Teveel olie erin

Potje

Actief lid
Handig, dat olieniveausensortje!

Vanmorgen begon hij bij 10020 km te piepen. Toen heb ik er een liter olie in gegooid en dat is, blijkt na het pijlen vanmiddag, teveel. Ik denk dat er nu een kwart liter teveel inzit.

Wat nu?

Gaat mijn geweldige O2 nu aan gort? /forum/images/graemlins/1884.gif

ow ow....... Beetje te enthousiast!
Ik denk dat het wel meevalt, maar zou zeker even de dealer bellen om te vragen wat te doen. Al is het alleen maar dat als er iets fout gaat dat je kunt zeggen dat je het gemeld hebt.

Niks aan de hand man, had precies het zelfde. 2x trouwens. Pas bij de derde keer er achter gekomen dat een half litertje meer dan voldoende is. Dus gewoon door rijden, wordt vanzelf wel minder.

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Het zal alleen wel wat roken /forum/images/graemlins/smiley29.gif

[/ QUOTE ]

En ik wilde nog wel stoppen!

/forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif

Jammerdebammer!

Henny

Actief lid
Ik dacht altijd dat teveel olie ook schadelijk is, omdat de motor dan niet goed op bedrijfstemperatuur komt.
Bovendien, wordt vanzelf minder? Ik hoefde bij mijn Octavia en daarvoor een Ibiza, nooit 1 druppel olie bij te vullen ....

Fabia

† In Memoriam
Dat had ik laatst op het werk. Ik was onderweg met een Mercedes Atego die de dag er voor een grote beurt had gehad. Ben ik onderweg gaat het rode lampje van de olie branden en geeft aan dat er 2,5 liter te weinig olie in zit. Sta je toch raar te kijken! Ik de zaak gebeld en besloten om onderweg maar olie te kopen en bij te vullen. Maar voordat ik een pomp gevonden had verdwijnt de melding weer. Om pas na een flinke tijd weer terug te komen. Dus toen maar olie in gedaan. En wat gebeurt er korte tijd later, gaat het olielampje weer branden en zo er weer 2,5 liter olie in moeten. Dus toch maar weer de zaak gebeld want om nu weer zoveel olie bij te vullen leek mij niet erg verstandig. Van de chef werkplaats mocht ik door rijden, waarschijnlijk zit er teveel olie in. Het schijnt dat die Atego's daar erg gevoelig voor zijn. Dus de hele dag met een rode olie lampje gereden, maar verder ging het helemaal goed. Ik heb 's avond de wagen weer ingeleverd en het verhaal verteld. Helaas weet ik niet wat er verder mee geneurt is maar het is wel een vreemde ervaring. /forum/images/graemlins/confused.gif

Dutch4x4

Senior Member
Volgens het instructieboekje: te veel olie verbrand je weliswaar gewoon, maar je kunt er intussen wel je katalysator mee beschadigen.

Matra_Murena

Actief lid
Elke VAG TDI gebruikt (te) veel olie! Ze vinden het normaal dat een motor 1 liter op 1000 km gebruikt, als het hierboven komt gaan ze pas kijken of er iets mis is....

Dat had ik begrepen ja.
Dus als je elke 500km 0.5 liter bij moet vullen... Tja dan sta je vaker olie bij te vullen dan diesel te tenken. Wordt je toch niet vrolijk van lijkt me!

rickske

Actief lid
Ik had dit ook eens voor dat de garage er teveel olie op de motor had gedaan en merkte dit pas toen het lampje van de uitlaat emissie ging branden.Toen naar de garage gereden en hebben ze de computer gereset en de olie die er teveel op was er langs onderen afgetapt.

Dat had ik laatst op het werk. Ik was onderweg met een Mercedes Atego die de dag er voor een grote beurt had gehad. Ben ik onderweg gaat het rode lampje van de olie branden en geeft aan dat er 2,5 liter te weinig olie in zit. Sta je toch raar te kijken! Ik de zaak gebeld en besloten om onderweg maar olie te kopen en bij te vullen. Maar voordat ik een pomp gevonden had verdwijnt de melding weer. Om pas na een flinke tijd weer terug te komen. Dus toen maar olie in gedaan. En wat gebeurt er korte tijd later, gaat het olielampje weer branden en zo er weer 2,5 liter olie in moeten. Dus toch maar weer de zaak gebeld want om nu weer zoveel olie bij te vullen leek mij niet erg verstandig. Van de chef werkplaats mocht ik door rijden, waarschijnlijk zit er teveel olie in. Het schijnt dat die Atego's daar erg gevoelig voor zijn. Dus de hele dag met een rode olie lampje gereden, maar verder ging het helemaal goed. Ik heb 's avond de wagen weer ingeleverd en het verhaal verteld. Helaas weet ik niet wat er verder mee geneurt is maar het is wel een vreemde ervaring. /forum/images/graemlins/confused.gif

[/ QUOTE ]

Was die motor niet uitgevoerd met een oliepeilstok?

Karstieman

Forumguru
Er staat op mijn bijvuldop heel nadrukkelijk geschreven dat teveel olie schadelijk is voor "een onderdeel waar ik even niet opkom.. /forum/images/graemlins/wink.gif "...
Ik heb wel een 2.0tdi, dus misschien dat het anders is bij een benzine of niet-turbo uitvoering ?

Dutch4x4

Senior Member
Er staat op mijn bijvuldop heel nadrukkelijk geschreven dat teveel olie schadelijk is voor "een onderdeel waar ik even niet opkom.. /forum/images/graemlins/wink.gif "...

[/ QUOTE ]

Katalysator, Karstie. Zie mijn eerdere post... /forum/images/graemlins/grin.gif

Dutch4x4

Senior Member
En laten we even on-topic blijven: dit draadje gaat niet over te veel olie in de zin van hoog olieverbruik (andere draadjes genoeg over), maar over te veel olie in de motor, in de zin van hoger dan het hoogste niveau op de peilstok.

Mijn auto doet het nog prima, staat nu op de 45.000 en 2x te veel olie gehad.

Wat ik bedoelde met, het wordt vanzelf minder, bedoelde ik dat je motor toch olie verbruikt dus het overschot wordt dus vanzelf minder.

Wat wel nuttig is om te weten is dat wanneer je lampje brand je er gerust .5 liter in kan gooien waarna je oliepijl precies goed staat.

Dutch4x4

Senior Member
Behalve dus het effect op de katalysator.

Maar hoe schadelijk een keertje te veel olie dan is, weet ik niet. Ik weet wel dat vervanging van de katalysator een duur grapje is.

Behalve dus het effect op de katalysator.

Maar hoe schadelijk een keertje te veel olie dan is, weet ik niet. Ik weet wel dat vervanging van de katalysator een duur grapje is.

[/ QUOTE ]

En ik weet dat wanneer je een leaseauto hebt het in iedergeval een beetje minder pijn doet /forum/images/graemlins/yeah.gif

Droopy

Actief lid
En ik weet dat wanneer je een leaseauto hebt het in iedergeval een beetje minder pijn doet /forum/images/graemlins/yeah.gif

[/ QUOTE ]
Tenzij het jouw aan te rekenen is want dan kloppen ze gewoon bij je aan (en checken van olie is iets wat de bestuurder moet doen)

Bovenaan Onderaan