Teveel olie?

Van de week heb ik olie gepeild (O1 2.0 benzine) met de geweldig duidelijke peilstok (NOT!) en had het idee dat er tot op het minimum geen olie in zat. (Heb geen olieslurpend verleden met de wagen, dus ik vond dit wel een beetje vreemd). Een halve liter bijgevuld en nog steeds zag ik niets op de stok. Nog een halve liter bijgevuld en nu lijkt het ineens of de olie tot over de bovenste rand (bovenaan het meet gedeelte zit een bolletje) is gekomen. Kan het kwaad als er eens teveel olie in zit of moet dit worden afgetapt. Ik ken het verhaal van de carterontluchting, maar volgens mij kan dat niet echt kwaad. Tips iemand?
 
Te veel olie kan nooit goed zijn..
Ik zou of naar de dealer gaan of het er zelf uit (laten) halen.
 

Tijg

Actief lid
Van de week heb ik olie gepeild (O1 2.0 benzine) met de geweldig duidelijke peilstok (NOT!) en had het idee dat er tot op het minimum geen olie in zat. (Heb geen olieslurpend verleden met de wagen, dus ik vond dit wel een beetje vreemd). Een halve liter bijgevuld en nog steeds zag ik niets op de stok. Nog een halve liter bijgevuld en nu lijkt het ineens of de olie tot over de bovenste rand (bovenaan het meet gedeelte zit een bolletje) is gekomen. Kan het kwaad als er eens teveel olie in zit of moet dit worden afgetapt. Ik ken het verhaal van de carterontluchting, maar volgens mij kan dat niet echt kwaad. Tips iemand?

Verschil tussen Max en Min is bij VAG vrijwel altijd 1 liter.
Wel moet de olie de tijd hebben om naar beneden te zakken voordat je peilt.
Het beste peil je nu nog eens door eerst de peilstok schoon te vegen, weer in te dopen en dan af te lezen. Staat het peil veel te hoog, dan moet er wat uit. Als de onderkanten van de zuigers de oliespiegel raken, heeft dat het effect van slagroomkloppers die je olie tot schuim kloppen. Alleen weet ik niet hoe hoog nu precies veel te hoog is.
 

EdK

Forumguru
En net zo belangrijk is dat je wagen op een vlak stuk wegdak staat !! Maw bijna waterpas, want sta je op een hellinkje dan zul je altijd te veel of te weinig meten afhankelijk hoe je schuin staat !
Maar teveel olie is nooit goed !! en uiteraard te weinig ook niet !!
 

joergarms

Senior Member
Het zijn niet de onderkanten van de zuigers die de olie raken maar de krukas met de balansgewichten.
Als de zuigers de olie raken, dan moet je er echt een liter of 5 teveel ingooien.
 

Fabia

† In Memoriam
:ot:Zo hebben we op het werk een Mercedes Atego staan, een oudje. Maar het grappige is dat de boardcomputer altijd aangeeft dat er te weinig olie in de motor zit ook al is het teveel. Dus iedereen die met de Atego gaat rijden gooit er een slok olie in, is mij ook overkomen. Heb toen onderweg nog dure olie gekocht omdat ik ook dacht dat er helemaal niks meer inzat. Op een gegeven moment zat íe echt tot de nok toe vol. We hebben toen maar briefjes in de Atego opgehangen met het verzoek om Geen olie meer bij te vullen.
 

Tijg

Actief lid
Het zijn niet de onderkanten van de zuigers die de olie raken maar de krukas met de balansgewichten.
Als de zuigers de olie raken, dan moet je er echt een liter of 5 teveel ingooien.


Die dingen dus, ja. De Krukwangen. :blush:

Ik las net een verhaal van een pipo met een BMW 530d die, nadat hij geconfronteerd was met het olielampje, hem meteen maar vol had gegooid, als in "tot aan de rand van de vulopening". :worshippy:

....die ging dus roken.
 

joergarms

Senior Member
Al die electronica maakt het niet duidelijker. soms moet je gewoon op je boerenverstand afgaan, je ogen openhouden en niet de lampjes en de piepertjes geloven.
 

Roel

Lid
Verschil tussen Max en Min is bij VAG vrijwel altijd 1 liter.
Wel moet de olie de tijd hebben om naar beneden te zakken voordat je peilt.
Het beste peil je nu nog eens door eerst de peilstok schoon te vegen, weer in te dopen en dan af te lezen. Staat het peil veel te hoog, dan moet er wat uit. Als de onderkanten van de zuigers de oliespiegel raken, heeft dat het effect van slagroomkloppers die je olie tot schuim kloppen. Alleen weet ik niet hoe hoog nu precies veel te hoog is.

Als het goed is zit op iedere peilstok een markering voor de boven- en onder grens. Dus na het bijvullen / verwijderen(?) van de olie altijd opnieuw de oliepeilprocedure uitvoeren. Kind kan de was doen:crazy:
 
Als het goed is zit op iedere peilstok een markering voor de boven- en onder grens. Dus na het bijvullen / verwijderen(?) van de olie altijd opnieuw de oliepeilprocedure uitvoeren. Kind kan de was doen:crazy:

Ja, dat klopt. Alleen is de stok uit mijn Octavia zó onduidelijk dat ik het niet kon zien (zo'n stok met ribbeltjes om te zien hoe hoog de olie staat. Mooi ding, zolang je er het oliepeil maar niet vanaf hoeft te lezen...)
Ik ben even naar de garage gereden en daar hebben ze er 0,3 ltr uitgehaald. De olie zat precies tot de bovenste rand, nu is het peil weer goed.
 
Bovenaan Onderaan