Thuis laden 'auto heeft geen energie nodig' met Wallbox

SanderW

Nieuw lid
Als ik thuis laad, krijg ik vaak de melding: "Uw auto heeft geen energie nodig", terwijl hij op 18% zit bijvoorbeeld.
Daarnaast wil ik gewoon laden als ik wil dat hij moet laden en dat er niet voor mij bepaald wordt of iets nodig is of niet. Ik heb een dynamisch energiecontract en zonnepanelen en wil laden als de stroom het meest voordelig is.
Ik heb geen rare schema's of beperkingen op de lader (of auto). Plug and play moet het zijn. Als ik hem 's-nachts aan de lader hang (is niet meest voordelig) is hij de volgende ochtend wel vol en is hij met allerlei tussenpozen wel geladen.
Nogmaals: ik wil het zelf bepalen, wanneer ik wil laden.
Dit is met een 'Wallbox Pulsar Plus'.

Is dit herkenbaar bij anderen en is er een oplossing voor?

Ik word er gek van, zeker als ik even 'snel' thuis wil laden.
Alvast dank voor jullie reacties.
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dit kan niet aan de lader liggen, hooguit aan een externe (smart??) laadregeling als Tibber of een dergelijke partij.
Die fout(?) moet in de auto zitten, een laadpaal/box kan niet 'weten' hoeveel er in de accu van de auto zit of moet.
De auto 'laat aan de lader weten' hoeveel hij aan kW kan laden en wanneer er gestopt moet worden, en zowel auto als lader 'kijken' of de laadkabel de gevraagde stroom 'aankan' (16 of 32A) middels een in de lader of een stekker ingebouwde weerstand.
 

hemi24

Forumguru
Als je ingesteld hebt dat je minimaal 10% lading over moet hebben om thuis te komen, kan ik me voorstellen dat de auto bij 18% restlading zegt dat hij niet hoeft te laden…

Kortom: waarschijnlijk ligt het aan een instelling in de wagen die je zelf hebt ingesteld.
 
Ook handig om te weten bij wie je een dynamisch energiecontract hebt.

Ik zit bv. bij Frank Energie en die kunnen op afstand zowel via de auto als via de wallbox (jouw keuze, hangt af van...) het laadproces sturen. In de Frank Energie app kan ik van alles instellen, zoals
- Minimum laadniveau wat ik altijd zo snel mogelijk wil bereiken, voor onvoorziene omstandigheden
- *Nu* laden tot x%
- Slim laden tot x% vóór ditendit tijdstip
- Slim laden to x% op een weekschema tijdstip
Er is ook functionaliteit om rekening te houden met zonnepanelen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Als ik thuiskom stop ik de stekker in de auto, de auto begint meteen met laden (ik heb een domme wallbox zonder rfid of iets) en na een paar minuten grijpt Frank in om "slim" te gaan laden volgens mijn instellingen. Helemaal plug&play dus, maar wel met de mogelijkheid om in te grijpen.

Frank moet wel kunnen detecteren dat je thuis bent, dus Skoda Connect moet geactiveerd zijn (GPS parkeerpositie). Frank wil namelijk niet ingrijpen in het laadproces als je niet thuis bent maar elders aan een lader hangt - lijkt me logisch.

Heeft jouw leverancier geen mogelijkheid je auto of je wallbox te sturen, dan is er ook nog de generieke Stekker.com app.

Je geeft aan dat de auto "met tussenpozen" geladen wordt. Komen die tussenpozen overeen met de EPEX prijzen? Want dan is er wel degelijk al iets slims in het laadproces aan het ingrijpen. Of heb je 's nachts nog andere apparaten draaien (vaatwasser, wasmachine enz) en is dat ingrijpen het gevolg van load balancing?
 
Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
Heb je de laatste versie van Wallbox geïnstalleerd? Hier heb ik op de Wallbox Copper versie 6.6.20.
(Verschil met de Pulsar is de RFID-ontgrendeling.)

De slimladen app lijkt de regie te hebben over het wel of niet laden. Welke app gebruik je?
Een universele app (bv. Jedlix-app) of de app van je energieleverancier?
Ik gebruik de Eneco Slimladen app (een voor Eneco aangepaste Jedlix app) en daar kan je het minimale laadniveau en het maximale laadniveau instellen. Wanneer je inplugt en het laadstation vrijgegeven is, dan start de auto met laden tot het minimale laadniveau (bijv. 20% voor behoud van de accu) bereikt is en stelt het laden zodanig uit dat de laagste laadkosten gehaald worden en de auto tot het maximale laadniveau geladen is op het gewenste vertrektijdstip in het beheerschema.
 

SanderW

Nieuw lid
Dank allen voor jullie reacties.
Ik maak geen gebruik (meer) van een slimme laadapp, behalve degene van Skoda zelf en die van Wallbox zelf. Ik heb dus nergens een grens of minimaal laadniveau ingesteld. In het verleden wel, zou deze nog als een soort cache invloed hierop hebben?

Alles heeft de laatste software versie, maar dit euvel speelt al een aantal jaar en over een aantal software versies heen. Ik ga eens in de auto kijken of daar iets is ingesteld. Tot nu toe heb ik daar niets kunnen vinden.
Maar ik blijf het raar vinden dat hij niet gewoon laad, als ik het wil, zonder dat ik ergens restricties heb ingesteld.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als je die 'slimme' app verwijderd hebt zonder de instellingen eerst terug te zetten naar standaard, zou daar je probleem kunnen zitten.
Ik meen me te herinneren dat er op Tweakers iemand was die daarom die 'slimme' app terug moest installeren en dingen terugzetten alvorens alles weer werkte zoals de bedoeling was.
 
Da's ook mijn idee. Het is namelijk niet de app die de boel bestuurt, maar de server van bv. Stekker.com of Frank Energie. Die praat op zijn beurt met de VW/Skoda servers, en die praten met de auto. Als je de app verwijdert dan zorg je er alleen maar voor dat je de instellingen (laadschema) op de server niet meer kan aanpassen. De server houdt dan vast aan het laatst ingestelde schema. Dus inderdaad: Inloggen op die site, of de app herinstalleren, dan alle instellingen verwijderen en, bij voorkeur, ook meteen je account daar helemaal verwijderen.

Alternatief: linksom of rechtsom loopt die communicatie via de VW/Skoda servers. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar wellicht dat je daar kan zien wie/wat er allemaal is ingelogd en commando's naar de auto stuurt, en van daar uit de verbinding met zo'n andere server verbreken?
 

JJ te G

Donateur
Bij de Jedlix-app en de aangepaste versie van Eneco moet je voordat je de app verwijderd eerst uitloggen en de laadlimiet in de auto terugzetten. Heb zelf gehad dat hij niet boven de 80% laden en te vroeg afbrak als ik met 100% wilde vertrekken
 

Japanese Power

Donateur
Noem me geen Jedlix. Bij mij 2,5 jaar geleden onderdeel van alle laadellende. De zgn. slimme app die telkens het laadproces na enkele minuten afbrak… zoek binnen het forum maar eens op Jedlix bij mijn naam. Grrr.

 

JJ te G

Donateur
Kennelijk/hopelijk is de software nu wel op orde want wat je beschrijft is een slechte reclame.
In mijn specifieke geval werkt het gelukkig wel zoals het hoort en ik verwacht. In het kostenoverzicht kloppen de bedragen nl. ook
 
Bovenaan Onderaan