Thermostaat defect 2.0 tfsi RS

Jasper-RS

Forumguru
Ik vermoed dat mijn thermostaat defect is. Normaal loopt de temp. Meter netjes op tot 90graden tijdens het rijden en blijft daar ook keurig opstaan. Sinds een paar dagen schommelt de temp. meter tussen de 80 en 90 graden. Als ik voor het stoplicht stilstaat geeft hij netjes 90 aan. Ga ik rijden naar 80km/h of hoger dan loopt hij terug tot 80 graden. Wie kan bevestigen dat dit een defecte thermostaat betreft of toch een temperatuur sensor. En waar zit deze in mijn blok (2.0 tfsi 2006 BWA) en natuurlijk wat kost deze.

Alvast bedankt

Joske

Forumguru
Thermostaat: 06F121111F
richtprijs: €41 bij de dealer

een prentje:

Naamloos.png

Als ik het goed zie zou het nummer 80 moeten zijn, in het midden van de tekening, (53 is een afdichting) :)

Voor nog meer details moet ik eens in ETKA kijken maar dat gaat voor de moment niet ;)

Nummer 8 is de koelvloeistoftemperatuurmeter, die kan je eventueel nog controleren op corrosie (stekkerverbinding) maar omdat de temperatuursmeter van 80 naar 90 gaat en terug zou ik eerder ook thermostaat vermoeden. Maar dat is maar een vermoeden natuurlijk..
Is de auto al uitgelezen op foutcodes?

Jasper-RS

Forumguru
Nee nog niet uitgelezen dat wou ik eigenlijk morgen even doen. Maar ik was benieuwd naar jullie mening. Bedankt Joske voor de tekening. Ik hou jullie op de hoogte. Bij geen foutcodes ga ik eerst de thermostaat vervangen

Joske

Forumguru
Moest het toch de temperatuursensor zijn dan zou het dit artikelnummer "moeten" zijn ;)

06A919501A

kost iets van een €29 bij de dealer

Jasper-RS

Forumguru
Oke die kosten vallen nog te overzien gelukkig. Vervangen kan ik zelf nog wel. Ga hem eerst eens ff uitlezen morgen

turboturbo

Forumguru
Dat kosten ze wel, hoor. Thermostaat voor mijn '03 Fabia I moest ook tegen de 40 euro kosten, ware het niet dat de dealer 'alleen het complete thermostaathuis vervangt' a €150,- aan alleen de kosten voor het onderdeel (thermostaathuis + thermostaat + temperatuursensor)

Goede namaak onderdelen leveren vaak wel iets iets betaalbaarder resultaten op. Thermostaten van Febi bijv zijn doorgaans tientje(s) goedkoper bij de onderdelen shops online.

Antera

Donateur
Themostaat zal de oorzaak wel zijn als loopt ie niet schrikbarend terug. Uitlezen kan misschien wel zichtbaar maken of de temperatuursensor de oorzaak is maar dan zal hij niet goed aangeven dus ook geen 90 graden over het algemeen

Jasper-RS

Forumguru
@Joske, ik wou volgende week mijn thermostaat vervangen, ivm een operatie is dat er nog niet van gekomen. Nu las ik op oa het gti forum dat sommige 2.0tfsi motoren oa AXX een 2e (kleine) thermostaat heeft in de slang van de radiateur naar het blok. Maar nou wou ik graag weten of mijn bwa dat ook heeft. Kun en wil jij dit voor mij nakijken? Alvast bedankt

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Wat ik zo direct wel zie is dat de motorcodes BLR, BLX, BLY "kenveldgeregelde motorkoeling" hebben. Iets dat de BWA niet heeft alleszins.

Zo op het eerste zicht zie ik slechts 1 thermostaathuis zitten in de koelkring van jouw auto. Kijk even mee zou ik zeggen:

Nummer 23 is het thermostaathuis bij tekening 1

onderdelen koelsysteem motorzijde.png

En dit is een overzicht van het koelsysteem carrosseriezijde (met radiator enzo)

onderdelen koelsysteem carrosseriezijde.png

Wat er wel bijzonder was dat mij opviel, is dat er volgens mij een extra pomp in het koelcircuit zit, namelijk een "pomp voor naloop koelvloeistof". Maar hier heb ik ook geen thermostaat gevonden.. :)

naloop koelvloeistof V51.png

Joske

Forumguru
nummer 30 is een "koelvloeistofaansluitpoort" aan de niet-aangedreven kant motorblok :)

waar als ik het goed zie ook de koelvloeistoftemperatuursensor G62 gemonteerd zit.

Jasper-RS

Forumguru
duidelijk. Volgende week maar eens thermostaat en huis 23 vervangen. Blijkt nogwel een rot klusje te zijn. Dynamo enz moeten eraf.

Joske

Forumguru
dan ben je hier mss ook wel iets mee, lees het eens en goed op de motorcodes letten, soms kan je bepaalde stappen overslaan :)

(ik heb maar snel een bundel gemaakt, nog iets nodig? dan hoor ik wel ;) )

Bijlagen

• thermostaathuis vervangen 2.0TFSI.pdf
    262,2 KB · Weergaven: 38
Bovenaan Onderaan