willen: als het over dergelijke zaken gaat kunnen managers hun rekenmodellen bij het grof vuil zetten.

Klopt, de toekomst zal laten zien hoe de ontwikkeling werkelijk gaat. Maar tot op heden gaat de ontwikkeling van het elektrisch rijden volgens dezelfde curve als die van het begin van de ontwikkeling van de computer, de ontwikkeling van mobiele telefonie, etc. Wie had er 15 jaar geleden een mobiele telefoon en had toen verwacht dat we nu vrijwel allemaal een smartphone hebben die aanzienlijk meer kan dan de computer van 15 jaar geleden?
 

Cordoba

Forumguru
Wat de onmogelijkheid betreft om een caravan te trekken met een electromotor: lijkt me eerlijk gezegd onzin. Volgens mij worden er bij diverse containerterminals in de havens, de containers met volautomatisch elektrisch rijdende vehicles verplaatst, dan moet een caravan ook kunnen. Mogelijk dat je gewoon een conventionele versnellingsbak toe moet voegen aan de elektrische aandrijving, zodat ie het extra gewicht beter kan handlen, maar dat is wat anders dan onmogelijk.

@Captain Hook Rendementen van zonnecellen (dus ook van complete panelen) zijn net zoiets als de lage rentetarieven waar hypothekers en kredietverstrekkers mee adverteren: die cijfers kloppen op zich wel, maar er komt nog zoveel bij, dat het uiteindelijke resultaat iets anders is. Rendementen van zonnecellen/panelen worden gegeven voor een standaard belichting van AM1.5 (en ook nog bij standaard temperatuur en nog wat randvoorwaarden). Die AM1.5 is een hele oude standaard die eigenlijk gebaseerd is op oude kristallijne silicium zonnecellen, en dus ene behoorlijk intensieve belichting om leuke rendementen te krijgen. Verder worden veel mensen verblind door het opgegeven piekvermogen, terwijl soms andere cellen met een lager piekvermogen in de praktijk meer stroom opwekken (en soms ook nog goedkoper zijn). In elk geval is dit veel complexer dan veel mensen denken, of dat leveranciers voorspiegelen.
 

Cordoba

Forumguru
@Wijnand850 Dat is ontwikkeling/verbetering van bestaande technologie, en dat is beter te voorspellen dan compleet nieuwe zaken. Daarnaast is het ook sterk afhankelijk op welke tijdschaal je kijkt: men heeft vaak de neiging om te zeggen over x maanden hebben punt y in de ontwikkeling bereikt. Als dat 6 maanden eerder of later is, dan klopt er helemaal niets van de voorspelling. Als je datzelfde gaat bekijken op de schaal van decennia, dan ziet dat er al heel anders uit, bovendien kan het gebeuren dat bijvoorbeeld punt z eerder wordt bereikt dan punt y: wetenschap volgt niet altijd een mooie curve, en bovendien is de praktische (economische) spin-off van een wetenschappelijke ontwikkeling vaak onvoorspelbaar, en sterk afhankelijk van 'toevalligheden'.
 

Wijnand850

Forumguru
Vwb het trekken van een caravan: natuurlijk is het technisch niet onmogelijk. Maar op dit moment is er geen volledig elektrische auto waar een aanhanger achter mag. En dat maakt het voor nu inderdaad onmogelijk. De vergelijking met de containerterminal gaat naar mijn mening niet helemaal op, want ik zie zo'n trekker niet met 100km/h over de Duitse Autobahn gaan met een caravan er achter. Die dingen moeten het juist hebben van veel kracht bij een lage snelheid en hebben dus een gebruiksprofiel dat veel beter bij elekticiteit past. Die trekkers hoeven ook geen enorme actieradius te hebben.
 

Wijnand850

Forumguru
@Cordoba: dat klopt.
Maar 15/20 jaar geleden was bijvoorbeeld mobiele telefonie geen ontwikkeling van bestaande techniek, dat was iets nieuws dat volledig is ontwikkeld en in een razend tempo. Inclusief de publieke acceptatie. Hoeveel mensen riepen 15 jaar geleden niet dat zij echt geen mobiele telefoon nodig hadden? En nu kan niemand meer zonder smartphone of Wifi... Elektrische auto's zijn nu vooral afhankelijk van de ontwikkeling van accu's en die ontwikkeling gaat in datzelfde tempo. Maar, de tijd zal het leren of het de elektrische auto net zo vergaat.
 

