MarcoO2
Forumguru
Skoda Superb Combi: taxi en hotel in één
De Skoda Superb is een graag geziene gast in taxikringen. De bewegingsvrijheid in het binnenste en de bagagecapaciteit zijn fenomenaal. De ruimte op de achterbank doet niet onder voor een verlengde BMW 7-Serie of dito Mercedes S-klasse. In het geval van de Combi kan de taxichauffeur bovendien een slaapplek te huur aanbieden in de bagageruimte.
Tijdens de introductie van de vijfdeurs Superb -of Twindoor zoals Skoda hem graag noemt, vanwege de tweeledige klepconstructie- repte men met geen woord over een eventuele stationversie. Waarom ook? De Octavia Combi biedt immers al genoeg ruimte en van een vlaggenschip wordt niet altijd een stationversie gebouwd. Kijk maar naar de Volkswagen Phaeton of eerder genoemde 7-Serie. Niet dat de Superb te vergelijken is met deze toppers (hoewel, in Italië denken ze daar anders over), maar qua ruimteaanbod verschillen ze niet zo gek veel. Het design van de Superb daarentegen leent zich prima voor een stationversie. Dat het echt een uitgebalanceerde auto is geworden, willen we nou ook weer niet zeggen. De overhang achter is wel erg fors uitgevallen, vergeleken met het relatief korte neusje.
Reusachtig
De eerste rij-indruk vond plaats rondom het Lago Maggiore en de Italiaanse Carabinieri vond het nodig ons tot stoppen te dwingen, terwijl we voor ons gevoel geen enkele verkeersregel hadden overtreden. Dat bleek gelukkig ook het geval, ze waren een beetje nieuwsgierig naar het doel van onze reis. Wat moeten Nederlanders in zo’n dure auto op Tsjechisch kenteken? Duur? Dat valt alleszins mee, maar leg dat de louter Italiaans sprekende heren maar eens uit. Na wat gebarentaal met handen en voeten konden we gelukkig onze weg vervolgen. Een ding was duidelijk, ze waren onder de indruk van de Tsjech. De kracht van de Combi zit hem dus toch ook in het chique uiterlijk, in ons geval gedrenkt in een mooie donkere exterieurkleur en voorzien van 17-inch lichtmetalen wielen. Zo zie je maar, smaken verschillen. Wij vinden vooral de leef- en bagageruimte indrukwekkend. Onder normale omstandigheden kun je 633 liter aan bagage meezeulen, terwijl met de bank opgeklapt er liefst 1.865 liter in past. Door eerst de zitting omhoog te bewegen, vormt de neergeklapte rugleuning van de achterbank een mooi vlakke laadvloer. In de praktijk zul je hiervan weinig gebruik hoeven maken, simpelweg omdat de bagageruimte in de basis al toereikend is. Op de achterbank zit je als een prins of prinses. Bijna met gestrekte benen. En met de optionele ‘lounge mattenset’ beschikken de achterpassagiers tevens over een voetenbankje. De afwerking en de materiaalkeuze voor het interieur laat niets te wensen over. Stof, leer, alcantara, het behoort allemaal tot de mogelijkheden in de Superb.
Isolatiemateriaal
Wie een kijkje neemt in de brochure ziet een drietal benzinemotoren en twee diesels waarvan één met PD wordt gekenmerkt. Inderdaad, een Pumpe-Düse. Hier wordt de hiërarchie binnen de VW-Groep duidelijk, voor zover dat nog niet bekend was. Zowel VW als Audi zijn volledig over op de common rail-diesels. Skoda en Seat moeten de schappen van de pompverstuivers nog even leegtrekken. We vrezen dan ook een herrieschopper in het vooronder van de Superb. Niets blijkt echter minder waar. De 2,0-liter TDI houdt zich keurig stil. Skoda heeft dus flink wat isolatiemateriaal aangebracht in het motorcompartiment, want zo’n pompverstuiver is een luidruchtig type. Je kunt dus best komen voorrijden met deze instapdiesel goed voor 140 pk en 320 Nm aan koppel. Zeker in combinatie met de zestraps DSG-transmissie waarmee wij reden heb je geen enkele reden tot klagen. Nul naar honderd duurt 10,3 tellen en de topsnelheid ligt op 203 km/u. De razendsnel schakelende bak weet altijd het optimale verzet te vinden, zodat je voortdurend over voldoende power beschikt. Een mooie combinatie.
Haldex-koppeling
Voor het gevoel zijn we uiteraard ook nog even op pad gegaan met de 160 pk sterke 1.8 TSI. De benzineturbo biedt de bestuurder net wat meer fun tijdens het rijden. Misschien ook vanwege het feit dat de motor in dit geval aan een handbak was gekoppeld en er meer inspanning werd verwacht. De krachtbron produceert zowaar nog een mooie klank ook. Leuke bergwegen vormen dan zelfs met de Superb Combi een prettige belevenis. Helemaal met het typeplaatje 4x4 op de achterklep. Door de integrale aandrijving schuift de Skoda namelijk minder snel over zijn voorwielen weg, aangezien een deel van de aandrijfkrachten bij gripverlies via een Haldex-koppeling naar de achterwielen wordt geleid. De redelijk stevige afstemming van vering en demping dragen eveneens hun steentje bij tijdens een snelle rit. Wie helemaal in razend tempo van A naar B wil komen, moet ‘iets’ dieper in de buidel tasten voor de 3.6 V6 met 260 pk. Maar zelfs de 1.4 TSI weet de bagagereus nog aardig voort te bewegen. De veertienhonderd schopt het namelijk dankzij een turbo tot 125 pk. Tussen de zescilinder en 1.8 TSI zit een groot gapend gat van 100 pk. Dat biedt perspectief voor een 2.0 TSI bijvoorbeeld. Voorlopig is hiervan nog geen sprake. Wel van de 1.6 TDI (common rail) die volgend jaar als GreenLine (de Bluemotion van Skoda) wordt aangeboden.
Prijzen
Prijzen voor de Superb Combi zijn nog niet definitief. Reken op een meerprijs van zo’n 1.500 euro ten opzichte van de vijfdeurs. Dat betekent dus een vanafprijs van 27.800 euro voor de 1.4 TSI en 32.500 euro voor de 2.0 TDI PD. Begin volgend jaar staat de Superb Combi bij de dealer.