Thermostaat blijft open staan?

The bone collector

Senior Member
Hallo,

Ik vraag mij af of de thermostaat van mijn Felicia (1.9 diesel) niet open blijft staan. Ik merk al een hele tijd dat het temperatuurmetertje niet veel beweegt. Enkel bij filerijden stijgt de temperatuur van de koelvloeistof.

Foto in bijlage ter verduidelijking, het is een oudere foto, maar de temperatuurmeter stijgt zeker nooit hoger dan op de foto (blijft zelfs nog iets lager).

Ik kan zelf geen andere reden bedenken, maar wou toch nog even vragen of iemand hier ervaring mee heeft?

Bedankt voor de reacties
 

Bijlagen

  • Afb0040.jpg
    Afb0040.jpg
    52,8 KB · Weergaven: 103

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat dit de enige juiste conclusie is; zou het de waterpomp zijn dan was de temp. juist te hoog.
 

van_der_P

Senior Member
Als je van mening bent dat de thermostaat niet goed werkt dan vervang je deze toch. Zo duur zijn die niet, en als je een beetje handig bent kun je dat zelf.
Als je de thermostaat er uit haalt (bij een koude motor) zie meteen of deze open staat of niet. Kapot of niet.
Bij oudere voertuigen zijn er vaak verschillende thermostaten te koop. Dan bedoel ik thermostaten die bij verschillende temperaturen openen b.v. bij 78 graden celsius (zomerthermostaat) of 82 graden (winterthermostaat) celsius Als de motor slecht op temperathuur komt kun je kiezen voor een thermostaat die bij een hogere temperathuur opent
 
Hoeft niet perse de thermostaat te zijn, temperatuursensor misschien defect, of kijk eens naar de connector op de sensor misschien slecht contact!
 

SHEDAI

Lid
Beter open dan dicht.. Afgelopen zomer richting Turkije gegaan met de auto. En ik merkte in Hongarije dat me thermostaat open bleef staan heb het risico genomen tot Turkije door te rijden +- 2000km en daar te vervangen. Alleen had ik geen tijd om een thermostaat te vervangen dus de terug weg ook nog zo gereden al met al ruim 6000km met open thermostaat gereden. (ik weet het is niet goed van mij)...

Zou hem nu lekker snel vervangen
 

van_der_P

Senior Member
In de zomer valt dat nog wel mee, en heb je daar weinig of geen last mee. De auto moet toch vol aan de bak en wordt daardoor snel warm.
In de winter zijn de temperaturen veel lager waardoor de motor de plas koelvloeistof niet opgewarmt krijgt. Het gevolg een interieur dat niet warm te krijgen is, en een verbruik dat extreem hoog is.
 

Antera

Donateur
word de kachel ook niet echt warm dan? dan is het je thermostaat. Word die wel normaal warm zoals altijd dan kan het idd je temperatuursensor zijn
 

The bone collector

Senior Member
De kachel wordt wel heel snel warm, ik hoef maar 1 km te rijden en die geeft al meteen warmte. Net zoals vroeger. Toch de temperatuursensor dan?
 

Ronnie

Forumguru
60-70 graden watertemperatuur is voldoende voor de kachel, echter te weinig voor de motor.
Bedenk wel dat het koelwater direct van de motor in de kachel loopt.
 
Hallo bone collector,

Dit probleem had ik mijn mijn Felicia benzine ook, bij mij bleek er te weinig koelvloeistof in het resevoir te zitten. Na deze bij een koude motor net niet to de max bij te vullen was het probleem opgelost. Temperatuur geeft nu normale waardes.
 

The bone collector

Senior Member
Bedankt om alsnog een antwoord te formuleren, Maarten. Bij mij was het wel degelijk de thermostaat die open bleef staan, ik let altijd heel goed op het koelvloeistofniveau.

Uiteindelijk heb ik de thermostaat niet meer vervangen. Ik had een sterk vermoeden dat mijn Felicia niet meer door de jaarlijkse keuring ging komen en heb een second opinion aan de garage gevraagd. Er was heel wat laswerk nodig, versnellingsbak moest gereviseerd worden, enz enz. Daarom heb ik nog 3 maand rondgereden met die defecte thermostaat voor ik de Felicia ingeruild heb voor mijn huidige, opnieuw een Felicia :)
 
Bovenaan Onderaan