Kogamyata

Senior Member
Nee hoor met 'n C. Want ik ben van ver voor 1954. Wij hebben dat nog heel lang en ik nu nog met veel van mijn leeftijdgenoten, gehanteerd. Als ik mij niet vergis is het uit het Frans afkomstig "Vacance". We hadden toen veel leenwoorden uit 't Frans. Ook accoord schrijf ik meestal met C, terwijl dit later ook K is geworden. Maar dit terzijde, ik wil best vakantie schrijven hoor. Maar hij gaat fijn met vakantie.
Houdoe,
Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
@Wijnand850 Bedankt voor de hint. Ik snap het nog niet helemaal, want volgens mij wordt de lucht warm door de arbeid van de compressie en dat zal het dan wel zijn.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba: dat klopt.
Maar 15/20 jaar geleden was bijvoorbeeld mobiele telefonie geen ontwikkeling van bestaande techniek, dat was iets nieuws dat volledig is ontwikkeld en in een razend tempo. Inclusief de publieke acceptatie. Hoeveel mensen riepen 15 jaar geleden niet dat zij echt geen mobiele telefoon nodig hadden? En nu kan niemand meer zonder smartphone of Wifi... Elektrische auto's zijn nu vooral afhankelijk van de ontwikkeling van accu's en die ontwikkeling gaat in datzelfde tempo. Maar, de tijd zal het leren of het de elektrische auto net zo vergaat.


Vergissing: de mobiele telefoon is in NL al zo'n 25 jaar oud. Ik zie nog de yuppen in de shuttlebus naar de autorai (op fleetowner-dag), allemaal met een baksteen met antenne aan het oor. Weinig nieuwe techniek, gewoon ouderwetse radiotechniek, die wat versleuteld is, niet heel anders dan wat er in WO II gebeurde. Het enige verschil was de dekking die gebeurde door steunpunten (zenders) zogenaamde 'greenpoints'. Elektrische auto's zijn nog veel ouder: Spyker ze zo'n 100 jaar terug al.

Wifi: ietwat gechargeerd de 27MC techniek van 35 jaar, maar door software en encryptie gewoon nieuwe toepassingen. Wat echt is veranderd is de afmeting van de techniek, en de software, waardoor mensen denken iets heel nieuws te hebben (en de platte kleurenschermpjes in vergelijking met de oude joekels van TV's maken ook veel verschil). Overigens is de eerste stap daarin al zo'n 50 jaar terug gezet toen Philips de beeldplaat heeft ontwikkeld (de beeldplaat is iets jonger, maar er gaat ook research aan vooraf), die beeldplaat is de CD geworden en de verdere voortschrijding van de techniek kennen de meesten wel.
 

Kogamyata

Senior Member
...Vandaag weer heel wat te weten gekomen en daar ging het mede om... Leuk forum en zeer verstandige mensen. Hulde!

Groeten,
Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
Met een bereik van 500 tot 600 km op één acculading kan ik overal in NL op familiebezoek zonder dat ik bij aankomst eerst moet stekkeren en dan pas kan feliciteren. Dat is voor mij wel een minimum eis. Dan blijven inderdaad de vakanties over.
Nou ja, tegen de tijd dat een echte elektrische auto voor mij betaalbaar is geworden, zullen we de caravan vermoedelijk niet meer gebruiken - het zal dan wel een Zonnebloemcruise worden vrees ik...
 

EdK

Forumguru
het zal dan wel een Zonnebloemcruise worden vrees ik...
Mag je hopen dat dan de Rijn als rivier nog bestaat..... misschien is het dan wel een woestijn cruise !!
Want op dit moment staat de Rijn al zo droog dat de schepen ( beroeps ) half vol geladen kunnen worden is mij woensdag op een haven verteld.
 

Wijnand850

Forumguru
@Cordoba: zo is elke ontwikkeling tot een ontwikkeling van iets ouds/al bestaands terug te brengen. Dan betreft het elektrisch rijden helemaal iets simpels, autootje, elektromotor, accu, stekker en voldoende stopcontacten langs de weg en dan nog iets door ontwikkelen. En klaar is Kees. Deden ze begin vorige eeuw ook al, dus hoe moeilijk kan het zijn :D. Ik vrees dat de werkelijkheid iets complexer ligt...
 

Blackokkie2

Forumguru
Als het niet complex was zou je nu al kunnen kiezen of je de Fabia/Octavia/welke andere auto dan ook wil kopen in electrische danwel fossiele brandstof uitvoering voor ongeveer dezelfde prijs.
 

Cordoba

Forumguru
@Wijnand850 Ik wilde vooral duidelijk maken, dat de techniek achter zaken veel ouder is dan veel mensen denken, ik heb allerminst beweerd dat het simpel is. Ik heb zelf zo'n 20 jaar in de research gewerkt, en weet dat voor hele kleine stapjes soms heel hard gewerkt moet worden, en dat grote stappen soms behoorlijk snel gaan. Over research zijn gewoon heel veel verkeerde gedachten, mensen denken bijvoorbeeld dat research een relaxte werkomgeving is. De werkelijkheid is dat produktie-omgevingen vaak veel relaxter zijn, doordat alles veel meer vooraf bekend is en vastgelegd, en men redelijk nauwkeurig weet wat er precies moet gebeuren.
 
Bovenaan Onderaan