Thermostaat 1.6 75KW

Weet iemand welke thermostaat er in de 1.6 75 KW moet. Heb via de automaterialenhendel inmiddels al vijf verschillende gehad en geen van alle past. Heb weinig zin om het hele huis te vervangen terwijl alleen de theromstaat het probleem is.

Op het thermostaathuis zit een stekker. (las net in een ander topic dat dit belangrijk kan zijn)

Iemand enig idee??

bij voorbaat dank

Weet iemand welke thermostaat er in de 1.6 75 KW moet. Heb via de automaterialenhendel inmiddels al vijf verschillende gehad en geen van alle past. Heb weinig zin om het hele huis te vervangen terwijl alleen de theromstaat het probleem is.

Op het thermostaathuis zit een stekker. (las net in een ander topic dat dit belangrijk kan zijn)

Iemand enig idee??

bij voorbaat dank

De thermostaat kan je alleen als een compleet thermostaathuis kopen, en ik denk niet bij een automaterialen zaak, en een 75kw heeft een kenveld geregelde thermostaat vandaar het stekkertje.

pansaebr

Actief lid
thermostaat

beste,

heb mijne thermostaat gewoon besteld op chassisnr bij de dealer ( was wel met een felicia ) maar paste probleemloos bestel wel eventueel de bijpassende O ring mee ( was een plastiek huis met sensor)vergeet ook de juiste koelvloeistof niet.

Iemand enig idee??

bij voorbaat dank

purk

Senior Member
De thermostaat kan je alleen als een compleet thermostaathuis kopen, en ik denk niet bij een automaterialen zaak, en een 75kw heeft een kenveld geregelde thermostaat vandaar het stekkertje.

Tja wat zal ik verder zeggen...... gewoon naar de dealer en even wat geld achter laten

Toevallig heb ik de mijne in Mei dit jaar vervangen. Inderdaad een kernveldgestuurde Thermostaat. Hij kost bij de Dealer Inclusief Btw €98,85. Het belangrijkste wat ze moeten weten is je motorcode. Dit staat in je onderhoudsboekje. Succes,man. P.S. Het is een vervelend werkje om hem te vervangen.

Toevallig heb ik de mijne in Mei dit jaar vervangen. Inderdaad een kernveldgestuurde Thermostaat. Hij kost bij de Dealer Inclusief Btw €98,85. Het belangrijkste wat ze moeten weten is je motorcode. Dit staat in je onderhoudsboekje. Succes,man. P.S. Het is een vervelend werkje om hem te vervangen.

Dat vervangen zie ik niet zo tegenop, ikvind het alleen onzin dat je een compleet huis moet kopen terwijl de thermostaat zelf ook makkelijk te vervangen is.
Er zit niets anders op ben ik bang.

bedankt

Dat vervangen zie ik niet zo tegenop, ikvind het alleen onzin dat je een compleet huis moet kopen terwijl de thermostaat zelf ook makkelijk te vervangen is.
Er zit niets anders op ben ik bang.

bedankt

heb nog ff verder gezocht voor je, officieël kan je heb via de dealer volgens ETKA deze niet los kopen, maar er is een losse thermostaat beschikbaar.

Onderdeelnummer 06A 121 114 en kost € 65,09 en Ponmobiel heeft er voldoende van op voorraad, de dealer waarschijnlijk niet

Een compleet thermostaathuis kost € 101.80

Suc6

heb nog ff verder gezocht voor je, officieël kan je heb via de dealer volgens ETKA deze niet los kopen, maar er is een losse thermostaat beschikbaar.

Onderdeelnummer 06A 121 114 en kost € 65,09 en Ponmobiel heeft er voldoende van op voorraad, de dealer waarschijnlijk niet

Een compleet thermostaathuis kost € 101.80

Suc6

Ga ik eens ff met Pon bellen. Scheelt toch weer een 30 euro

Dank je wel

Edit:

even gebeld met Rijnwoud in Rotterdam, heeft hem op voorraad. Morgen weer met een goede thermostaat.

Topic kan wat mij betreft gesloten worden

Ik vraag me trouwens af hoe een compleet thermostaathuis er dan uit ziet.

Die ik nu heb lijkt al op een complete behalve dan het deel op de motor.

Bijlagen

• thermostaat.jpg
    thermostaat.jpg
    96,7 KB · Weergaven: 45
Thermostaathuis.

Ik heb hier een tekening van het thermostaathuis. Ik zie nu ook dat je inderdaad gewoon de thermostaat eruit kunt halen. Ik kan me bij die van mij niet herinneren dat er een bout op zat om hem los te halen.

