Tevredenheidsonderzoek; de O2

Captain Hook

Forumguru
Ik weet niet of jullie het al gezien hebben:
http://www.autoweek.nl/tt2008.php?merk=Skoda&modelserie=Octavia

Als je zo deze resultaten ziet, kun je het dan onderschrijven?

Wat me opvalt.
Een hoge score voor grootte van de kofferruimte en dat kan ik beamen! Nooit zo'n grote balzaal gezien bij dit soort auto's (compacte middenklasse noemen ze dat)
Het minpunt van het imago interesseert me werkelijk geen bal. Ik koop geen auto voor de buurman. Geluidsisolatie had inderdaad wel beter gekund. Wegligging? Ach, net zo goed of slecht als b.v. vele andere auto's uit deze prijsklasse. En de meeste tijd staan we toch stil in NL.
De goede prijs/prestatieverhouding kan ik beamen, alhoewel met alle prijsverhogingen die er weer aankomen, is de term goedkoop ook weer relatief geworden.
Gemak v.d. in- en uitstap. Die is wat aan de lage kant, maar je hebt tenminste voldoende ruimte voor je hoofd (als je langer bent > 1.90m) en menig nieuwe auto is het nog beroerder.
Wat vinden jullie?

Helemaal eens met al je overwegingen hierboven. Heb AW nog niet gelezen, maar ben gelukkig niet afhankelijk van de mening van anderen als het over tevredenheid gaat. Die is namelijk hoogstpersoonlijk - en zeer groot (uiteraard).

Hugo1973

Actief lid
Ik ben het er ook helemaal mee eens. Ik heb de O2 nu alweer 2,5 maand en hij bevalt nog steeds uitstekend. Het heeft wel even geduurd voordat ik mijn goede zit had gevonden (ik heb al vrij snel last van mijn rug) maar inmiddels zit ik prima :-)

En wat betreft het imago: het kan me niets schelen wat een ander ervan vindt. Van collega's en vrienden heb ik overigens eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad. Iedereen vindt het een mooie, degelijk uitziende auto. Wel geven diverse collega's en vrienden aan dat ze zelf niet zo snel een Skoda zouden kopen juist vanwege het imago... Ach: niet iedereen hoeft ook in een Skoda te gaan rijden... Het moet natuurlijk wel een beetje exclusief blijven :cheer:

En wat betreft het imago: het kan me niets schelen wat een ander ervan vindt. Van collega's en vrienden heb ik overigens eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad. Iedereen vindt het een mooie, degelijk uitziende auto. Wel geven diverse collega's en vrienden aan dat ze zelf niet zo snel een Skoda zouden kopen juist vanwege het imago... Ach: niet iedereen hoeft ook in een Skoda te gaan rijden... Het moet natuurlijk wel een beetje exclusief blijven

Als het economisch zo slecht blijft als het nu is zullen er wel heel wat luxebeesten uit hun ivoren toren komen en een goedkoper autootje aanschaffen. Bij ons zie je tegenwoordig heel wat O2's en Kia CEEDs rijden.
En bij de Aldi is het ook langer aanschuiven aan de kassa. Heel wat mensen voelden zich tot vorig jaar te goed om daar inkopen te doen. Heel dat merken gedoe is zo fake als wat. Het grootste deel van de meerprijs, die een 'merkproduct' kost, is sowieso de reclame.

Imago? Who cares, mijn portemonee is wat telt.

JeeWee

Actief lid
In dat licht viel mij gisteren een artikel op Autoblog op: http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/15/top-5-betrouwbaar-niet-betrouwbaar.
Hierin komt de Octavia 1.6, tot mijn verbazing overigens, als onbetrouwbaar uit de bus :shocked:. Nou heb ik pas een kilometer of 28.000 ervaring, maar gevoegd bij wat ik hier lees op het forum kan ik niet anders concluderen dat er weinig forumleden lid zijn van de Consumentenbond :smiley29:.

Ik heb overigens geen onderbouwende informatie kunnen vinden, als aantallen klachten/storingen per eenheden verkochte auto's, dus over de betrouwbaarheid (sic) van het onderzoek kan ik ook weinig zeggen ;). En was de consumentenbond ook niet een groot voorstander van het parkeren van je spaargeld op IJsland? Ik bedoel maar.....

