Thermostaat Climatronic O2 1.2tsi (sept 2010)

Gisteren en vandaag voor mijn werk twee lange ritten moeten maken van elk 650 km met mijn O2 Combi 1.2tsi ambition businessline. Helemaal geen straf, mooi weer en mooie omgeving, auto rijdt ook prima.

Zowel op de heenweg als terugweg koud (onder 0 C), licht zonnig of bewolkt.

Op de heenreis moest ik de temperatuur op 18 C zetten en had het nog te warm. Op de terugweg weer op 21 C en prima comfortabel. Zonnestraling had er volgens mij weinig mee te doen, deel heenreis was bewolkt.

Zijn er meer van dit soort ervaringen? Kan die thermostaat anders worden ingesteld/geijkt?


PS: ook een stuk met een collega meegereden met een A6 combi 2.0tdi met multitronic (met variabele poelies) van ca. 2.5 jaar oud. Dat rijdt prima, maar die diesel is zelfs in een A6 luid en duidelijk te horen - weet niet of dat nog een PD diesel was. Die multitronic werkte erg goed, waarom dan een DSG - brandstof verbruik, kosten, gewicht?

Om nou te zeggen dat die A6 qua beleving en comfort die meerprijs waard is, tja... ik ben een centenneuker en voor mij niet in elk geval.
 

adjego

Actief lid
Multitronic kan alleen in auto's met in lengterichting geplaatste motoren. Overigens denk ik dat ze de multitronic gaan uitfaseren, aangezien de S-tronic/DSG voor een zuiniger verbruik zorgt, en die kan meer koppel aan.
 
Bedankt voor de link.

Waar ik op doelde was dat de temperatuur de ene keer hoger (warmer) is/lijkt dan de andere keer, terwijl de knop op dezelfde stand staat. De in de link genoemde reacties gaan meer over een constante afwijking, dus altijd te warm.

Ik heb er trouwens ook last van als het buiten koud is en ik na een snellere rit ineens in de stad terecht kom. Net alsof de verwarming dan van slag afraakt en ineens teveel warme lucht naar binnen blaast.

Kan me niet voorstellen dat die Climatronic niet te configureren is...


PS Ik had een Ford S-Max en dat was qua temperature control zwaar knudde, maar VAG kan er dus ook wat van. Die S-Max was nou niet direct een budget auto dus had wel beter verwacht. En die VAG Climatronic zit ook in een Passat toch ook geen budget model zou ik zeggen. Dat moet toch goed kunnen werken?
 

Bakkertje

Forumguru
Een climatronic is een erg geavanceerd systeem die allerlei waardes gebruikt om het interieur op een zo constant mogelijke temperatuur te houden.

Het zou natuurlijk te maken kunnen hebben met het zonnetje. Op het dashboard zit een voeler die meet hoeveel warmte er vanuit de zon de auto inkomt. Op basis daarvan past de auto de inblaas temperatuur aan. (dat gebeurd ook in een s-max overigens)

Het zou me ook niet verbazen als het systeem bijvoorbeeld ook de snelheid gebruikt om wat dingen te regelen. Ik kan bijvoorbeeld op mijn climate control (die met de 2 schemrpjes) de snelheid van auto aflezen..
 

deusjevo

Forumguru
Bedankt voor de link.

Waar ik op doelde was dat de temperatuur de ene keer hoger (warmer) is/lijkt dan de andere keer, terwijl de knop op dezelfde stand staat. De in de link genoemde reacties gaan meer over een constante afwijking, dus altijd te warm.

Geen last van.
De CC staat sinds de aflevering van m'n 1.2 TSI op 21oC en dat vind (en vond ik ook in m'n oude O1) een prima temp.
 
Bovenaan Onderaan