Bijlagen

• Thermostaathuis.jpg
    Thermostaathuis.jpg
    37,1 KB · Weergaven: 54
Ik heb hier een tekening van het thermostaathuis. Ik zie nu ook dat je inderdaad gewoon de thermostaat eruit kunt halen. Ik kan me bij die van mij niet herinneren dat er een bout op zat om hem los te halen.

Deze ziet er heel anders uit dan die van mij, zal wel een andere zijn denk ik.

Deze is voor een AVU motor. Nou heb ik die ook,maar ik heb er ook een andere inzitten. Een waar je de thermostaat niet uit kunt halen. Begrijp er niets van.

Deze is voor een AVU motor. Nou heb ik die ook,maar ik heb er ook een andere inzitten. Een waar je de thermostaat niet uit kunt halen. Begrijp er niets van.

@ Henkus, de afbeelding die je laat zien is het thermostaathuis van een 1.6 AEE motor, dat is de 55kw

@ Snowflake, de thermostaat die je afbeeld is alleen de thermostaat en dus niet het complete thermostaat huis, en de thermostaat voor een AVU en voor een BFQ zijn beide hetzelfde.

Weer wat duidelijk geworden, dank je wel

Oja, nog vergeten. Bedankt voor het onderdeelnummer. Was een schot in de roos.

marx-7

Senior Member
Ik wil hier even op verder gaan. Ik heb mijn Octavia nu een paar maanden en naar volle tevredenheid. Het was me in de zomermaanden nooit opgevallen aangezien ik de verwarming nooit aan had staan (die het overigens wel doet). Nu het wat kouder begint te worden en ik al heel vroeg in de auto zit valt me op dat de temperatuurmeter iets boven het kwart blijft hangen en de verwarming niet echt warm wordt. S'middags als het buiten warmer is gaat de meter wel netjes naar het midden.

Ik denk dat de thermostaat vervangen dient te worden. Een werkje wat ik normaal gesproken zelf doe. Nu ben ik hier op zoek gegaan naar wat info maar ik zie een aantal motortypes voorbij komen.

Als ik mijn kenteken intyp bij de automaterialenzaak (Heuts..... www.hbase.nl) geeft hij aan:
1.6 motor AKL 74 kw (is van 2000)
Daar wordt géén compleet huis bij aangegeven maar wel een losse thermostaat van een 30 euro.

Klopt dit waarde geleerden?:D

Marc

p.s. ik heb er nog niet echt naar gezocht maar waar zit dat ding ergens?

Thermostaat AKL motor.

Ik heb even voor je gekeken, en inderdaad is er voor jou type een losse thermostaat leverbaar. Artikelnummer is 050 121 113C. Kost bij de dealer ongeveer €31,45. Kan inmiddels iets verhoogt zijn. Hierbij een tekening van de plaats waar de thermostaat zit bij jou motor.

Bijlagen

• Thermostaat.jpg
    Thermostaat.jpg
    88,8 KB · Weergaven: 50

marx-7

Senior Member
Hartstikke bedankt Henkus, ik heb de foto meteen opgeslagen en dit lijkt me gemakkelijk zelf te doen. Ik ga er binnenkort eens aan beginnen, met een koude motor blijven rijden lijkt me ook niet goed;)

Marc

Ronnie

Forumguru
Hartstikke bedankt Henkus, ik heb de foto meteen opgeslagen en dit lijkt me gemakkelijk zelf te doen. Ik ga er binnenkort eens aan beginnen, met een koude motor blijven rijden lijkt me ook niet goed;)

Marc
N.B. Vergeet de O ring niet terug te monteren! (gebeurt nogal eens!)

marx-7

Senior Member
Nieuwe thermostaat lag ondertussen al een week of 2 op de achterbank te wachten op montage. Vandaag had ik verlof, goed weer dus het moest er maar eens van komen. Deksels van de motor geschroefd en de flens waar het ding achter verstopt zit zag er redelijk bereikbaar uit zonder de halve motor eruit te hoeven schroeven:D.

2 schroeven los gehaald waarvan er toch eentje op een redelijk onmogelijke plek zit net achter de dynamo maar met goed materiaal is het te doen. Bakje onder de motor, flens los, oude thermostaat er uit, nieuwe er in met nieuwe rubberen ring en alles weer vast gezet. KVS bij gevuld, motor gestart en volgens mij is het goed. Kachel wordt weer lekker warm en de temperatuur komt niet verder dan de helft. Stukje gaan rijden, nog wat kvs bij gevuld en meer valt er eigenlijk niet te doen.

Ik heb wel liggen zoeken naar ontluchtingsnippels maar niet kunnen vinden :crazy:.......heeft deze motor die eigenlijk wel? een 1.6 AKL 74 kw uit 2000.

Marc

Bovenaan Onderaan