Natuurlijk zijn tevredenheid en betrouwbaarheid twee heel verschillende grootheden, maar over een onbetrouwbare auto zou ik niet snel tevreden kunnen zijn. Raar dan, dat Skoda-rijders toch altijd zeer tevreden zijn over hun vervoermiddelen.

Het enige aan het hele artikel dat écht niet betrouwbaar is is het artikel en lijstje zelf. Wat een "BS"artikel zeg. Gebaseerd op slechts de perceptie van een redacteur die alleen maar met de trein reist.

Hugo1973

Actief lid
Gebaseerd op slechts de perceptie van een redacteur die alleen maar met de trein reist.

Misschien kan ie dan in het vervolg beter een stukje schrijven over de betrouwbaarheid van de trein... Heeft ie vast wel voldoende tijd voor tussen de vertragingen door... :smiley29:

Who cares? Ik ben zeer tevreden over mijn auto. Probeer eens evenveel opties in een auto van een ander merk en van dezelfde grootte te steken. Je zal er heel wat meer eurootjes voor nodig hebben.

Grtz, :bye:

Om even te reageren op het tevredenheidsonderzoek, ik denk dat de punten waar de Octavia beter dan gemiddeld scoort wel duidelijk zijn :)

Over de minpunten:
- Imago van de auto : Het is gewoon een feit dat Skoda's voor de meeste mensen geen of een slecht imago hebben. Vooral vrouwen die doorgaans wat modebewuster zijn gaan niet snel een Octavia rijden. Mij boeit het niks, maar ik kan wel begrijpen dat sommige mensen toch liever die kale Audi A3 Sportback nemen als leaser.
- Motor- en rijgeluiden : Duidelijk een minpunt, vooral de luide afrolgeluiden zijn storend en vermoeiend op de autosnelweg. En die oude 1.9TDI traktordiesel van VAG die bij mij in het vooronder steekt is dan wel vrij krachtig, maar wat een herrie maakt dat ding bij het accelereren!
- Het design van het exterieur : Ik vind de Octavia een mooie auto, maar naast een Citroën C5, Mazda 6, Ford Mondeo en nieuwe Opel Insignia scoort het design van de Octavia matig.
- Wegligging : De weggling voldoet maar klassegenoten scoren hier inderdaad beter.
- Gemak van de in- en uitstap : Ook geen last van, maar mpv's, suv's en Franse auto's scoren hier sowieso beter.

Problemen heb ik nog niet gehad met mijn Octavia dus daar kan ik niks over zeggen. Ik ben wel blij dat ik terug met een auto rijd die een degelijke indruk nalaat. Dat was bij de Renault Mégane wel anders, maar ondanks dat heb ik eigenlijk zeer weinig problemen met die auto gehad. De afwerking was gewoon op een bijzonder laag niveau.

Vacaro

Senior Member
Ik heb ondertussen reeds 97500km en het enige dat ik gehad heb van troubles zijn, streamradio 4x vervangen onder garantie, rubberhoes van steekas vervangen wegens scheurtje(19€) en lampje en melding van airbagfault te wijten aan losse stekker onder de zetel(44€) voor uitlezen met VAGcom. En voor de rest enkel diesel,onderhoud en banden.
Ik ben er in ieder geval tevreden over en vind het een mooi en tijdloos design.
Imago.....who cares.......krijg in ieder geval steeds goede reacties: toch wel mooie auto, ziet en voelt degelijk aan, ooh echt 4x4 en voor die prijs,

Voor mij dus terug Skoda als ze 4x4 met sleepvermogen van 2000kg geremd kunnen leveren.

bwman

Lid
ik heb met mijn auto ong 6500 km gereden en ik ben nog steeds heel tevreden. wat rij en rolgeluiden betreft ik klaag helemaal niet ik kom namelijk uit een 12 jaar oude diesel (space wagon mitsu) voor mij is mn octavia dan ook muisstil vergeleken met die oude mitsu.

Hugo1973

Actief lid
Ik heb vandaag het onderzoek in de papieren versie van de Autoweek even gelezen. Aan de ene kant kun je concluderen dat de Skoda's niet echt hoog eindigen; aan de andere kant zie ik andere heel bekende, en goed bekend staande merken nog lager staan.
Kortom: zoals ik al eerder zei: een onderzoek waar je niet al te veel conclusies aan kun verbinden.
Mijn eigen ervaringen met de O2 zijn nog steeds heel erg positief!

Bovenaan Onderaan